Hej, får man säkra 1,5 m2 kabel med
13 A .
 
Ja och nej, det kan vara ok men det hänger på förutsättningarna och går inte att säga generellt.
 
J jonko skrev:
Ja och nej, det kan vara ok men det hänger på förutsättningarna och går inte att säga generellt.
Vilka är dom förutsättningarna ?
Ledningen är c:a 10 m, klamrad i tak i källaren , normal inne temp.
Tacksam för svar.
 
Ändrade inlägget så man måste backa tillbaka en bit
 
E
B13 funkar.
C13 kortare sträckor, längre än 10-20m så bör du räkna på det ifall du har svagt nät.
Diazed bör räknas på över 20-30m.

Tänker mig nu en EKK 3G1, 5 gruppledning.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
N noppan skrev:
Vilka är dom förutsättningarna ?
Ledningen är c:a 10 m, klamrad i tak i källaren , normal inne temp.
Tacksam för svar.
Det låter väldigt OK för 13A.
Strömvärdet vad gäller uppvärmning klarar sig då. Det skulle möjligen vara ifall du har väldigt väldigt dålig förimpedans i huset, men skulle det vara så dåligt att en 10m 1,5 inte klarar C13 så kan man knappt installera något vettigt alls där. Och tar du B13 (eller porslinssäkring) så blir marginalerna ännu bättre.
 
N noppan skrev:
Hej, får man säkra 1,5 m2 kabel med
13 A .
Tack så mycket för era svar!!!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.