1 345 läst ·
1 svar
1k läst
1 svar
Inkoppling av solceller
Hej alla!
Arbetar som lärling på ett mindre företag och har lite frågor angående ett större jobb vi ska börja med på måndag.
Vi ska montera 8 strängar solceller till två Nibe växelriktare. Jag själv vill få en bättre bild av hur vi ska göra arbetet och har letat men inte hittat detaljerna.
Jag undrar hur man går tillväga när man väll har kopplat in en sträng och har skickat ner en en plus och en minus kabel till växelriktaren.
Hur kontrollerar jag att solcellerna är rätt inkopplade och att alla fungerar kan man lita på den uppmärkta polariteten på solcellerna?
Om en panel skickar 20 Volt vid kontrollmätning av en solcell med voltmetern och gångar det med 8 får jag 160 volt. Gör jag denna kontrollen innan jag trycker in dem i växelriktaren eller gör jag det mot jord - samt jord +?
Om någon har bra info angående driftsättningen för solcellerna och dela med sig av vore jag tacksam /Tack
Arbetar som lärling på ett mindre företag och har lite frågor angående ett större jobb vi ska börja med på måndag.
Vi ska montera 8 strängar solceller till två Nibe växelriktare. Jag själv vill få en bättre bild av hur vi ska göra arbetet och har letat men inte hittat detaljerna.
Jag undrar hur man går tillväga när man väll har kopplat in en sträng och har skickat ner en en plus och en minus kabel till växelriktaren.
Hur kontrollerar jag att solcellerna är rätt inkopplade och att alla fungerar kan man lita på den uppmärkta polariteten på solcellerna?
Om en panel skickar 20 Volt vid kontrollmätning av en solcell med voltmetern och gångar det med 8 får jag 160 volt. Gör jag denna kontrollen innan jag trycker in dem i växelriktaren eller gör jag det mot jord - samt jord +?
Om någon har bra info angående driftsättningen för solcellerna och dela med sig av vore jag tacksam /Tack
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Jag vet inte om du menar att ingen på firman har kunskap och erfarenhet av detta? Det finns i så fall bara en sak att säga om detta - om ni aldrig gjort en solcellsinstallations tidigare och inte ens har tittat i en bok så kan ni inte göra detta imorgon Måndag. Boka av, skaffa åtminstone SEK HB 457, läs på, och boka en ny tid. Ta helst hjälp av någon med erfarenhet.
Att mäta DC-spänningen är en del av kontrollen, en liten, som kommer ganska sent. Den riktigt stora biten är kontroll (inspektion) under arbetet. Före det finns det planering, t.ex hur solen lyser. Kontrollen förutsätter ett korrekt montage, dvs man måste naturligtvis veta i förväg hur t.ex DC-ledningssystemet ska förläggas och skyddas, rätt val av materiel, om/var säkringar behövs, om växelriktaren krävs funktionsutjämning osv. Har man bara huvudet med sig så är dock detta ingen rocket science. Jag förstår inte de alarmerande rapporter som finns i pressen om att en stor andel installationer är felaktiga (men man får där solla bort det som IN skriver).
För att svara mer specifikt på din fråga så är det spänningen mellan + och - ja, inte mot jord då solcellsmodulerna ska vara isolerade från jord. Rent praktiskt beror på. Kanske enklast går att mäta vid DC-brytaren i ert fall. Är det flera strängar så bör man mäta spänningen innan parallellkopplade strängar kopplas ihop. Vad spänningen blir beror på hur mycket solen lyser just då.
Att mäta DC-spänningen är en del av kontrollen, en liten, som kommer ganska sent. Den riktigt stora biten är kontroll (inspektion) under arbetet. Före det finns det planering, t.ex hur solen lyser. Kontrollen förutsätter ett korrekt montage, dvs man måste naturligtvis veta i förväg hur t.ex DC-ledningssystemet ska förläggas och skyddas, rätt val av materiel, om/var säkringar behövs, om växelriktaren krävs funktionsutjämning osv. Har man bara huvudet med sig så är dock detta ingen rocket science. Jag förstår inte de alarmerande rapporter som finns i pressen om att en stor andel installationer är felaktiga (men man får där solla bort det som IN skriver).
För att svara mer specifikt på din fråga så är det spänningen mellan + och - ja, inte mot jord då solcellsmodulerna ska vara isolerade från jord. Rent praktiskt beror på. Kanske enklast går att mäta vid DC-brytaren i ert fall. Är det flera strängar så bör man mäta spänningen innan parallellkopplade strängar kopplas ihop. Vad spänningen blir beror på hur mycket solen lyser just då.
Klicka här för att svara
