9 929 läst ·
35 svar
10k läst
35 svar
Elektriker som råkat koppla fel
Sida 1 av 3
Hej,
Hur vanligt är det att en elektriker kopplar fel i en elcentral? Tex att hen lägger den blå neutralledaren för en fas/grupp som borde ligga efter JFBn att den läggs före JFBn så att varje last på den gruppen löser ut JFB? Förmodligen för det finns bara en nollskena men det finns en liten plastbit som åtskiljer före-och-efter JFBn på skenan, det är egentligen bara värmepump och kylskåp som ligger för den.
Är det farligt att ha det så? Förutom att den fasen inte funkar, blir det farligt i övrigt i huset som har 5 ledare in?
Hur vanligt är det att en elektriker kopplar fel i en elcentral? Tex att hen lägger den blå neutralledaren för en fas/grupp som borde ligga efter JFBn att den läggs före JFBn så att varje last på den gruppen löser ut JFB? Förmodligen för det finns bara en nollskena men det finns en liten plastbit som åtskiljer före-och-efter JFBn på skenan, det är egentligen bara värmepump och kylskåp som ligger för den.
Är det farligt att ha det så? Förutom att den fasen inte funkar, blir det farligt i övrigt i huset som har 5 ledare in?
Så kan man göra, det kan vara en enmoduls personskyddsautomat och då kopplas båd fas och nolla före jordfelsbrytare.T Trolltomte skrev:Hej,
Hur vanligt är det att en elektriker kopplar fel i en elcentral? Tex att hen lägger den blå neutralledaren för en fas/grupp som borde ligga efter JFBn att den läggs före JFBn så att varje last på den gruppen löser ut JFB? Förmodligen för det finns bara en nollskena men det finns en liten plastbit som åtskiljer före-och-efter JFBn på skenan, det är egentligen bara värmepump och kylskåp som ligger för den.
Är det farligt att ha det så? Förutom att den fasen inte funkar, blir det farligt i övrigt i huset som har 5 ledare in?
Varför jordfelsbrytare löser måste du så klart ta reda på, troligen fult i någon utearmatur.
Sen kan du kolla firman på elsäkerhetsverkets hemsida så de är registrerade för uppgifterna.
Nu ligger fas efter jordfelsbrytaren, men nollan före den. Alla uttag i sovrummet får elen i hela huset att slå av, JFB-spaken är nere. Det var inte vad vi ville, men så gjorde elektrikern.E El-Löken66 skrev:Så kan man göra, det kan vara en enmoduls personskyddsautomat och då kopplas båd fas och nolla före jordfelsbrytare.
Varför jordfelsbrytare löser måste du så klart ta reda på, troligen fult i någon utearmatur.
Sen kan du kolla firman på elsäkerhetsverkets hemsida så de är registrerade för uppgifterna.
Det finns en fas före jordfelsbrytaren, en säkring, och en nolla, som det står på en lapp går till värmepumpen. När JFB-spaken är nere, är värmepumpen fortfarande igång, men allt annat i huset blir avstängt.
Är detta ett vanligt misstag elektriker gör?
Då var det garanterat ingen elektriker.T Trolltomte skrev:Nu ligger fas efter jordfelsbrytaren, men nollan före den. Alla uttag i sovrummet får elen i hela huset att slå av, JFB-spaken är nere. Det var inte vad vi ville, men så gjorde elektrikern.
Det finns en fas före jordfelsbrytaren, en säkring, och en nolla, som det står på en lapp går till värmepumpen. När JFB-spaken är nere, är värmepumpen fortfarande igång, men allt annat i huset blir avstängt.
Är detta ett vanligt misstag elektriker gör?
I så fall är det första gången i världshistorien och troligen orsakat av något förstadie till stroke.
Kan du lägga upp bilden för bedömning?
