Tja
Har nyligen köpt en spis och när jag skulle ta bort gamla så såg jag att den gamla spisen är direkt kopplad.
Nu behöver jag sätta dit ett perilex uttag på endast 3 kablar som kommer ut från väggen.
elektrikern har tid om 2 veckor
Har nyligen köpt en spis och när jag skulle ta bort gamla så såg jag att den gamla spisen är direkt kopplad.
Nu behöver jag sätta dit ett perilex uttag på endast 3 kablar som kommer ut från väggen.
elektrikern har tid om 2 veckor
Välkommen till byggahus.
Börja med att läsa denna:
https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn
Börja med att läsa denna:
https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn
Det ser ut som att du bara har en fas framdragen. Är det en lägenhet? Du får inte sätta ett periliexuttag där eftersom det dels ska vara fullkopplat med alla tre faser och nolla och dels kräver förmodligen spisen mer än de 16A som perilexuttaget är godkänt för.
Konvertera jord ska man absolut inte göra. Det man möjligen kan göra är att göra om nollan till ytterligare en fas, men det kräver att man har en spis som är gjord för 400 Volt vilket inga nya spisar är i dag. Dessutom kräver det att du har mer än en fas indraget till lägenheten.
Jag gissar att lägenheten matas med en enda fas och då är enda enkla alternativet fast inkoppling.
Jag gissar att lägenheten matas med en enda fas och då är enda enkla alternativet fast inkoppling.
Bortsett från att Perilex "ska" vara fullkopplade, hur ser forumet på Perilex med enbart en-fas/jord/noll. Vilka risker finns förutom den uppenbara risken att det inte fungerar om man behöver mer än en fas eller om man väljer "fel fas"?useless skrev:
Att Perilex utan nolla är idiotiskt behöver vi inte analysera mer utan här pratar jag om ett Perilex med enbart en fas istället för tre.
LavdimKS skrev:
Jag brukar sällan lägga mig i om någon kopplar el hemma eller inte. Men du har inte dom nödvändiga kunskaperna för den här installationen, risken är att du bränner sönder din nya spis och eller skadar dig själv på ett eller annat sätt. Även om du skulle få det att "funka" så är det så många fel i denna installation som kan resultera i brand/skada på person framöver. Lägg ner försöket och ta in en elektriker.