Tja

Har nyligen köpt en spis och när jag skulle ta bort gamla så såg jag att den gamla spisen är direkt kopplad.

Nu behöver jag sätta dit ett perilex uttag på endast 3 kablar som kommer ut från väggen.

elektrikern har tid om 2 veckor :(

• Hand håller ett nytt Perilex spisuttag mot en bilratt, förberedelse för installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen elanslutning med tre ledningar på ett klinkergolv vid en vägg, redo för installation av perilexuttag.
    Skapa konto
Det ser ut som att du bara har en fas framdragen. Är det en lägenhet? Du får inte sätta ett periliexuttag där eftersom det dels ska vara fullkopplat med alla tre faser och nolla och dels kräver förmodligen spisen mer än de 16A som perilexuttaget är godkänt för.

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Japp det är en lägenhet. Finns bara en fas men denna spis ska tydligen fungera på 200v vilket skall gå och montera vid direkt koppling. En annan elektriker sa att man konvertera jord uttaget på något vänster.

• Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Konvertera jord ska man absolut inte göra. Det man möjligen kan göra är att göra om nollan till ytterligare en fas, men det kräver att man har en spis som är gjord för 400 Volt vilket inga nya spisar är i dag. Dessutom kräver det att du har mer än en fas indraget till lägenheten.

Jag gissar att lägenheten matas med en enda fas och då är enda enkla alternativet fast inkoppling.

Denna lapp finns på spisen så om jag har förstått det rätt så kan både använda 200v och 400v.

kan ha varit så att han vill konvertera om N också

• Typklistermärke på en ugn som visar spänning och effekt, tillverkad av Bosch, gjord i Turkiet.
    Skapa konto
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag gissar att lägenheten matas med en enda fas och då är enda enkla alternativet fast inkoppling.
Norwesco är väl i och för sig möjligt. Från "spisbibeln":

Illustration av en enfas stickpropp och ett vägguttag från Norwesco märkt med 202V.

LavdimKS LavdimKS skrev:
Denna lapp finns på spisen så om jag har förstått det rätt så kan både använda 200v och 400v.
Nej, den går på 230V internt och kräver nolla. Har du mer än en fas indraget till lägenheten?

Alfredo Alfredo skrev:
Norwesco är väl i och för sig möjligt. Från "spisbibeln":
Ja. Men det har iallafall tidigare varit lite oklart om dom är helt godkända att använda i Sverige. Men det kan vara ett alternativ om man absolut vill ha en stickpropp.

Endast 1 fas dessvärre :(

Då får du klara dig utan perilex.

useless useless skrev:
Ja. Men det har iallafall tidigare varit lite oklart om dom är helt godkända att använda i Sverige. Men det kan vara ett alternativ om man absolut vill ha en stickpropp.
Dom är numera OK att använda.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Då får du klara dig utan perilex.
Bortsett från att Perilex "ska" vara fullkopplade, hur ser forumet på Perilex med enbart en-fas/jord/noll. Vilka risker finns förutom den uppenbara risken att det inte fungerar om man behöver mer än en fas eller om man väljer "fel fas"?

Att Perilex utan nolla är idiotiskt behöver vi inte analysera mer utan här pratar jag om ett Perilex med enbart en fas istället för tre.

Körde på en egen variant här men kan inte få plattorna att fungera. Kanske har byglat fel eller så kanske denna konvertering behövs. :(

• Öppen eluttag med felkopplade trådar och kakel, verktyg syns på golvet.
    Skapa konto
  • Arg
  • Ledsen
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
Stickan56 och 9 till
  • Laddar…
LavdimKS LavdimKS skrev:
Körde på en egen variant här men kan inte få plattorna att fungera. Kanske har byglat fel eller så kanske denna konvertering behövs. :(

Jag brukar sällan lägga mig i om någon kopplar el hemma eller inte. Men du har inte dom nödvändiga kunskaperna för den här installationen, risken är att du bränner sönder din nya spis och eller skadar dig själv på ett eller annat sätt. Även om du skulle få det att "funka" så är det så många fel i denna installation som kan resultera i brand/skada på person framöver. Lägg ner försöket och ta in en elektriker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.