Jag börjar med att direkt säga att jag inte direkt är jätte kunnig inom el. Men jag behöver lite råd i hur en elektriker skulle lösa mina funderingar kring installering av en laddbox.


Tanken är att framtidsäkra och välja en laddbox som ger en effekt om 11 kW och som därmed kan ladda en ren elbil över natten. Detta trots att den laddhybrid vi kommer få enbart kan motta 3,7 kW. Känns mest ekonomiskt att installera en laddbox som inte behöver bytas om vi om ett par år byter mot en ren elbil och då behöver en högre ”laddeffekt”. Dilemmat är dock är att jag är osäker kring hur detta påverkar husets el i övrigt om hela laddboxens 11 kW kommer till full användning. Jag tänker då på om huvudsäkringen riskerar att lösas ut och hur detta kan förhindras av en elektriker vid installation?

Förutsättningarna är ett hus byggt tidigt 2000-tal. Huset huvudsäkring är i dagsläget 20A. Stora förbrukare är frånluftsvärmepump med elpatron (maxeffekt om 9 kW + ev kompressordrift). Vi har även el-golvvärme på övervåning som täcker ca 7 kvm. Sen det vanliga; diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare, induktionsspis, hårtork och skotork.

Vi har elskåp ute där huvudsäkringarna sitter samt en separat grupp med säkring för lite ute-el samt eluttag i carport (totalt 10A). Inne har vi elcentralen där alla säkringar sitter för allt som följaktligen är inne.

Idag har vi inga problem med säkringar som löser ut om allt körs samtidigt trots att elpatronen går rätt flitigt de kallaste vinterdagarna.


Hur skulle en elektriker lösa en installaion av laddbox med 11 kW-effekt som ska sitta i direkt anslutning till elskåp med inkommande el?

- Behöver jag säkra upp ytterligare från våra idag 20 A (skulle det räcka)?
- Blir det nödvändigt att lastbalansera laduboxen?
- Kan lastbalanseringen avstås genom att lägga laddboxen på egen fas?

Givetvis, det enda sättet att kanske svara på denna fråga är att ta hit en elektriker. Så kommer också ske eftersom en elektriker ska installera laddboxen. Gör dock ett försök om någon ändå kan ge en hint hur detta löses på bästa och billigaste sätt. Vad jag förstår kostar lastbalansering ett par tusen extra. Kan det undvikas trots en säker installation så vore jag tacksam.


Så tack på förhand för alla råd!
 
En belastningsvakt kopplad till laddaggregatet mäter strömmen över inkommande faser och sänker laddeffekten tillfälligt så att huvudsäkringarna inte löser ut när värmepumpen och andra högeffektförbrukare går.
 
De laddboxar jag sett har inbyggd lastvakt
 
Huvudbrytaren Asgarvad skrev:
En belastningsvakt kopplad till laddaggregatet mäter strömmen över inkommande faser och sänker laddeffekten tillfälligt så att huvudsäkringarna inte löser ut när värmepumpen och andra högeffektförbrukare går.
Huvudbrytaren Asgarvad skrev:
En belastningsvakt kopplad till laddaggregatet mäter strömmen över inkommande faser och sänker laddeffekten tillfälligt så att huvudsäkringarna inte löser ut när värmepumpen och andra högeffektförbrukare går.
Ok, ungefär samma sak som lastbalansering antar jag? Finns laddboxar som erbjuder det men kostar som sagt en extra slant. Spontant ser en belastningsvakt ut att kosta ungefär lika mycket.
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
De laddboxar jag sett har inbyggd lastvakt
De jag kikat på verkar inte ha det utan tillverkare hänvisar till lite olika lösningar. Dels att sänka effekten på boxen, i en del boxar kan man göra det själv och andra kräver att en elektriker gör det. Andra hänvisar lastbalansering som lösning. Andra verkar hänvisa till att en uppsäkring räcker. Så jag som inte är så hemma kring detta blir ju lite fundersam hur ett hushåll med två elbilar löser detta...?
 
tommib
Lastbalansering och lastvakt är inte samma sak.

