tommib tommib skrev:
Fast där finns ju redan sedan några år krav på separat mätning av värme och varmvatten.
Jaha OK, det är ju ännu bättre, men inget vi hade på vårt hus (äldre) när vi sålde det. Vid energideklaration så fick vi estimera hur mycket vi laddat.

Jag kommer installera en laddbox hemma inom några veckor och valde då följande:

Laddbox: Easee home (3-fas 16A installeras men den klarar upp till 32A, vilket ställs in i appen)
Just nu kommer jag dock bara ladda på 1-fas då detta är vad bilen klarar.
Jordfelsbrytare: Typ B integrerad, 30 mA AC och 6 mA DC (IEC62742-1:2016)
Elmätare: integrerad
Ladda-hemma stödet är uppfyllt
Integrationsgränssnitt:
OCPP 1.6
Lastbalansering: Trådlös mätare kan monteras på husets huvudledningar eller i HAN-kontakten om elmätaren har sådan för att balansera mot husets förbrukning.
Laddboxen balanserar även mellan laddboxarna om fler än en laddbox installeras.
Utrymme: Denna box är en av de mindre på marknaden och kontakten pekar snett nedåt, vilket är väldigt fördelaktigt där jag ska ha den installerad.

Styrning mot elpris per timme kommer göras via Tibber och är det någon annan som tycker den tjänsten också verkar intressant ger denna inbjudan en rabatt i deras butik på elbilsladdaren och mycket annat efter ni blivit kund.

Jag är dock kluven till om jag ska installera två laddboxar direkt eller om jag ska lägga till det om det behövs i framtiden. Det vore bekvämt att ha en box både i garaget och utanför men det lutar åt att jag börjar med en box och får dra sladden under porten vid de tillfällen laddning ska ske ute.

A Arnodt skrev:
Om någon skulle vara intresserad av likadan väggladdbox vi skaffade en Heidelberg Wallbox Home eco 11 kW, 16 A 400 Volt, för 1 till 3-fas-laddning, med 7,5 meter laddkabel med Type2 laddhandske i ändan. Den har inbyggd DC-felströmsdetektor.
Man kan om man skruvar bort kåpan ställa in maximal laddström man vill ha, 6, 8, 10, 12, 14 eller 16A. Så man kan växa med laddboxen. Det som saknas är vägghållare för laddhandsken, när man inte använder den, men det finns sådan hållare att köpa kostar ca 20 Euro. Väggladdboxen kostar 490 Euro, inkl. 19 % moms. + frakt 12 Euro på store-charge.com i Bremen. Alltså ca 5400 kr. Eftersom enkelt att installera tar en elektriker troligen inte mycket för att skruva upp den på väggen, kanske 2000 kr. Och pga att inte har en massa elektronik och WiFi och programvaror, lever den nog längre.

Firma ABL tillverkar väggladdboxar med 2 st Typ2 uttag, t.ex.
ABL eMH3 Twin fristående Wallbox, 2 x 11 kW eller 1 x 22 kW, Typ 2-Ladduttag
Kostar emellertid ca 2300 Euro. Den vänder sig främst till företag.
Hej.

Vet du varför boxen inte är godkänd i Sverige utan endast i Tyskland? Kan inte se någon skillnad mot den "Europeiska'" versionen som de har på sidan, mer än att det bara är 5m kabel. Beställde från sidan du köpte men de annullerade ordern av den anledningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.