Bild på elcentralen menar du? Man får väl inte skruva bort lådan och kolla där om man inte har behörighet annars gäller inte försäkringen? Ovan som jag skrev kom jag fram till efter samtal med en som kan el, för det finns väl inget annat som kan förklara fenomenet? Har provat lampor som funkar i andra rum men så fort den tänds i sovrummet går JFB av. En lampa kan väl inte ha jordfel den är för enkel för det, det är en IKEA kabel, brytar, hals och halogen lampa.E El-Löken66 skrev:
Skulle du kunna berätta allt från början till slut.T Trolltomte skrev:Bild på elcentralen menar du? Man får väl inte skruva bort lådan och kolla där om man inte har behörighet annars gäller inte försäkringen? Ovan som jag skrev kom jag fram till efter samtal med en som kan el, för det finns väl inget annat som kan förklara fenomenet? Har provat lampor som funkar i andra rum men så fort den tänds i sovrummet går JFB av. En lampa kan väl inte ha jordfel den är för enkel för det, det är en IKEA kabel, brytar, hals och halogen lampa.
Något har inträffat.
Du har haft en hantverkare i ditt hus.
Hur kom den personen dit? Var det du som ringde och meddelade att något eljobb behövde utföras?
Vilket eljobb, varför och när?
Ringde du en elfirma som du först kontrollerade på Elsäkerhetsverkets hemsida? Med goda referenser?
Nu spekulerar jag bara här.
Men en central skruvade upp?
Varför det och satt där en gammal central där innan?
Fungerade anläggningen när din hantverkare lämnade? Fick du någon dokumentation eller kvitto?
Hur yttrat sig symptomen? Hur många jordfelsbrytare samt utgående grupper?
Vem sa att jordfelsbrytaren var kopplad på det sätt du beskriver och varför?
Synd att du inte kan lyfta locket, alla frågor hade då blivit besvarade. Kan personen du pratat med komma över tro?
Men kan du börja med att besvara detta först så ha vi något att gå på sen.
En säkring gick till sovrummet och hallen (så står det på lappen att det numret är för belysning sovrum 1, hall). När ugnen och och en dator i det sovrummet var på samtidigt. Detta hände inte förut. Tryckte upp säkringen, nästa dag hände det igen.E El-Löken66 skrev:Skulle du kunna berätta allt från början till slut.
Något har inträffat.
Du har haft en hantverkare i ditt hus.
Hur kom den personen dit? Var det du som ringde och meddelade att något eljobb behövde utföras?
Vilket eljobb, varför och när?
Ringde du en elfirma som du först kontrollerade på Elsäkerhetsverkets hemsida? Med goda referenser?
Nu spekulerar jag bara här.
Men en central skruvade upp?
Varför det och satt där en gammal central där innan?
Fungerade anläggningen när din hantverkare lämnade? Fick du någon dokumentation eller kvitto?
Hur yttrat sig symptomen? Hur många jordfelsbrytare samt utgående grupper?
Vem sa att jordfelsbrytaren var kopplad på det sätt du beskriver och varför?
Synd att du inte kan lyfta locket, alla frågor hade då blivit besvarade. Kan personen du pratat med komma över tro?
Men kan du börja med att besvara detta först så ha vi något att gå på sen.
Ringde el firma, googlade såg helt OK ut, från lokal ort med fin logo och aktiebolag. Beskrev problemet, bad de felsöka och åtgärda.
De kom dagen efter och killen hade alla el-verktyg med sig. Han höll på i el-centralen och mäta olika uttag i ca 5 timmar. Sen sa han att det var klart och åkte iväg.
På kvällen tänder jag lampan i taket i sovrummet, JFB går av. Sen felsöker jag själv genom att tända och prova med olika uttag i sovrummet, allt slår av jfb, datorn går inte att slå på ens.
Hela huset är ganska nytt, automat-säkringar sånna som man trycker upp, och byggt under 2000-talet.
Så, man bör kolla på elsäkerhetsverkets hemsida innan man ringer elektriker? Det är väl en bra läxa för mig.
