Hej
Till våren ska jag installera en robotgräsklippare. Då jag bor på landet är jag lite nervös för inducerad åskspänning i guidekabeln.
ClasOhlson säljer ett åskskydd med nåt litet jordtag: https://www.clasohlson.com/se/Åskskydd-till-robotgräsklippare,-enkelt/p/31-9983
Men i och med att jag tänkte lägga laddstationen bredvid min brunn, så funderar jag på om det vore bättre att utnyttja foderröret (i stål) som jordtag/åskskydd?
Eller är det risk att den extra längden till foderröret (ca 1 meter) försämrar åskskyddet? Eller finns det nåt annat problem som jag har missat?

lnilsson lnilsson skrev:
Hej
Till våren ska jag installera en robotgräsklippare. Då jag bor på landet är jag lite nervös för inducerad åskspänning i guidekabeln.
ClasOhlson säljer ett åskskydd med nåt litet jordtag: [länk]
Men i och med att jag tänkte lägga laddstationen bredvid min brunn, så funderar jag på om det vore bättre att utnyttja foderröret (i stål) som jordtag/åskskydd?
Eller är det risk att den extra längden till foderröret (ca 1 meter) försämrar åskskyddet? Eller finns det nåt annat problem som jag har missat?
Hej lnilsson

Du skriver” Då jag bor på landet är jag lite nervös för inducerad åskspänning i guidekabeln.”

Om guidekabeln bildar en slinga så kan den fånga upp det magnetfält som bildas runt ett blixtnedslag t.ex. några kilometer bort.

Jag har ännu inte sett förslag hur man löser (har lösningar) på den problematiken.

C
lnilsson lnilsson skrev:
Impendansen i jordledningen är väldigt avgörande för skyddets effektivitet, men använd den lilla plåten som följer med och koppla en jordkabel vidare därifrån till foderröret så har du ju inte avvikit från installationsanvisningen.

Själv är jag tveksam till effektiviteten i flera av dessa robotskydd. Vi hade blixtnedslag 1 km bort förrförra året och det fräste till ordentligt, laddaren blev grillad och sköt gruppsäkringen och det luktade bränt. Som tur är klarade sig klipparen som stod på laddning. Så det är rejäla strömmar det handlar om.

C cpalm skrev:
Impendansen i jordledningen är väldigt avgörande för skyddets effektivitet, men använd den lilla plåten som följer med och koppla en jordkabel vidare därifrån till foderröret så har du ju inte avvikit från installationsanvisningen.

Själv är jag tveksam till effektiviteten i flera av dessa robotskydd. Vi hade blixtnedslag 1 km bort förrförra året och det fräste till ordentligt, laddaren blev grillad och sköt gruppsäkringen och det luktade bränt. Som tur är klarade sig klipparen som stod på laddning. Så det är rejäla strömmar det handlar om.
Koppla in båda två, ja det kanske är bättre!

Har sett en annan variant, i installationsmanualen får man se inkråmet. Kopplingen med varistorer och gasurladdningsrör ser väl vederhäftig ut, men anslutningen till jordspettet känns lite sådär.

Skulle nån slags frånskiljare (kontaktor?), som jag kan fjärrstyra vid åskväder, kunna fungera?

Jag har blixtvakt i telefonen, så jag blir varnad när det slår ner blixtar < 5km härifrån.

Det är sällan blixten slår ner <1km härifrån, men drygt 2km härifrån ligger nåt slags ”åskhål” som drar till sig många nedslag. Dom boende där har för länge sedan tappat räkningen på antalet grillade modem...

Lite kan man nog bli hjälpt av en kontaktor, men kontaktgapet är oftast inte så stort, en hygglig blixt riskerar att slå igenom. Till syvende och sist är sånt här alltid svårt att konstruera, strömmen finder vejen, som Eddie Meduza så riktigt påpekade.

A alfista skrev:
Har sett en annan
variant, i installationsmanualen får man se inkråmet. Kopplingen med varistorer och gasurladdningsrör ser väl vederhäftig ut, men anslutningen till jordspettet känns lite sådär.
Ja, hela jordanslutningen är väl sådär... Jag kan ju annars dra en rejäl kabel till nån kopparplåt/rör, har lite kopparskrot liggande här. Tror att marken leder ganska bra här, ganska hög grundvattennivå.

lnilsson lnilsson skrev:
Skulle nån slags frånskiljare (kontaktor?), som jag kan fjärrstyra vid åskväder, kunna fungera?

Jag har blixtvakt i telefonen, så jag blir varnad när det slår ner blixtar < 5km härifrån.

Det är sällan blixten slår ner <1km härifrån, men drygt 2km härifrån ligger nåt slags ”åskhål” som drar till sig många nedslag. Dom boende där har för länge sedan tappat räkningen på antalet grillade modem...
Hej lnilsson

Modem som samtidigt är kopplade till två ”mediasystem”, t.ex. elnät och telefonnät (kopparnät) som bildar en slinga, riskerar att ”fånga upp” magnetfält från ett åsknedslag.

Problematiken är känd sedan länge, (i hemmamiljö åtminstone ända sedan trådradions tid), men är svår att hantera. Detta då den inducerade spänningen är hög och kan överbrygga stora avstånd, det räcker oftast inte med centimeteravstånd om induktionen är stor.

