Hallå! Jag har en fundering på ett problem.
Ursprungligen i vår villa så har man dragit 3 fas till "tvättmaskin" enligt den ursprungliga gruppförteckningen.
Det är 3 st porslinsäkringar 10A.
Och i tvättstugan har man dosat av denna matningen till en kopplingsdosa med dragavlastning och så har man väl då klippt kabeln till tvättmaskinen och kör den rakt in och då bara lånat 1 fas + fas nolla där.
Och i centralen sitter bara 1 säkring i utav 3 på den matningen.
Jag ska nu köpa ny tvättmaskin och tänker för det första inte klippa kabeln så det ska dit ett uttag istället.
Men min fundering då är att om jag även kan låna en till fas till för ett ytterligare uttag så jag även kan köra torktumlaren här ifrån då den nu matas från ett annat uttag via ett grenuttag.
Är det ok att göra så? Kabeln som kommer ner på väggen är 5G1.5
Dosar man då bara av den kabeln och kör ett vägguttag på vardera sidan av dosan?
Tack!
Ursprungligen i vår villa så har man dragit 3 fas till "tvättmaskin" enligt den ursprungliga gruppförteckningen.
Det är 3 st porslinsäkringar 10A.
Och i tvättstugan har man dosat av denna matningen till en kopplingsdosa med dragavlastning och så har man väl då klippt kabeln till tvättmaskinen och kör den rakt in och då bara lånat 1 fas + fas nolla där.
Och i centralen sitter bara 1 säkring i utav 3 på den matningen.
Jag ska nu köpa ny tvättmaskin och tänker för det första inte klippa kabeln så det ska dit ett uttag istället.
Men min fundering då är att om jag även kan låna en till fas till för ett ytterligare uttag så jag även kan köra torktumlaren här ifrån då den nu matas från ett annat uttag via ett grenuttag.
Är det ok att göra så? Kabeln som kommer ner på väggen är 5G1.5
Dosar man då bara av den kabeln och kör ett vägguttag på vardera sidan av dosan?
Tack!
Vad du har där är en anslutningsdosa, inte en kopplingsdosa. Den är specifikt avsedd just för fast anslutning av apparater, därav dragavlastningen.
Det går utmärkt att montera dit en kopplingsdosa istället (t.ex. en U56) och sedan gå ut med kabel till tre separata uttag, ett per fas. Det finns ett uttag (möjligen flera) som är godkänt för flera faser i samma uttag men det är olämpligt när man har gängsäkringar, därav rekommendationen att använda en kopplingsdosa istället.
Ingreppet är auktorisationskrävande, det är olagligt för dig att göra det själv.
Man ska också beakta uttagets placering, om det alls är tillåtet att ha ett vägguttag där.
Det går utmärkt att montera dit en kopplingsdosa istället (t.ex. en U56) och sedan gå ut med kabel till tre separata uttag, ett per fas. Det finns ett uttag (möjligen flera) som är godkänt för flera faser i samma uttag men det är olämpligt när man har gängsäkringar, därav rekommendationen att använda en kopplingsdosa istället.
Ingreppet är auktorisationskrävande, det är olagligt för dig att göra det själv.
Man ska också beakta uttagets placering, om det alls är tillåtet att ha ett vägguttag där.
Tack för svartommib skrev:
Vad du har där är en anslutningsdosa, inte en kopplingsdosa. Den är specifikt avsedd just för fast anslutning av apparater, därav dragavlastningen.
Det går utmärkt att montera dit en kopplingsdosa istället (t.ex. en U56) och sedan gå ut med kabel till tre separata uttag, ett per fas. Det finns ett uttag (möjligen flera) som är godkänt för flera faser i samma uttag men det är olämpligt när man har gängsäkringar, därav rekommendationen att använda en kopplingsdosa istället.
Ingreppet är auktorisationskrävande, det är olagligt för dig att göra det själv.
Man ska också beakta uttagets placering, om det alls är tillåtet att ha ett vägguttag där.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Vad gäller placeringen så handlar det om hur detta sitter i förhållande till ev. dusch eller badkar. Är detta i en renodlad tvättstuga så går det normal att sätta uttag.
Om jag förstod dig rätt så finns det 3 säkringsplatser för denna trefasgrupp, men bara en säkring är iskruvad nu? Om man inte varit med när de andra två faserna gjordes spänningslösa, så bör man nog göra lite kontroller innan man bara sätter i en säkring igen. Sitter de överhuvudtaget inkopplade i centralen. Är de två "lediga" säkringsplatserna på olika matande faser. Det är viktigt att en trafasgrupp verkligen matas från de tre olika matande faserna från elnätet. Annars blir neutralledaren som delas av faserna överbelastad och kan börja brinna.
Om jag förstod dig rätt så finns det 3 säkringsplatser för denna trefasgrupp, men bara en säkring är iskruvad nu? Om man inte varit med när de andra två faserna gjordes spänningslösa, så bör man nog göra lite kontroller innan man bara sätter i en säkring igen. Sitter de överhuvudtaget inkopplade i centralen. Är de två "lediga" säkringsplatserna på olika matande faser. Det är viktigt att en trafasgrupp verkligen matas från de tre olika matande faserna från elnätet. Annars blir neutralledaren som delas av faserna överbelastad och kan börja brinna.
Detta är en vanligtvättstuga med då tvättmaskin, torktumlare, v.v beredare och ett tvättställ!H hempularen skrev:Vad gäller placeringen så handlar det om hur detta sitter i förhållande till ev. dusch eller badkar. Är detta i en renodlad tvättstuga så går det normal att sätta uttag.
Om jag förstod dig rätt så finns det 3 säkringsplatser för denna trefasgrupp, men bara en säkring är iskruvad nu? Om man inte varit med när de andra två faserna gjordes spänningslösa, så bör man nog göra lite kontroller innan man bara sätter i en säkring igen. Sitter de överhuvudtaget inkopplade i centralen. Är de två "lediga" säkringsplatserna på olika matande faser. Det är viktigt att en trafasgrupp verkligen matas från de tre olika matande faserna från elnätet. Annars blir neutralledaren som delas av faserna överbelastad och kan börja brinna.
Säkringar var det nog jag som tog ut, tyckte det var dumt att det låg spänning på 2 faser fram som inte användes.
Gängsäkringarna är fördelade 1 på varje rad före allt annat som är 3 fas så som vv beredare och spis!
Klicka här för att svara

