... och om du inte har tur så kommer griniga "sopgubbar" att skälla ut dig om du försöker "stjäla sopor". Miljövänigt med återvinnig... q(;^;)pq(;^;)pq(;^;)p

Hej!

Kapar den här tråden då jag har exakt samma problem. Strömbrytaren var trasig och jag beställde en ny från Electrolux. Lossade på den gamla och när jag drog ut den så lossnade sladdarna och jag hann inte se hur de satt. Jag kopplade in den nya på sättet jag trodde att de var kopplade men det gick inte och det hela slutade med kortslutning. Säkring i lägenheten gick och när jag skulle återställa så kom inte strömmen igång, problemet var proppen nere i källaren (bor i lägenhet med 3-fas) som hade gått.

Efter lite googlande hittade jag den här tråden som stämmer bra in på mitt problem, skillnaden är att jag har en Electrolux CK460 men delarna ser likadana ut och sladdarna har samma färg. Kopplade enligt Bo Siltbergs beskrivning med exakt samma resultat som Eva Helgesson, dvs lampan funkar och säkringen är hel men fläkten kommer inte igång på läge 1 och burrar lite svagt på läge 2.

Vill helst inte experimentera för mycket då det är styrelsen som har nyckel till proppskåpet nere i källaren samt att elen till både kyl/frys går på samma säkring.

Så här nio år senare, är det någon som förstår sig på felet?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag instämmer helt i Mnor's analys efter att ha tittat på bilderna.
Du behöver bara verifiera att den vita kabeln är den som stickproppen sitter på.
Sedan kopplar du så här på strömbrytaren:

1: Gul/Vit isolerad kabelsko.
2: Brun/brun isolerad kabelsko (möjligen brun/svart - svårt att se - den "svarta" går till kontrollampan eller vad det är)
3: Vit oisolerad kabelsko
5: Vit/Vit isolerad kabelsko.
4+6: De två blå.

Skulle inte fläkthastigheten stämma med märkningen på strömbrytaren så kasta om 1 och 3.
100% säkert att det skall vara så här är det ju inte - så koppla på egen risk.
Helst bör ta hem någon som kan reda ut och mäta lite.

Jag har tittat på bilderna igen och kommit fram till precis samma slutsats som @Mnor och jag för 10 år sedan. Skönt att jag inte supit bort fler hjärnceller på den tiden :) Då ni båda fått samma symptom så borde det vara något i dessa gamla bilder som lurar oss. Kan du ta nya bilder på din fläkt som visar hur allting är kopplat så kan det underlätta. Själva symptomet, brummande fläkt, tyder på att kondensatorn har blivit bortkopplad på något sätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.