19 104 läst ·
87 svar
19k läst
87 svar
B eller C automatsäkring
Nej.D Derbyboy skrev:
Mycket sällan jag mäter.
Men lite roligt att jag just varit på ett sånt jobb, började före jul med dragningar mellan rivning och uppbyggnad, ett badrum som skulle fixas. Hus ute på landet, helt omöjligt att veta hur stark eller svag matning det är, utan att mäta upp, eller leta efter var närmaste transformator står.
Men hursom, när jag höll på där, så märkte jag att ljuset flämtade till ordentligt när snickaren körde cirkelsågen, så jag insåg att jag borde mäta upp slingimpedansen innan jag väljer säkring.
Så när jag kom tillbaka efter nyår för att slutföra efter kakling etc var klart, så upptäckte jag att det höll på och grävas ner nya matningskablar. De hade tydligen önskat en säkringshöjning och då såg elnätsägaren att matningen skulle behöva förstärkas, vilket de höll på med då.
Och då vart det lite löjligt att börja mäta upp en Zför som inte skulle vara aktuell om ett par veckor.
Så jag har bara antagit att elnätsägaren kommer dimensionera upp det hela vettigt, så allt som är någorlunda normalt i huset (C10 på "lagom" långa gruppledningar) kommer fungera. Annars kan man ju tycka att det är de som gör generalfel.
Men det är det senaste exemplet då jag mätt upp, fast nu blev det ju inte ens så, men jag tänkte mäta.
Generellt sett så är de flesta elmatningar idag av rätt god kvalitet, det är inte så ofta som det är så klent att ganska normala dimensioneringar med tumregler och ryggradsval inte fungerar. Det är ju dock alltid bra att ha lite koll på när det blir dags att kontrollera.
Du bör kunna anta ett Zför på max 400 milliohm.Mikael_L skrev:
Nej.
Mycket sällan jag mäter.
Men lite roligt att jag just varit på ett sånt jobb, började före jul med dragningar mellan rivning och uppbyggnad, ett badrum som skulle fixas. Hus ute på landet, helt omöjligt att veta hur stark eller svag matning det är, utan att mäta upp, eller leta efter var närmaste transformator står.
Men hursom, när jag höll på där, så märkte jag att ljuset flämtade till ordentligt när snickaren körde cirkelsågen, så jag insåg att jag borde mäta upp slingimpedansen innan jag väljer säkring.
Så när jag kom tillbaka efter nyår för att slutföra efter kakling etc var klart, så upptäckte jag att det höll på och grävas ner nya matningskablar. De hade tydligen önskat en säkringshöjning och då såg elnätsägaren att matningen skulle behöva förstärkas, vilket de höll på med då.
Och då vart det lite löjligt att börja mäta upp en Zför som inte skulle vara aktuell om ett par veckor.
Så jag har bara antagit att elnätsägaren kommer dimensionera upp det hela vettigt, så allt som är någorlunda normalt i huset (C10 på "lagom" långa gruppledningar) kommer fungera. Annars kan man ju tycka att det är de som gör generalfel.
Men det är det senaste exemplet då jag mätt upp, fast nu blev det ju inte ens så, men jag tänkte mäta.
Generellt sett så är de flesta elmatningar idag av rätt god kvalitet, det är inte så ofta som det är så klent att ganska normala dimensioneringar med tumregler och ryggradsval inte fungerar. Det är ju dock alltid bra att ha lite koll på när det blir dags att kontrollera.
Det blev en väldigt lång tråd det här men jag instämmer i det någon annan skrev tidigare: Använd C till vägguttagen om förutsättningarna tillåter det. B är alltför känsliga för t ex kraftigare dammsugare och andra motorer.
OK, då räknar vi.
Ik3 /2 = Ik1 = 1,564/2 = 0,782kA
Och detta borde alltså gälla kalla ledare, och ger ett Zför på Uf/Ik1 = 230/782 = 0,294 ohm.
Sen fick du uppgiften på Zför = 0,234ohm, och det borde gälla varma ledare. Så egentligen borde uppgiven Zför varit 0,294 * 1,5 = 0,441 ohm, men du har fått uppgiften 0,234 ...
Något stämmer dåligt här ...
Och det går inte att förklara med klenare PEN i kabeln bort till transformatorn, det kompenserar åt fel håll.
Hjälp mig någon, har jag räknat fel här ...
Ik3 /2 = Ik1 = 1,564/2 = 0,782kA
Och detta borde alltså gälla kalla ledare, och ger ett Zför på Uf/Ik1 = 230/782 = 0,294 ohm.
Sen fick du uppgiften på Zför = 0,234ohm, och det borde gälla varma ledare. Så egentligen borde uppgiven Zför varit 0,294 * 1,5 = 0,441 ohm, men du har fått uppgiften 0,234 ...
Något stämmer dåligt här ...
Och det går inte att förklara med klenare PEN i kabeln bort till transformatorn, det kompenserar åt fel håll.
Hjälp mig någon, har jag räknat fel här ...
Du får tänka på att detta bara är skattade värden, inte uppmätta och dessa kommer skilja lite. Du ska lägga till faktorn C för spänningsskillnader, vet inte vad Eon räknar på men kanske 95% för IK1 och max 110% för IK3 då det är ytterligheterna som är det viktiga, detta är då draget från 230 respektive tillagt 400 volten.Mikael_L skrev:
OK, då räknar vi.
Ik3 /2 = Ik1 = 1,564/2 = 0,782kA
Och detta borde alltså gälla kalla ledare, och ger ett Zför på Uf/Ik1 = 230/782 = 0,294 ohm.
Sen fick du uppgiften på Zför = 0,234ohm, och det borde gälla varma ledare. Så egentligen borde uppgiven Zför varit 0,294 * 1,5 = 0,441 ohm, men du har fått uppgiften 0,234 ...
Något stämmer dåligt här ...
Och det går inte att förklara med klenare PEN i kabeln bort till transformatorn, det kompenserar åt fel håll.
Hjälp mig någon, har jag räknat fel här ...
Det är mycket troligt att PEN har reducerad area någonstans på vägen men den kan lika bra vara större också, detta är inget man behöver ha med i uträkningen utan det blir bara bonus vid mätning.
Rita upp trafo, längder och area på matande kablar så får du nog en bättre översikt och tills dess räcker det väl att skatta Zför till 0, 35 eller så, eller vad skulle det göra för skillnad menar du?
När väljer man att förlägga en grövre PEN än fasledarna? Vilka kablar (benömning) har detta?E El-Löken66 skrev:Du får tänka på att detta bara är skattade värden, inte uppmätta och dessa kommer skilja lite. Du ska lägga till faktorn C för spänningsskillnader, vet inte vad Eon räknar på men kanske 95% för IK1 och max 110% för IK3 då det är ytterligheterna som är det viktiga, detta är då draget från 230 respektive tillagt 400 volten.
Det är mycket troligt att PEN har reducerad area någonstans på vägen men den kan lika bra vara större också, detta är inget man behöver ha med i uträkningen utan det blir bara bonus vid mätning.
Rita upp trafo, längder och area på matande kablar så får du nog en bättre översikt och tills dess räcker det väl att skatta Zför till 0, 35 eller så, eller vad skulle det göra för skillnad menar du?
Hej, detta med kablar med grövre PEN har jag inte sett, för några år sen fanns det med grövre nolla på grund av upplevda problem med övertoner inom industrin, men jag misstänker det aldrig blev någon större hit.X xLnT skrev:
Däremot kan ju PEN i ett vanligt distributionsnät, ha väldigt lågt motstånd då denna går runt i form av reservkablar, jordlinor och jordtag.
I ett enkelt exempel har du 3 skåp som ligger i slinga matat med 4G240, i det tredje, där din servis kabel ta ifrån, ligger det ett skiljeställe, då har du 480 kvadratmillimeter PEN och halva arean i faserna vid normalt kopplingsläge. Men då kopplingar sker kan detta komma att ändras så inget att räkna med som sagt, men en anledning till att beräknat värde kan skilja från uppmätt.
Eller ett slut skåp där vi får jackpott med Jordtaget, där kan ju också bidra, eller om man nu kört längsgående jordlina så exempelvis 240/240+25 ger 240/265.
Redigerat:
Du tänker kanske på blykablar förresten, man kan ju jämföra detta med att man få upp arean på en EKLKs PE genom att ansluta biledaren i bägge ändar, vips har kabeln då dryga 2,5 kvadratmillimeter istället för 1,5.X xLnT skrev:
Likaså med de oljefylld blykablarna, nu fanns det förvisso även med reducerad area på PEN men annars har man x antal kilo bly som hjälper till med returströmmen och jord funktionen sen så har det även kontakt med stålbad som i sin tur har direktkontakt med moder jord.
Men återledare mellan trafo och lågspänningsställverk brukar alltid ha rejält reducerad area, trickfråga är detta en N eller PEN?
Så är PEN skenan jordad med x antal spett för att få acceptabel beröringsspänning vid fel.
Jag tycker TS,. Du, borde köpa en färdigkopplad hagercentral från tex eldirekt. Kostar en hundring extra, om ens det. Då får du huvudbrytare, jfb, skenor och några 10a säkringar inkopplade. Köp en med Hager snabbkopplingar. Ser det väl eg bara att fylla på med c10 säkringar, ev ugnen och några andra potentiella högförbrukare eller möjliga 3 fasare får du hålla koll på. Dra 2.5 överallt så kan du inte göra fel.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden