P Palleball skrev:
Om det funkar som du säger så är det ju guld. Kommer inte stormkoka på 6 plattor samtidigt, nej. Det här med amperen... är det någon en elektriker kan stoppa in i mitt proppskåp eller är det annat som avgör om det går?
Räkna med att strömbehovet avgörs av dina matlagningsvanor snarare än spisen. Om säkringen i dagsläget brukar lösa när du lagar mat så lär den göra det med nya spisen också. Och omvänt. Brukar säkringen inte lösa idag när du lagar mat så lär den inte göra det med en ny spis heller. Kan du få trefas är det bättre. Men oftast går det bra med enfas också.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Räkna med att strömbehovet avgörs av dina matlagningsvanor snarare än spisen.
Fast det kan även vara så att tidigare spis begränsade effekt även begränsade matlagningsvanorna. Har man nu en spis med större möjligheter till kulinarisk kokkonst, är det lite trist om dessa ska begränsas av undermålig matning.

A Avemo skrev:
Men oftast går det bra med enfas också.
Ja, jag har bott i lägenhet med en till synes helt normal spis och hade aldrig några problem med överbelastning trots att centralen i lägenheten enbart bestod av en 20 A till spisen och två 10 A till allt annat, och detta var ändå en normalstor trea. Nu var dock min överdådiga köksaktiviteter tämligen sällsynta...

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast det kan även vara så att tidigare spis begränsade effekt även begränsade matlagningsvanorna. Har man nu en spis med större möjligheter till kulinarisk kokkonst, är det lite trist om dessa ska begränsas av undermålig matning.
Visst är det möjligt. Vilket är orsaken till att det är bättre med en trefasanslutning.

Alfredo Alfredo skrev:
Ja, jag har bott i lägenhet med en till synes helt normal spis och hade aldrig några problem med överbelastning trots att centralen i lägenheten enbart bestod av en 20 A till spisen och två 10 A till allt annat, och detta var ändå en normalstor trea. Nu var dock min överdådiga köksaktiviteter tämligen sällsynta...
Du delar nog den erfarenheten med ganska många. Frågan man bör ställa sig är hur ofta man har flera plattor på högsta effekt samtidigt under mer än 10 minuter. I princip enda gången jag har en platta på högsta effekt i mer än 10 minuter är om jag kokar pasta. Och då gör jag det bara på en platta.

harka harka skrev:
det finns ju en huvudsäkring till din lägenhet som avgör hur mycket ström som skickas upp till den (huvudsäkringen sitter troligen nere vid mätartavlan i källaren), storleken borde också framgå av elräkningen

jag skulle gissa att det är 25 ampere på den

sen har du en säkringstavla i lägenheten med en dedicerad säkring till spis, troligen är den på 20A (vilket lämnar 5 ampere till annan konsumtion i lägenheten de gånger spisen käkar 20 ampere)

hur stor säkringen är framgår genom att kika på säkringstavlan/gruppförteckningen -- skulle den inte vara 20A utan t.ex. 16A så kan en elfirma höja den, men kräver troligen också ny (utbyte) ledningsdragnings från säkringstavlan till spisen

eller har du haft gasspis i lägenheten tidigare? i så fall är nog säkringsdimensionerna mindre än de jag skrev ovan
1:an är spis
2:an är ugn

Betyder B20 respektive C16 ampere?

• Elcentral med säkringar märkta "1:an är spis B20 ampere, 2:an är ugn C16 ampere".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
japp - det verkar ju vara väl försörjt med [enfas] ström till spisen!

tillägg: sen betyder ju inte det att man garanterat kan köra 20A på spisen och 16A till ugnen samtidigt -- det gäller att huvudsäkringen klarar den sammanlagda strömmen från lägenhetens totala förbrukning (och min gissning är att huvudsäkringen är på 25 A)

harka harka skrev:
japp - det verkar ju vara väl försörjt med [enfas] ström till spisen!

tillägg: sen betyder ju inte det att man garanterat kan köra 20A på spisen och 16A till ugnen samtidigt -- det gäller att huvudsäkringen klarar den sammanlagda strömmen från lägenhetens totala förbrukning (och min gissning är att huvudsäkringen är på 25 A)
Betyder det att man kan köra en del på spisen men inte maxa allt? Eller betyder det att spisen kanske inte ens går igång?

spisen kommer nog alltid att gå igång

sen om du maxar allt på spisen (underleverantör till Nobelfesten?) så finns det risk att huvudsäkringen löser om du samtidigt till exempel väljer att sätta på en kall ugn med grill

men som Avemo skrev i ett tidigare inlägg -- om matlagningen inte löste ut huvudsäkringen tidigare så lär den inte göra det efter ett byte utav hällen heller, så länge du inte får feeling och vill koka en massa olika pastasorter samtidigt...

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.