Killen som jag pratade med, han bad mig koppla bort allt, från alla uttag och prova en lampa. Även den slår av jfb. Han bad mig även trycka ner alla säkringar och prova, men det räcker här tror jag, ska nog vänta på en ny elektriker imorgn.
Det låter som att du ringat in felet rätt.T Trolltomte skrev:Nu ligger fas efter jordfelsbrytaren, men nollan före den. Alla uttag i sovrummet får elen i hela huset att slå av, JFB-spaken är nere. Det var inte vad vi ville, men så gjorde elektrikern.
Det finns en fas före jordfelsbrytaren, en säkring, och en nolla, som det står på en lapp går till värmepumpen. När JFB-spaken är nere, är värmepumpen fortfarande igång, men allt annat i huset blir avstängt.
Är detta ett vanligt misstag elektriker gör?
Det är inte vanligt att elektriker kopplar fel på detta vis, men visst händer det någon gång. Kan bero på liten erfarenhet (nybörjare), slarv eller ren kortslutning i hjärnan.
Jag brukar börja med att slå igång en enda enfasgrupp (per JFB) och kontrollmäta spänningar för att fånga upp vissa ev hjärnsläpp innan man riskerar mer genom att dra igång trefasbelastning. Framförallt kollar jag först visuellt av alla strömvägar för faser och nolla innan jag ens slår på strömmen. (Detta gäller alltsp när det är flera JFB eller central med någon grupp utanför JFB, annars är det knappast någon risk att göra fel).
Erfarenhet gör att man gör färre fel, och har strategier för att hantera ev fel, rena hjärnsläpp skyddar inte erfarenhet mot, tyvärr.
Som sagt, jag skulle inte säga att det är vanligt fel, men däremot borde ju denne elektriker hittat felet vid kontroller vid idriftagning, så i här finns inget försvar för denna blunder.
Nu har du tur denna gång, detta fel riskerar inte att skada elektrisk utrustning för att JFB löser, då faserna bryts samtidigt för alla grupper som kunnat vara i farozonen. Det som är lite otäckt med dessa fel är att ifall vissa grupper fortsätter matas utanför JFB, eller via en annan, medan nollan bryts av JFB, så riskerar man att massor av elprylar går sönder. Just därför tar jag inkopplingen lite stegvis (efter visuell kontroll) när jag kopplar in något lite mer avancerat med flera JFB eller grupper utanför JFB.
Jag har väldigt svårt att se vad din hantverkare skulle kunna göra i ett litet sovrum i 5 timmar? Finns det några bevis för detta?T Trolltomte skrev:En säkring gick till sovrummet och hallen (så står det på lappen att det numret är för belysning sovrum 1, hall). När ugnen och och en dator i det sovrummet var på samtidigt. Detta hände inte förut. Tryckte upp säkringen, nästa dag hände det igen.
Ringde el firma, googlade såg helt OK ut, från lokal ort med fin logo och aktiebolag. Beskrev problemet, bad de felsöka och åtgärda.
De kom dagen efter och killen hade alla el-verktyg med sig. Han höll på i el-centralen och mäta olika uttag i ca 5 timmar. Sen sa han att det var klart och åkte iväg.
På kvällen tänder jag lampan i taket i sovrummet, JFB går av. Sen felsöker jag själv genom att tända och prova med olika uttag i sovrummet, allt slår av jfb, datorn går inte att slå på ens.
Hela huset är ganska nytt, automat-säkringar sånna som man trycker upp, och byggt under 2000-talet.
Så, man bör kolla på elsäkerhetsverkets hemsida innan man ringer elektriker? Det är väl en bra läxa för mig.
Killen som jag pratade med, han bad mig koppla bort allt, från alla uttag och prova en lampa. Även den slår av jfb. Han bad mig även trycka ner alla säkringar och prova, men det räcker här tror jag, ska nog vänta på en ny elektriker imorgn.