Lastbalansering handlar om att belasta alla tre faserna ungefär lika mycket. Detta kan handla antingen om huset (då försöker man fördela tunga förbrukare mellan faserna) eller om själva laddboxen som kan vara försedd med kraftelektronik för att dra "lagom" mycket från varje fas. Det andra alternativet tror jag är extremt ovanligt.

Lastvakt handlar om att mäta total last på faserna och koppla bort (eller möjligen reglera ner) en/flera tunga förbrukare till en nivå som huvudsäkringarna tål. Detta är möjligen inbyggt i laddboxen eller så är den förberedd för att prata med en elmätare över t.ex. Modbus.

Ett hushåll med två elbilar har förhoppningsvis laddboxar som pratar med varandra och reglerar ner effekten. Man kan inte räkna med att ladda fullt. Detta är troligen ett extremt ytterlighetsfall för närvarande, även om det säkert kommer bli vanligare framöver. Det kan förstås också förekomma villor med upp till 63 A servis men det är nog inte jättevanligt och elnätsföretagen kommer garanterat att börja slå ner på detta om/när elbilar börjar bli "var mans egendom" för att inte behöva bygga ut sina nät extremt mycket.
 
  • Gilla
Huvudbrytaren
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Lastbalansering och lastvakt är inte samma sak.

Lastbalansering handlar om att belasta alla tre faserna ungefär lika mycket. Detta kan handla antingen om huset (då försöker man fördela tunga förbrukare mellan faserna) eller om själva laddboxen som kan vara försedd med kraftelektronik för att dra "lagom" mycket från varje fas. Det andra alternativet tror jag är extremt ovanligt.

Lastvakt handlar om att mäta total last på faserna och koppla bort (eller möjligen reglera ner) en/flera tunga förbrukare till en nivå som huvudsäkringarna tål. Detta är möjligen inbyggt i laddboxen eller så är den förberedd för att prata med en elmätare över t.ex. Modbus.

Ett hushåll med två elbilar har förhoppningsvis laddboxar som pratar med varandra och reglerar ner effekten. Man kan inte räkna med att ladda fullt. Detta är troligen ett extremt ytterlighetsfall för närvarande, även om det säkert kommer bli vanligare framöver. Det kan förstås också förekomma villor med upp till 63 A servis men det är nog inte jättevanligt och elnätsföretagen kommer garanterat att börja slå ner på detta om/när elbilar börjar bli "var mans egendom" för att inte behöva bygga ut sina nät extremt mycket.
Ok, så det bästa alternativet är trots allt att investera i en lastvakt. Här vill man ju inte ha en vakt som stänger laddningen helt förutsatt att det inte är nödvändigt. Finns det de som reducerar förbrukningen när annat i huset beöver mera? Då borde man egentligen kunna välja vilken 11 kW-laddbox som helst och koppla en lastvakt?

Sen kan man ju fundera över hur laddningen/batteriet mår av att ständigt slås/reducerar av/ned?
 
tommib
Nej, att reducera laddeffekten är en funktion som måste finnas i boxen. En normal lastvakt kopplar bara bort ansluten last när en tröskel överskrids, vilket en box full av elektronik sannolikt inte är förtjust i. Det finns säkert olika arrangemang med lastvakter som kan koppla bort olika delar av en last men en laddare är en enda last och kommer inte kunna hanteras på det sättet.

Batteriet påverkas troligen inte alls av att laddeffekten reduceras.

Du måste läsa tillverkarnas dokumentation och helst också fråga någon med erfarenhet av den specifika boxen (en elektriker eller en intresserad användare) om hur den beter sig.
 
tommib tommib skrev:
Nej, att reducera laddeffekten är en funktion som måste finnas i boxen. En normal lastvakt kopplar bara bort ansluten last när en tröskel överskrids, vilket en box full av elektronik sannolikt inte är förtjust i. Det finns säkert olika arrangemang med lastvakter som kan koppla bort olika delar av en last men en laddare är en enda last och kommer inte kunna hanteras på det sättet.

Batteriet påverkas troligen inte alls av att laddeffekten reduceras.

