Hej.
Har precis börjat spiralisera egna kablar. Ett projekt som jag tror att elintresserade kan uppskatta men resten av världen undrar varför i helsicke man inte köper en färdig kabel....... ja det kan man undra.

men strunt i det denna tråd handlar om hur vi löser det med dragavlastning när man vill ha en spiralkabel med uttag fäst i tak. Går det helt enkelt att skriva en kapsling/dosa i tak och använda en förskruvning som dragavlastning? Eller bör man göra ngt ”stöddigare”?

vad tror ni?
 
  • Spiralkabel med hane och hona ändar på trägolv som projekt för elintresserade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns förskruvningar som är både tätning och dragavlastning.
 
E elmont skrev:
Det finns förskruvningar som är både tätning och dragavlastning.
men precis. Tror vi att en sån räcker till?
 
Nu blev jag nyfiken, hur lyckas man spiralisera en kabel? En snabb googling leder bara till färdiga produkter och den här tråden.
(Ber om ursäkt om du tycker att det är off topic)
 
Använd inte Rutabs ”perfekt”, den nyper åt kabeln där den bryts som mest.
Finns något som kallas trumpet, mycket snällare mot kabeln.

Protte
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Ts vi är nyfikna på hur du har gjort:D
 
Jag har gjort en, en gång. Rätt eller fel men så här gjorde jag:
Ta ett kvastskaft eller liknande. Värm försiktigt kabeln med värmepistol samtidigt som du snurrar den tight runt skaftet. Efterföljande varv skall sitta helt intill föregående. När jag var klar satte jag stöddigare stripes i båda ändarna och lade ut skaft/kabel i kylan. Funkade bra för mig.
 
Här grabbar har ni en grym video på hur spiralisering går till.


jag utgick härifrån och sedan är det många långa timmars research och prototyper för att få rätt spiralisering.

lapp visar dåligt att man måste reversera spiralen efter spiralisering för att få en dragande spiral istället för en tryckande. Det är svårt att förklara men det är inte svårt. Är det ngn som vill spiralisera så pma så kan jag ringa upp och förklara. Det är svårt att få ner i text.
 
  • Hand håller en röd 3D-utskriven spiraliseringsprototyp bredvid ogjord kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en röd plastdel för spiralisering av kabel mot en vägguttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en röd 3D-utskriven klämma med spiralvriden vit kabel för att demonstrera spiraliseringsteknik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller röda 3D-utskrivna objekt som visar processen för spiralisering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
T TryBran skrev:
Jag har gjort en, en gång. Rätt eller fel men så här gjorde jag:
Ta ett kvastskaft eller liknande. Värm försiktigt kabeln med värmepistol samtidigt som du snurrar den tight runt skaftet. Efterföljande varv skall sitta helt intill föregående. När jag var klar satte jag stöddigare stripes i båda ändarna och lade ut skaft/kabel i kylan. Funkade bra för mig.
Det enda steg du saknar är reverseringen eller vändningen av spiralen för att få en dragande spiral istället för en tryckande spiral.
 
Det lutar åt att man kanske tillverkar en sån här dragavlastning. Borde vara extremt avlastande för kabeln.

Hand håller en röd 3D-utskriven dragavlastning för kabel mot en vit vägg med eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en röd 3D-utskriven dragavlastning för kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en 3D-utskriven röd dragavlastning för kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en röd 3D-utskriven dragavlastning för kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H
Intressant med spiraliserade kablar. Vilken typ av kabel funkar att spiralisera? RKK?
 
Reverseringen, kränger man första varvet över andra, tredje, fjärde varvet och andra över tredje och fjärde varvet osv.?

Protte
 
H
prototypen prototypen skrev:
Reverseringen, kränger man första varvet över andra, tredje, fjärde varvet och andra över tredje och fjärde varvet osv.?

Protte
Antar att reverseringen är det som sker vid 1.34 ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.