Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Jag tycker useless inlägg var ett passande svar på ditt inlägg. Att man inte lyckats orsaka en olycka pga felaktig handlade betyder inte att det är rätt och säkert. Att man lyckades gå på lina mellan två berg utan att ramla betyder inte att det är säkert. Du skriver heller ingenting om vad för slags lampor du har bytt sladdställ på och hur, och ingenting om villkoren för
60 svar · 65,3k läst
·
A
Artilleriet: Det är sant! Av någon anledning såg jag framför mig att man var tvungen att byta sladdarna till armaturen, men så är det ju som sagt inte. Ska undersöka saken vidare. :)
16 svar · 3,9k läst
·
A
Artilleriet: Stort tack för alla input och alla reflektioner i ämnet. Eftersom det är så trångt både under och bakom hällen och eftersom induktion är så pass mycket snabbare (även om det finns vissa nackdelar) funderar vi nu på att behålla induktionshällen och istället investera i nya induktionskompatibla kastruller och stekpannor med snabb och jämn uppvärmning. Alla kastruller och stekpannor
24 svar · 8,5k läst
·
J
JohanLun: [citat] Bra, det kommer nog få bli så, även om det inte är en "bokällare" så är det trevligt att hobbyutrymmen, tvättstuga etc ser lite snyggt ut och har bra el. :) [citat] Klåpare finns nog i alla brancher och på alla arbetsplatser. De som varit hos mig har känts som de har koll på vad de gör, men det är ju svårt att kolla när man själv är lekman och det är ganska standardjobb
31 svar · 27,2k läst
·
S
Stabbsson: [bild]
4 svar · 2,5k läst
·
M
mxjolle: Uppföljning, elektrikern fick koppla in bänkarmaturen när han ändå var här i annat ärende och norpade el från närmsta taklampa
15 svar · 3,0k läst
·
elmontören
elmontören: Här kan du hitta LVI elementdosa https://www.elbutik.se/product.html/kopplingsdosa-lvi-med-stickpropp?&gclid=CjwKCAiArbv_BRA8EiwAYGs23I0Hw8yyD0mzZDCChLV9owGdChXD3c0hdItRNYyBURM8zsHdD1vf0xoC0YsQAvD_BwE
6 svar · 1,4k läst
H
hauling: ena fasen är dåligt ilagd .. eller långt uppskalad kolla jorden för den nedre kabeln så att den är där den ska vara..
10 svar · 4,3k läst
·
V
verhoef: såklart ... med "funkar inte" menar jag att den röda led inte lyser och elementet inte sänker temperatur
2 svar · 2,6k läst
F
Fredrik K80: [citat] Tack för inlägg. Låter intressant den lösning ni valt. Du har inga bilder ?
13 svar · 4,1k läst
S
spendera: När jag haft elektriker här hemma har de också dragit anslutning alldeles för hårt. Ett exempel var anslutningar till växelriktaren som skulle dras med 2,5Nm och han drog som han brukar, så hårt det går till det knakar, vilket är mycket mer än 2,5.
8 svar · 9,4k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Eftersom det handlar om en villa så vill jag rekommendera svar 3a - åtgärda vid tillfälle.
5 svar · 5,9k läst
Ulf_123
Ulf_123: [citat] Jag hade samma problem och för mig försvann det när jag skruva upp och åt ledningarna in i säkringen till tvättmaskin och några lösa skruvar på skenan som inte hade något inkopplat. Vet dock inte vilken av åtgärderna som löste det eftersom jag gjorde på samtidigt och slog på igen.
9 svar · 11,3k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: [citat] Som sagt. Självsanering.:D Staffan
18 svar · 6,0k läst
C
claesborjesson: ALLA gör idiotfel ibland även när man är van. För några år sedan skulle jag sätta upp ett elelement på ett dagis, och lyckades efter lite bök montera den upp och ner, det fick jag äta upp i flera dagar :sweat::)
358 svar · 43,0k läst
·
richardtenggren
richardtenggren: [citat] Ja, tror den levererar 18 W om jag minns rätt :)
18 svar · 4,7k läst
·
lnilsson
lnilsson: Märkligt eftersom själva dioderna funkar bättre ju kallare det är. Det måste vara drivelektroniken, vilket innebär att det borde hjälpa att byta märke. Drivelektroniken kan skilja sig mycket mellan olika märken.
