Vänta nu..

Är det här möjligt utan att hela j*vla proppskåpet smäller?

Vi har haft mätning av Mälarenergi hos oss, på råd av elektriker.
(En del taklampor gick inte att tända pga för låg strömtillförsel)

Eftersom vi är nyinflyttade tog vi hans råd och begärde mätning.

Det är 16amp-skåp till villa på totalt 225kvm.

Vid mätningen (som pågick 1 vecka) pekade det upp till 40amp vid några tillfällen.
Det här resulterar i att belysning för en kort stund blinkar till.

Bör jag vara orolig?
Vad ska jag göra?
Är det här möjligt?

Alla tips och råd är välkomna.

Eftersom jag är ny i villa-livet så framstår jag säker som en idiot enligt vissa.
Och har jag missat viktigt info, säg till. Jag fattar jag ju knappat vad jag frågar efter.

Allt gott.

Vad är det för mätning? Låter som ni har för låg spänning/stort spänningsfall?

Att en 16A säkring under en kortare period kan leverera 40A utan att lösa ut / brinna, är fullt möjligt och inte konstigt. Det som är konstigt är väl vad ni har för utrustning i en vanlig villa som drar så mycket ström? Är det 40A under några få sekunder eller flera minuter?

V vectrex skrev:
Vad är det för mätning? Låter som ni har för låg spänning/stort spänningsfall?

Att en 16A säkring under en kortare period kan leverera 40A utan att lösa ut / brinna, är fullt möjligt och inte konstigt. Det som är konstigt är väl vad ni har för utrustning i en vanlig villa som drar så mycket ström? Är det 40A under några få sekunder eller flera minuter?
Det är en "elkvalité-mätning" som man så fint kallar det.
Dvs om vi får mer eller mindre av dom 230volt som ska levereras.
Det är en peak på några sekunder, och vid 2 tillfällen exakt samma klockslag (19:00).
Vi har inga "tunga" maskiner som skulle kunna påverka.
Det enda är en pellets-panna, men den har ju stått där sen man petade in 16A-skåpet.

19:00 prick? Har man separata loggar för ström/spänning på respektive fas?

• Gilla
  • Haha
Millox och 4 till
  • Laddar…
"Tunga" maskiner har dom flesta hemma i form av spis, vattenkokare, smörgåsgrill, tvätt-/diskmaskin etc.
40 A är inget orimligt om man lagar mat, diskar/tvättar, kör vattenkokaren, varmvattenberedaren jobbar och elpatronen i pannan stöttar på grund av kylan. Dock kan man kanske förbättra läget genom att möblera om de stora förbrukarna mellan faserna.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
useless useless skrev:
"Tunga" maskiner har dom flesta hemma i form av spis, vattenkokare, smörgåsgrill, tvätt-/diskmaskin etc. 40 A är inget orimligt om man lagar mat, diskar/tvättar, kör vattenkokaren, varmvattenberedaren jobbar och elpatronen i pannan stöttar på grund av kylan.
Men är det rimligt med en "peak" på några sekunder på grund av dessa förbrukare? Och vid "exakt" samma tid?

L petersäl skrev:
Det är en peak på några sekunder, och vid 2 tillfällen exakt samma klockslag (19:00).
Jag tycker mer det känns som en "startström" till en motor eller något liknande. Legionellakörning?, men den är knappast bara någon sekund... Är det på en enskild fas eller på samtliga? Om det är på enbart en, går det att analysera lite närmare exakt vad som är kopplat på den? Finns det vattenpump, värmepump eller några liknande "maskiner"?

Det kan ju ta en sekund eller två innan en eventuell effektvakt reagerar och kopplar ur saker. Det framgår ju inte om strömmen går ner till 16A eller mindre efter den korta peaken, eller om den är 28A i två minuter till.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det kan ju ta en sekund eller två innan en eventuell effektvakt reagerar och kopplar ur saker.
Ja vi behöver nog mer info. Finns det exempelvis en effektvakt? Hur sker uppvärmningen, enbart pelletspanna eller? Vad finns det mer för utrustning i huset? Några teorier kring vad som kan tänkas ske 19:00? Har du några tidur till något någonstans, eller inbyggda "tidur" i någon utrustning? Motorvärmarklockor? Elbilsladdning? Julbelysning modell Texas?

Jag tycker att 40A är orimligt högt på en fas om än endast under några sekunder.

Själv har jag exakt föbrukningsdata över 10 år för mitt hus där varje mätvärde är medeleffekten över 10 sekunder. Inte ett enda av dessa drygt 30 miljoner mätvärden ligger över 13kW och innan jag skaffade stor kraftfull spånsug och rikt/plan-hyvel så hade jag aldrig sett ett värde över 9kW.

Skulle alla dessa 13kW ligga på en fas (vilket de inte gör) så är det ändå "bara" 56A.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Det är den sk Fas 2 som drabbas av en peak på 40A, men som ganska omgående går ner direkt till 16A igen.
Jag har ett diagram från mätningen, men kvalitén på bilden är så dålig att man knappt ser (jag gissar på att mälarenergi bara gjorde en skärmdump och skickade). Jag ska försöka härleda vad som finns där och så, men att det har skett exakt(!) samma tid vid 2 tillfällen känns väldigt konstigt.

Uppvärmningen är enbart pelletspanna, men elpatron om den av någon anledning skulle slå av.
Kan det vara elpatronen som slår på (tänker jag nu när jag skriver..).
Utöver det finns inget märkvädigt, alltså ingen julbelysning, timer, motorvärmare..

Elpatronen drar inte 24A på en fas. Men det är som sagt var svårt att dra några slutsatser utan att veta vad som är inkopplat på den fasen och hur strömmen har sett ut före och efter peaken.

V vectrex skrev:
Jag tycker att 40A är orimligt högt på en fas om än endast under några sekunder.
Startströmmen på en motor på en kW kan nog hamna i de trakterna tillsammans med övrig last. Frågan är vad det skulle vara för "okänd" "stor" motor.

Alfredo Alfredo skrev:
Startströmmen på en motor på en kW kan nog hamna i de trakterna tillsammans med övrig last. Frågan är vad det skulle vara för "okänd" "stor" motor.
Inte under "några sekunder".

V vectrex skrev:
Inte under "några sekunder".
Det är möjligt. Sen har i alla fall jag ingen aning om vad TS mätning egentligen innebär och hur korrekt "några sekunder" egentligen är. Man kan väl tänka sig att diverse mätfel/mätonoggrannhet kan leda oss på fel spår.

I värsta fall är det själva "mättekniken" som hickar till en gång per dygn och felaktigt påvisar dessa 40A, vad vet vi...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.