Du beskriver att det hela började med att belysningsgruppen krånglade. Detta har alltså inget med jordfelsbrytaren att göra i det skedet.
Men efter hantverkare lämnat så börjar jordfelsbrytaren krångla istället.
Nu undrar jag om du gjorde något strax innan allt inträffade, skruvade, borrade?
Från början hade du en kortslutning fas mot nolla. Men detta har sedermera utvecklats till en jordslutning nolla mot jord.
För jag kan inte tro att din hantverkare skulle göra enligt den beskrivningen.
Hen sa inget om megga eller isolationsprova?
För detta hade hittat felet på mindre än fem minuter.
Inga nya delar i centralen du inte kände igen sen innan?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Jag undrar också vad han gjorde där i fem timmar. Gjorde han upp en helt ny komplett gruppförteckning? Kan du se skillnaden mot den gamla? Då du säger att det var sovrummets säkring som löste när ugnen var på så är det ingenting som går att åtgärda i elcentralen, annat än att skriva på gruppförteckningen att sovrum och ugn går på samma säkring, vilket i sig är mycket udda och olämpligt. Om det var ett fel någonstans som gjorde att säkringen löste, vad lagade han? Varför flyttade han på en nolla i elcentralen? Det är frågor du kan ställa direkt till elfirman. Du måste ju få veta vad de gjorde.
Även om du kollar upp elfirman mot elsäkerhetsverket så har du tyvärr fortfarande ingen aning om kompetensen och erfarenheten hos den person som ringer på dörren. Det kan vara en ung lärling eller en gammal erfaren elinstallatör.
Även om du kollar upp elfirman mot elsäkerhetsverket så har du tyvärr fortfarande ingen aning om kompetensen och erfarenheten hos den person som ringer på dörren. Det kan vara en ung lärling eller en gammal erfaren elinstallatör.
Nu har en ny elektriker varit här, han tittade på elcentralen och såg felet direkt. Han skakade på huvudet och flyttade den blå nollan från nollskenans början till dess mitt. Allt var på, ingen huvudbrytare slogs av, men han hade handskar och tång att hålla och föra över nollan med. Nu funkar allt igen, det går att ha ugnen och båda datorer med belysning igång samtidigt, i alla rum finns ström utan att JFB går av.Mikael_L skrev:
Så den första elektrikern slarvade. Kanske för att felsökningen om varför säkringen gick tog så lång tid.
Precis 5 timmar men inte i sovrummet han rotade i elcentralen mest. Megga har han sagt, men vad betyder det? Men inte isolationsprova, han nämnde att han mäter och drog i sladdar. Har inte gjort något innan och efter, förutom att ha köpt en ny dator som jag tänkte testa medans den gamla är kvar då.E El-Löken66 skrev:Jag har väldigt svårt att se vad din hantverkare skulle kunna göra i ett litet sovrum i 5 timmar? Finns det några bevis för detta?
Du beskriver att det hela började med att belysningsgruppen krånglade. Detta har alltså inget med jordfelsbrytaren att göra i det skedet.
Men efter hantverkare lämnat så börjar jordfelsbrytaren krångla istället.
Nu undrar jag om du gjorde något strax innan allt inträffade, skruvade, borrade?
Från början hade du en kortslutning fas mot nolla. Men detta har sedermera utvecklats till en jordslutning nolla mot jord.
För jag kan inte tro att din hantverkare skulle göra enligt den beskrivningen.
Hen sa inget om megga eller isolationsprova?
För detta hade hittat felet på mindre än fem minuter.
Inga nya delar i centralen du inte kände igen sen innan?
