Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Hej.
Har precis börjat spiralisera egna kablar. Ett projekt som jag tror att elintresserade kan uppskatta men resten av världen undrar varför i helsicke man inte köper en färdig kabel....... ja det kan man undra.
men strunt i det denna tråd handlar om hur vi löser det med dragavlastning när man vill ha en spiralkabel med uttag fäst i tak. Går det helt enkelt att skriva en kapsling/dosa i tak och använda en förskruvning som dragavlastning? Eller bör man göra ngt ”stöddigare”?
vad tror ni?
Har precis börjat spiralisera egna kablar. Ett projekt som jag tror att elintresserade kan uppskatta men resten av världen undrar varför i helsicke man inte köper en färdig kabel....... ja det kan man undra.
men strunt i det denna tråd handlar om hur vi löser det med dragavlastning när man vill ha en spiralkabel med uttag fäst i tak. Går det helt enkelt att skriva en kapsling/dosa i tak och använda en förskruvning som dragavlastning? Eller bör man göra ngt ”stöddigare”?
vad tror ni?
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Har sett en sådan där tillämpning där man använde en kopplingsdosa i metall och satte förskruvningen i locketnorrbottenssnickaren skrev:
https://www.elbutik.se/product.html?product_id=365887&category_id=1966
En vanlig "Perfect" förskruvning med kontramutter duger gott och väl som dragavlastning
https://www.elbutik.se/product.html/forskruvning-polyamid-m12rutab-perfect
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Använd inte Rutabs ”perfekt”, den nyper åt kabeln där den bryts som mest.
Finns något som kallas trumpet, mycket snällare mot kabeln.
Protte
Finns något som kallas trumpet, mycket snällare mot kabeln.
Protte
Jag har gjort en, en gång. Rätt eller fel men så här gjorde jag:
Ta ett kvastskaft eller liknande. Värm försiktigt kabeln med värmepistol samtidigt som du snurrar den tight runt skaftet. Efterföljande varv skall sitta helt intill föregående. När jag var klar satte jag stöddigare stripes i båda ändarna och lade ut skaft/kabel i kylan. Funkade bra för mig.
Ta ett kvastskaft eller liknande. Värm försiktigt kabeln med värmepistol samtidigt som du snurrar den tight runt skaftet. Efterföljande varv skall sitta helt intill föregående. När jag var klar satte jag stöddigare stripes i båda ändarna och lade ut skaft/kabel i kylan. Funkade bra för mig.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Här grabbar har ni en grym video på hur spiralisering går till.
jag utgick härifrån och sedan är det många långa timmars research och prototyper för att få rätt spiralisering.
lapp visar dåligt att man måste reversera spiralen efter spiralisering för att få en dragande spiral istället för en tryckande. Det är svårt att förklara men det är inte svårt. Är det ngn som vill spiralisera så pma så kan jag ringa upp och förklara. Det är svårt att få ner i text.
jag utgick härifrån och sedan är det många långa timmars research och prototyper för att få rätt spiralisering.
lapp visar dåligt att man måste reversera spiralen efter spiralisering för att få en dragande spiral istället för en tryckande. Det är svårt att förklara men det är inte svårt. Är det ngn som vill spiralisera så pma så kan jag ringa upp och förklara. Det är svårt att få ner i text.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Det enda steg du saknar är reverseringen eller vändningen av spiralen för att få en dragande spiral istället för en tryckande spiral.T TryBran skrev:Jag har gjort en, en gång. Rätt eller fel men så här gjorde jag:
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Det lutar åt att man kanske tillverkar en sån här dragavlastning. Borde vara extremt avlastande för kabeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Reverseringen, kränger man första varvet över andra, tredje, fjärde varvet och andra över tredje och fjärde varvet osv.?
Protte
Protte