A alfista skrev:
Lite kan man nog bli hjälpt av en kontaktor, men kontaktgapet är oftast inte så stort, en hygglig blixt riskerar att slå igenom. Till syvende och sist är sånt här alltid svårt att konstruera, strömmen finder vejen, som Eddie Meduza så riktigt påpekade.
Hmm, knepigt...men det är ju därför jag vänder mig till forumet, det finns ju en hel del kluriga typer här som kanske har nåt bra förslag!

Kul att Eddie Meduza sjunger om en dansk, dom har ju till och med bättre ordning på hur fas och nolla ska sitta i uttagen än vad vi har :)

M Martin Lundmark skrev:
Hej lnilsson

Modem som samtidigt är kopplade till två ”mediasystem”, t.ex. elnät och telefonnät (kopparnät) som bildar en slinga, riskerar att ”fånga upp” magnetfält från ett åsknedslag.

Problematiken är känd sedan länge, (i hemmamiljö åtminstone ända sedan trådradions tid), men är svår att hantera. Detta då den inducerade spänningen är hög och kan överbrygga stora avstånd, det räcker oftast inte med centimeteravstånd om induktionen är stor.
Lyckligtvis har jag fiber sen en tid tillbaka och elledningarna är nergrävda, så senast i somras slog det ner en blixt ca 200m härifrån utan att det hände nånting med elnätet. Det värsta som har hänt sedan nedgrävningen/fiber (drogs samtidigt) är att ljuset blinkade till en gång vid ett nedslag ganska nära. Jag har inte ens brytt mig om att dra ut kontakterna vid åskväder längre...

Men tillbaka till guidekablar, dom blir ganska långa i mitt fall, gräsmattan är ca 50*15 meter, du menar att det blir värre ju större slingan är?

Hur stora avstånd kan det vara som strömmen kan hoppa vid såna här guidekablar? centimetrar eller decimetrar?

lnilsson lnilsson skrev:
Hmm, knepigt...men det är ju därför jag vänder mig till forumet, det finns ju en hel del kluriga typer här som kanske har nåt bra förslag!
Hej lnilsson

Vi hade trådradio där jag bodde i början på 1960-talet och när vi separerade inkommande telefonledning ca 2 m med en kontakt och ett snöre från balkongen vid annalkande åskväder undvek vi att åskan letade sig in i trådradion.

Hade naturligtvis varit bekvämt om det funnits dagens väderupplysning och appar med åskinformation.

Troligtvis inget enkelt för dig att tillämpa på din problematik trots åskvarning.:D

lnilsson lnilsson skrev:
Lyckligtvis har jag fiber sen en tid tillbaka och elledningarna är nergrävda, så senast i somras slog det ner en blixt ca 200m härifrån utan att det hände nånting med elnätet. Det värsta som har hänt sedan nedgrävningen/fiber (drogs samtidigt) är att ljuset blinkade till en gång vid ett nedslag ganska nära. Jag har inte ens brytt mig om att dra ut kontakterna vid åskväder längre...

Men tillbaka till guidekablar, dom blir ganska långa i mitt fall, gräsmattan är ca 50*15 meter, du menar att det blir värre ju större slingan är?

Hur stora avstånd kan det vara som strömmen kan hoppa vid såna här guidekablar? centimetrar eller decimetrar?
Hej lnilsson

Du skrev; "Lyckligtvis har jag fiber sen en tid tillbaka och elledningarna är nergrävda"

Gällande induktionen är det är slingbildningen som skapar bekymret. Det har ingen betydelse att ledningar är nedgrävda.

Du skrev; "Men tillbaka till guidekablar, dom blir ganska långa i mitt fall, gräsmattan är ca 50*15 meter, du menar att det blir värre ju större slingan är?"

Slingans storlek (yta) har betydelse, liksom blixtens styrka och avstånd vid nedslag.

Du skrev; "Hur stora avstånd kan det vara som strömmen kan hoppa vid såna här guidekablar? centimetrar eller decimetrar?"

Jag bedömer att det handlar om minst decimetrar, men det beror ju på det jag skrivit om ”slingans yta, blixtens styrka, avstånd vid nedslag”.

Sedan tillkommer det att åskan kan slå ned i elledningar och komma in den vägen, det är ett annat bekymmer.

Hade förväntat mig tips och synpunkter från de företag som tillverkar och säljer denna typ av utrustning.

Redigerat:
C cpalm skrev:

Har du inte labbat vidare på egenbygge av skydd som var uppe någon gång tidigare? Det du var inne på då skulle gå att göra bra och vettigt det är inga märkvärdiga energier i de flesta fall bara man får till lämpliga svagpunkter.

C
GK100 GK100 skrev:
Har du inte labbat vidare på egenbygge av skydd som var uppe någon gång tidigare? Det du var inne på då skulle gå att göra bra och vettigt det är inga märkvärdiga energier i de flesta fall bara man får till lämpliga svagpunkter.
Tankarna och idéerna har snurrat på lite, men mer prioriterade saker har tyvärr kommit imellan.
Hade väl hoppats på att lite fler hade varit intresserade av att vara med och spåna ihop något, inte minst då jag själv endast har grundläggande kunskaper inom transientskydd och dylikt.
Mina funderingar har mest kretsat kring hur man skulle kunna få ihop något som är väldigt lätt att bygga själv av lättillgängliga och relativt billiga komponenter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.