Bra anmärkningar. Det är ju faktiskt helt konstigt att en säkring för belysning gick bara när ugnen var på. Kanske för att det fanns en ny dator där, men ändå. Det var ju det han försökte felsöka. Allt ser ut som det var förut, inga nya anteckningar i pappret och alla säkringar ser ut att vara där de är, han nämnde något om att två faser berör varandra någonstans, kommer inte ihåg om han sa berör eller kortsluter eller ligger på varandra.Bo.Siltberg skrev:
Jag undrar också vad han gjorde där i fem timmar. Gjorde han upp en helt ny komplett gruppförteckning? Kan du se skillnaden mot den gamla? Då du säger att det var sovrummets säkring som löste när ugnen var på så är det ingenting som går att åtgärda i elcentralen, annat än att skriva på gruppförteckningen att sovrum och ugn går på samma säkring, vilket i sig är mycket udda och olämpligt. Om det var ett fel någonstans som gjorde att säkringen löste, vad lagade han? Varför flyttade han på en nolla i elcentralen? Det är frågor du kan ställa direkt till elfirman. Du måste ju få veta vad de gjorde.
Även om du kollar upp elfirman mot elsäkerhetsverket så har du tyvärr fortfarande ingen aning om kompetensen och erfarenheten hos den person som ringer på dörren. Det kan vara en ung lärling eller en gammal erfaren elinstallatör.
Brukar inte en hemförsäkring täcka konstiga elfel förresten?
Borde jag anlita en till och be den kolla igenom allt grundligt?
Den första behöver du inte betala för, låter som denne bara flyttade felet från ett ställe till ett annat. Ring och prata med chefen och förklara läget, om det nu var en elfirma.T Trolltomte skrev:Nu har en ny elektriker varit här, han tittade på elcentralen och såg felet direkt. Han skakade på huvudet och flyttade den blå nollan från nollskenans början till dess mitt. Allt var på, ingen huvudbrytare slogs av, men han hade handskar och tång att hålla och föra över nollan med. Nu funkar allt igen, det går att ha ugnen och båda datorer med belysning igång samtidigt, i alla rum finns ström utan att JFB går av.
Så den första elektrikern slarvade. Kanske för att felsökningen om varför säkringen gick tog så lång tid.
Precis 5 timmar men inte i sovrummet han rotade i elcentralen mest. Megga har han sagt, men vad betyder det? Men inte isolationsprova, han nämnde att han mäter och drog i sladdar. Har inte gjort något innan och efter, förutom att ha köpt en ny dator som jag tänkte testa medans den gamla är kvar då.
Bra anmärkningar. Det är ju faktiskt helt konstigt att en säkring för belysning gick bara när ugnen var på. Kanske för att det fanns en ny dator där, men ändå. Det var ju det han försökte felsöka. Allt ser ut som det var förut, inga nya anteckningar i pappret och alla säkringar ser ut att vara där de är, han nämnde något om att två faser berör varandra någonstans, kommer inte ihåg om han sa berör eller kortsluter eller ligger på varandra.
Brukar inte en hemförsäkring täcka konstiga elfel förresten?
Borde jag anlita en till och be den kolla igenom allt grundligt?
Pratade med chefen nu, tråkigt att det blir så här. Han skulle prata med sina anställda.E El-Löken66 skrev:
Jag tänkte ju bara kolla här, är detta liksom något som elektriker gör ibland, och det är då OK ändå, dvs att jag ska betala? Eller ska jag betala en mindre summa tex för 1 eller 2 timmar, som "tack för att du försökte"?
Han bytte huvudsäkring som också hade gått (vilket jag inte såg för att de 3 säkringarna när jag tittade var de helt OK, alltså inte brända eller den pluppen borta på något sätt, men jag skruvade inte ur den som han gjorde och såg att pluppen visst hade lossnat bara lite. Den första elektriker-killen flyttade en säkring till en annan eftersom den som gick, belysningsgruppen tydligen var på något sätt kopplad till en annan säkrings fas också, så sa han.useless skrev:
Vet inte om ugnen på något sätt var och är kopplad till en annan säkring, eller om det problemet är löst.
Kanske löste det problemet (ugnen på, 2 datorer på, säkring går), att flytta det rummets säkrings-kabel på en annan säkring nära den.
