Hej!
Jag köpte precis en gammal lampa men skulle behöva byta elen i den, då den har äldre, ojordad stickpropp och vi endast har jordade uttag hemma. Kan jag själv byta till de två produkterna på bilderna, eller bör jag lämna in denna, med tanke på att lampan är gjord i (ledande) mässing? Lampan har ju dragavlastare, och det blir ju inga "skarvar" inuti lampan, förutom den i sockeln. Men som jag förstår det var förutsättningarna annorlunda i hemmen innan jordade uttag infördes, så vad är bäst och säkrast att göra?

Gammal lampa i mässing med ojordad stickpropp och nytt elsladd med jordad kontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit lampsladd med strömbrytare och europeisk stickpropp visad på webbsida.
Skapa konto

Vit lamphållare E27 modell från webbutik som en del i elbyte för en gammal mässingslampa.
Skapa konto

Bästa svaret

Det bör inte vara några problem att göra själv.

Det gäller bara att du får tag i en lamphållare med kompatibelt fäste mot lampan. Så länge du inte har någon skarv i ”metallmijö” så håller du klass två isolation och då är det ok med en sådan platt kontakt.

• Gilla
Baconlivet
  • Laddar…
Borde inte vara några problem alls, men du vill kanske hellre ha en lamphållare för E14?
Själv hade jag nog inte bytt hållaren förrän jag tagit isär den gamla för att se om konstruktionen verkade riskabel. Även i äldre lampor satt ofta en liten "krage" i plast som skyddade kabeln mot alla metalldelar, ungefär som den kabeln går igenom där den går in i röret underifrån.

• Gilla
Baconlivet
  • Laddar…
Jag hade valt lamphållare för skärmringar eftersom man har fler skärmar att välja mellan. Håller med om att E14 är bättre än E27 eftersom lampfoten inte verkar så stor.

• Gilla
Baconlivet
  • Laddar…
Tack för bra svar! E14 blir det :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.