Frågan är kanske dum men vill ändå uttömma alla möjligheter. Jag renoverar köket och nya spishällen kräver 3-fas. Lägenheten har tyvärr bara 1-fas. Planen är att dra 3-fas in men... styrelser är som de är och risken är alltid att de har någon mindre genomtänkt anledning att inte tillåta det. Så jag funderar på om det finns möjlighet för en plan B. Ser att det finns UPS-batterier menade för annat men då tänkte jag... Kan man ha ett batteri som laddas med 1-fas men matar ut 3-fas? För det behövs bara medan hällen används så batteriet hinner laddas upp till nästa gång det behövs. Eller är den idén helt omöjlig?
Om du inte är gjord av pengar skulle jag säga att det är omöjligt. Det går såklart rent tekniskt men skulle kosta väldigt mycket.P Palleball skrev:Frågan är kanske dum men vill ändå uttömma alla möjligheter. Jag renoverar köket och nya spishällen kräver 3-fas. Lägenheten har tyvärr bara 1-fas. Planen är att dra 3-fas in men... styrelser är som de är och risken är alltid att de har någon mindre genomtänkt anledning att inte tillåta det. Så jag funderar på om det finns möjlighet för en plan B. Ser att det finns UPS-batterier menade för annat men då tänkte jag... Kan man ha ett batteri som laddas med 1-fas men matar ut 3-fas? För det behövs bara medan hällen används så batteriet hinner laddas upp till nästa gång det behövs. Eller är den idén helt omöjlig?
Men de flesta spishällar kan kopplas om för att köras på enfas också. Vilket märke och modell har du?
Ja det finns inverter 230V till 400V.
Men jag tror inte du vill ha en sådan i lägenheten.
Å jag tror inte att du vill lägga dom pengarna heller på en som ska kunna driva en spis.
http://www.szkarda.com/en/product/products-0-12.html
Nästan alla spisar idag går att köra på enfas 230V, finns knappt inga rena 400V spisar idag.
Ta gärna och leta upp Bo Siltberg’s ”Spisbibel-att välja spis” här på forumet.
Å jag tror inte att du vill lägga dom pengarna heller på en som ska kunna driva en spis.
http://www.szkarda.com/en/product/products-0-12.html
Nästan alla spisar idag går att köra på enfas 230V, finns knappt inga rena 400V spisar idag.
Den här: https://universal.bertazzoni.com/products/modern-series/hobs/78-cm-induction-hob3-multizoneD dennis_f skrev:
Det vore ju underbart om det gick att köra den på 1-fas även om jag tror det vore väldigt tråkig kräm i den. Men hellre det än att inte funka alls.
Har det inte med ampere att göra också? Spisen jag köpt är denna: https://universal.bertazzoni.com/products/modern-series/hobs/78-cm-induction-hob3-multizoneDemmpa skrev:
Ja det finns inverter 230V till 400V.
[länk]
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Se sid 20 i manualen, den hällen går att driva på enfas 230/240v, men i åtminstone Sverige blir det praktiskt svårt då den behöver 40A för att kunna köras fullt ut. Även vid fler faser är den i grunden 230/240v bara det att den plockar ut det över fler faser, vilket i praktiken är nödvändigt för att den ska funka i Sverige...
/U
/U
Vad menas med praktiskt svårt? Alltså, kommer den gå igång? Är det något man kan göra för att den i alla fall ska funka någorlunda tills dagen huset uppgraderar till tre-fas?ullberg skrev:
Se sid 20 i manualen, den hällen går att driva på enfas 230/240v, men i åtminstone Sverige blir det praktiskt svårt då den behöver 40A för att kunna köras fullt ut. Även vid fler faser är den i grunden 230/240v bara det att den plockar ut det över fler faser, vilket i praktiken är nödvändigt för att den ska funka i Sverige...
/U
Med 16A säkring och en fas, så kan man förenklat säga att du kan använda 1/3:e-del av hällen utan att riskera att lösa ut säkringen.
Hällen i sig är förbredd för upp till 3-faser så den kommer fungera bra då du får 3-fas indraget. (Sid 20/21 i manualen)
Hällen i sig är förbredd för upp till 3-faser så den kommer fungera bra då du får 3-fas indraget. (Sid 20/21 i manualen)
Ok. Så det kommer i alla fall gå att använda en platta eller två så länge, tills det dras in 3-fas i huset? Det känns tråkigt men hellre det än att den inte skulle fungera alls.Anders243 skrev:
Ja, du kan koppla den för enfas, men eftersom hällen kan dra upp till 40A då, så är risken att man "blåser säkringen" om man kör för mycket plattor/effekt samtidigt. Men jag ser inte att det inte skulle kunna fungera om man använder hällen "försiktigt" tills man ordnat 3-fas.P Palleball skrev:
Min oro nu är föreningen. Jag pratade med dem om att dra trefas in i min lägenhet eftersom de inte bestämt när exakt i framtiden de ska göra det. Svaret var att ”det beror på hur ni ska göra det. Elektrikern måste skriva exakt hur han tänker göra det, så vi kan godkänna det. Han får inte dra genom några hisschakt och så”. Eftersom det finns flera hus i föreningen byggda olika, så hoppas jag det inte är några problem. Enligt elektrikern som var i källaren och kollade och i proppskåpet, så sade han att det ser ut att vara ”ett rör hela vägen ner för lägenheten”. Jag är inte elektriker men antar att det betyder att man inte behöver dra genom föreningens andra utrymmen?Anders243 skrev:
Om elektrikern kan använda befintliga rör för att dra in en ny kabel så låter det inte som något problem.
Det enklaste är att du tar ut en elektriker som kan kontrollera detta mer noggrannt på plats, och skriva en kort beskrivning till föreningen.
Det enklaste är att du tar ut en elektriker som kan kontrollera detta mer noggrannt på plats, och skriva en kort beskrivning till föreningen.
Ska göra det. Ska bara ge min nuvarande elektriker sparken efter att han inte kom igår och utan att svara i telefon, och inte kommer idag med argumentet ”men på måndag kommer jag nog”. Det är ohållbart att försöka planera in andra hantverkare när han håller på så. Nu fick jag prata av mig lite... även om det är en annan femma.Anders243 skrev:
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 037 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 037 inlägg
Jag drog trefas till min lägenhet med styrelsens tillåtelse.
Vi drog genom befintliga rör som gick hela vägen från källaren till min lägenhet på fjärde våningen.
Mycket glidmedel och våld så gick det fint.
Min lägenhet var den enda i föreningen med 3fas och alla uttag jordade.
Vi drog genom befintliga rör som gick hela vägen från källaren till min lägenhet på fjärde våningen.
Mycket glidmedel och våld så gick det fint.
Min lägenhet var den enda i föreningen med 3fas och alla uttag jordade.
Elektrikerna snackade sinsemellan om glidmedel här också när de tittade in i hålet. Så antar att de tänker samma.Heij83 skrev: