Har ett racesläp där jag kopplar in en byggcentral (16A) för att sen dra vidare 230V till bl.a. ett element, däckvärmare, LED-belysning, laddare e.t.c.
Element och däckvärmare (de största förbrukarna) kopplas in så de går på vars en dvärgbrytare/fas.
Har idag en utan JFB men ska byta till en med.

Kikade på denna från Biltema (https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/cee-don/byggcentral-2000033123)
Är 2 st C16A dvärgbrytare till 230V-uttagen.
Hur går det ihop med att man sen lägger vanlig 3G1.5 förlängningskabel?

Ska också komplettera med en längre 400V kabel (20-25m) och ser att en hel del bara har H07RN-F 5G1.5 alternativt H05VV-F 5G1.5.
Gör mig inget då kabeln blir lättare men finns det tillfälle när man inte bör använda 5G1.5?

Som det är idag förbrukar jag aldrig över 2400W per 230V-uttag men teoretiskt, vad är riskerna?
Alla kablar ligger utrullade och fritt med bra kylning (på mark eller längs räcke i luften).
Både element och däckvärmare är ju termostatstyrda så sällan de går mer än max 1h åt gången.

En kabel med arean 1.5 mm² som är fritt förlagd, utanpåliggande på vägg eller lös anslutningskabel, tål 18-19 A och kan avsäkras med 16 A för skydd mot överbelastning. Längden på kabeln spelar ingen roll. Det är dess kylning som har betydelse. Därför ska den inte vara ihoprullad om den ska belastas hårt.

Men sedan ska säkringen lösa tillräckligt snabbt vid kortslutning i kabeln eller i de apparater som ansluts. Här kommer längden in i bilden. Ju längre kabel, desto högre resistans och därmed lägre kortslutningsström. En JFB hjälper till här väldigt mycket för personskyddet, men säkringen ska inte ligga alltför långt efter. Säkringen ska ju även skydda kabeln. Det är dumt om den förstörs av en kortslutning L-N i en apparat som är ansluten.

Vad som är "långt" finns det inga generella svar på då den även beror på nätets impedans före byggcentralen. En grov tumregel är max 25 meter från ett fast installerat uttag...

Längden (resistansen i kabeln) har även betydelse för spänningsfallet. Det får inte vara för stort så att maskiner går dåligt.

Man brukar ju acceptera att en anslutningskabel får vara ett "snäpp" klenare än fast installerade kablar, enligt tumregler. Det handlar då om att de skall vara korta, ligga fritt med bra kylning.

Din 40m kabel är väl tveksamt om det är lämpligt att ha som bara 1,5 kvmm om den säkras 16A. FInns risk att utlösningskriteriet inte uppfylls (säkringen tar för lång tid på sig att lösa ut vid kortslutning). Detta framförallt om den skall kopplas in på olika okända matningar.

Ska förtydliga att det är 20m eller 25m förlängning jag tittar på.
Oftast använder jag en 10m kabel men finns tillfälle när man inte får plats precis vid elskåpet.
Så teoretiskt blir det som längst 35m 400V-kabel men strävar efter så kort kabel som möjligt.
Vet inte om det påverkar men i de skåp jag brukar koppla mig mot sitter ju också JFB och dvärgbrytare.
Brukar vara 32A-skåp.

Kabellängden på 230V är som mest 10-11m, oftast kortare. Vill ha så lite kabel som möjligt liggandes.

Men då verkar det OK att kör på JFB:n från Biltema och en 400V kabel med 5G1.5

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.