9 svar · 1,6k läst
E
elmont: Ja är kabeln hel så är det bara att använda, du kan max plocka ut två faser, nolla och jord. Dom svarta trådarna är med största säkerhet märkta med 1-2-3 så att du kan skilja på trådarna i bägge ändar.
1 svar · 837 läst
Eraze
Eraze: Tack för hjälpen alla, fick lärt mig lite nytt på köpet :D
29 svar · 2,9k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Jag förstår inte frågan riktigt. Storlek på kopplingsdosan har ingen betydelse så länge som den rymmer kabeln och dess mantel. Jag antar att det sitter en skruvplint i denna "dosa" som du hittade. Med plats menade jag plats i pottan för att mula in allt detta utan att orsaka för skarva böjar på installationskablarna. Ja, problemet med pottan som kopplingsutrymme är dels brandrisken mot
15 svar · 2,9k läst
·
U
Uffe A: Det bästa är att ta kontakt med SKV, då slipper du kill- och tjej-gissningar
1 svar · 910 läst
F
Freddedan: Mmm att sätta en 230V lampa i en 12V armatur ser jag inte som något problem. Har inte provat sätta en 12V lampa i en 230V armatur, men jag misstänker att det säger poff direkt... Hur farligt det poffet är vet jag inte. Men det är ju inte ovanligt att folk byter lampa med strömmen på...
5 svar · 3,2k läst
JA”Snabbe”
JA”Snabbe”: Sitter den direkt innanför dörren? Det var brukligt med en säkerhetsbrytare till oljepannan direkt innanför dörr (har jag hört).
6 svar · 2,7k läst
·
MickanV
MickanV: Du känner inte min elektriker! Så nu får du lägga ner ditt tjafs! Grått Nytt Hår! ;-)
21 svar · 2,7k läst
T
Timmieerlandsson: Jag gör så att jag öppnar vägguttaget och strömbrytare för att se vilka trådar som går vart och tar en bild och lägger upp här under dagen. Tack för svaren
4 svar · 798 läst
·
useless
useless: Ja, det som ska redovisas via mätning eller beräkning är primärenegitalet. Det räknar man ut med hjälp av energiförbrukning, geografisk placering, husets storlek och olika omräkningsfaktorer för olika energislag. Grunden är det Boverket kallar Byggnad energianvändning. Dvs all energi för värme, kyla, varmvatten, ventilation, fast belysning i allmänna utrymmen och driftsutrymmen.
29 svar · 5,4k läst
·
E
El-Löken66: Elsäkerhetsverket har ju troligen tolkningsföreträde och där anges befintligt uttag och strömbrytare för max 16A i egen dosa eller kapsling. I föreskrifterna står det som så här angående vad som får göras utan auktorisation: Att byta ut en elkopplare som är placerad i en egen kapsling eller dosa samt att byta ut ett anslutningsdon för högst 16 ampere, 400 volt. Så det som i
75 svar · 9,5k läst
·
A
Allmänobildad: Påminner om en kund till mig som hade både hundar och katter men där ena partnern envisades om att sätta belysning under köksskåpen så att det lystes upp i sockeln, där precis allt skräp samlas. Djurhår, brödsmulor, tappade majskorn och fan och hans moster. Å andra sidan så ser man ju på en gång när det blir lite skitigt, så dammsugaren åker väl kanske lite oftare,
5 svar · 2,2k läst
·
A
Allmänobildad: För att rädda situationen utan att riva ner taket kan ni byta till riktiga LED-spottar, dessa är oftast konstruerade för att klara bygghöjden som blir med 28mm läkt och takbeklädnad. Med typen som är installerad nu kommer sockeln trycka mot plasten och troligtvis skapa problem även om ni lyckas tejplaga plasten.
4 svar · 2,1k läst
·
Luddis_1
Luddis_1: [citat] Alla förutom BSHG visar detta normalt sätt, så ingen skugga på dig. Tyskarna är sjukt duktiga på att få fram sprängskisser å detaljer på varenda pinal. Men just el är heligt tills du har produkten framför dig.
14 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.