Du måste läsa tillverkarnas dokumentation och helst också fråga någon med erfarenhet av den specifika boxen (en elektriker eller en intresserad användare) om hur den beter sig.
Mycket bra förklarat! Då vet jag vilka krav jag ska ställa på både box och installation.
 
Och jag tror att 90% av elektrikerna inte har en aning om hur laddboxen fungerar så läs på och delge dina kunskaper. Dom absolut flesta elektriker har aldrig sett en laddbox för bilar.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och jag tror att 90% av elektrikerna inte har en aning om hur laddboxen fungerar så läs på och delge dina kunskaper. Dom absolut flesta elektriker har aldrig sett en laddbox för bilar.
Så är det förmodligen. Jag har själv försökt fördjupa mig så gott det går samt ringt ett par leverantörer av boxar. Men alla ger lite olika bud och allt kring detta ämne känns fortfarande rätt så nytt. Det var därför jag ville ge forumet en chans att förbättra mina kunskaper så jag vet vilka möjligheter jag har. Att installera en box med "låg" effekt verkar inte vara något problem för de flesta.

Det finns ett par företag som är helt specialiserade på detta och säkerligen har en hög kompetens kring dagens utrustning. Däremot kan det ju bli problem när de måste anlita lokala installatörer som kanske aldrig varit i kontakt med installation av en laddbox. Jag tror att jag får lita på deras omdöme trots allt och i beställning/offerering ställa de krav jag vill ha på laddstationen.

Jag vet nu vilken box som är aktuell för mig samt de kringprodukter som krävs för en framtidssäker lösning. Alla dessa elkomponenter kommer från samma producent och med vad jag kan se bra installationsbeskrivningar. Så det borde ge goda chanser till en bra installation.
 
Vilken box blev det?
 
Valde till slut Garos laddbox med laddning upp till 11 kWh (400 v, 3-fas och upp till 32A). Valde även till modbus samt wifi uppkoppling. Känns som en rätt så framtidssäker lösning utan att överdriva laddeffekten. Att ha en installation som laddar upp en tom elbil på 5-6 timmar ser jag inte som nödvändigt. Utan 10-12 timmar kommer var helt ok för oss.

När jag pratade med lite olika elektriker så fick jag uppfattningen att de gillar Garos grejer samt att de har en god vana att göra installationer med deras produkter. Så många rekommenderade att köra på en laddbox från dem. Den andra delen var att det i olika forum är många som talar väl om deras boxar.

Vi har dock inte fått den installerad ännu så jag vet faktiskt inte slutresultatet.
 
Hej!

Jag ska köpa elbil (BMW i3s) och vill ha en laddbox hemma.
Vilken kan rekommenderas numera?
Jag vill ha en med 3-fas samt en lastvakt så den kan reglera ner sig om man tex bastar. Vi har idag 16A huvudsäkring och jag behåller gärna det i ramtiden med:)

//Benke
 
B benke_berguv skrev:
Hej!

Jag ska köpa elbil (BMW i3s) och vill ha en laddbox hemma.
Vilken kan rekommenderas numera?
Jag vill ha en med 3-fas samt en lastvakt så den kan reglera ner sig om man tex bastar. Vi har idag 16A huvudsäkring och jag behåller gärna det i ramtiden med:)

//Benke

När jag scannade marknaden för ett par månader sen så var det inte så många boxar som hade lastbalansering mot huset i övrigt. Däremot är det flera tillverkare som anger att de har det men efter lite läsning så verkar det mer vara om man sammankopplar flera boxar och att de då inte tillsammans drar mer än t ex 16A. Men andra på forumet borde ha bättre input här vad som finns som uppfyller dina krav.

Vi landade som sagt i Garos laddbox. Där används modbus som lastvakt och drar ner laddningen i steg om huset i övrigt kräver mer. Hittills har det funkat utmärkt. Laddar i dagsläget en plug-in som endast tar emot på en fas. I dagsläget är den nedställd till 16A. Men tanken är att i förlängningen skaffa elbil och då blir tre fas laddningen nödvändig. Den vi valde klarar upp till 32A 3 fas. Är på det hela taget nöjd. Däremot är deras Wi-fi lösning kanske inte den snyggaste och bästa. Men fyller sitt syfte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.