Har i dricksvattenbrunnen en kapsling med nivågivarstyrning samt motorskydd.
Förra veckan slutade pumpen att pumpa av någon anledning.

Kontaktorn (ABB AF09-30-10-14, manual) har spänning på den nedersta plinten (Bild 1, "spänning in").
Den har också spänning (400 V) på plinten undertill (Bild 2, "manöver sp.") som är till för att manövrera kontaktorn. Trots detta kan jag inte mäta upp spänning på utgående plint på kontaktorn (Bild 1, "till motorskydd").

Jag kan manuellt sluta kontaktorn genom att trycka in de fyra vita knapparna samtidigt. Då har jag spänning ut till motorskyddet och följdaktligen så går också pumpen fint då.

Betyder detta att kontaktorn är trasig?

Bild 1.

Elcentral med kontaktor och ledningar märkta för att visa anslutningar till pump och motorskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild 2.

ABB kontaktor och kablar med texten "MANÖVER SP." som indikerar manöverspänningens kopplingspunkt.
Skapa konto

Bästa svaret

Ja, har du manöverspänning fram till kontaktorn så ska den dra, annars är det avbrott i dess spole.
En del kontaktorer går det att byta enbart spolen. Vet inte hur det är med denna.
Mätte du 400 V mellan A1 - A2? Lite ovanligt med 400 V manöver till pumpar i bostäder.

Det är inte så att du behöver återställa överlastskyddet på den röda knappen som det står "stop" på? Jag vill minnas att TF-skydden bara löser manöverspänningen till kontaktorspolen och inte själva kontaktblecken...

" Den har också spänning (400 V) på plinten undertill (Bild 2, "manöver sp.") som är till för att manövrera kontaktorn. "

Men nu hade ju TS 400 volt på manöverspolen , så då kan inte överströmsskyddet ha löst ut.
Och det ser ut som den är inställd på automatisk återställning också.

Så kan det absolut vara, men jag tyckte det såg ut som en blå i ubåten mot den bruna ner till överlastskyddet, och att det därför var kopplat 230 V. Det är dock gratis att testa att trycka på den, så det är ju lämpligt. Automatisk återställning i all ära, men helt felfri är den inte

M Millox skrev:
Det är inte så att du behöver återställa överlastskyddet på den röda knappen som det står "stop" på? Jag vill minnas att TF-skydden bara löser manöverspänningen till kontaktorspolen och inte själva kontaktblecken...
Har provat med allt på själva motorskyddet men det blir absolut ingen förändring vad jag än gör med den. :/

M Millox skrev:
Så kan det absolut vara, men jag tyckte det såg ut som en blå i ubåten mot den bruna ner till överlastskyddet, och att det därför var kopplat 230 V.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Mätte du 400 V mellan A1 - A2? Lite ovanligt med 400 V manöver till pumpar i bostäder.
Det finns inte nolla i brunnen utan bara tre faser och jord. Så den blå ledaren i ubåten är en av ledarna som går till nivåvippan, den bryter mellan brun/blå. Att nolla saknas är också anledningen till att manöverspänningen till reläet är 400 V, plockar från två faser.

Det lutar åt som @Bo.Siltberg säger att kontaktorn är kass. Har rätt spänning på manöverplinten men den drar ändå inte till. Ska beställa en ny kontaktor, så fasligt dyra var de inte så jag hoppas det löser problemet.

Har nu tillfälligt kopplat förbi hela anordningen med kontaktor och motorskydd, så att pumpen åtminstone går som den ska med pressostatens styrning. Brunnen är drygt 400 meter ifrån huset och 25 höjdmeter nedanför så det är nästan en kilometers runda till att aktivera kontaktorn manuellt, blev lite less på det ...

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Fick hem en ny kontaktor och den är nu bytt så det fungerar igen. Lite e besviken på att en tre år gammal ABB-kontaktor bara lägger av men nån gång ska väl sånt hända med.
Tack @Bo.Siltberg för inlägg.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
ABB:s kontaktorer är inte så bra. De använder svavelvulkat gummi i bälgen och det innebär att om den går varm så avsätts det svavel vilket korroderar kontaktytorna och gör att de inte längre funkar. Vet inte hur officiellt det är, men på ett ställe jag konsultar åt får de byta massor med kontaktorer efter bara runt 3 år på grund av detta problem.

Vet dock inte om det är skillnad mellan AF- och A-kontaktorer i det här avseendet...

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
M Millox skrev:
ABB:s kontaktorer är inte så bra. De använder svavelvulkat gummi i bälgen och det innebär att om den går varm så avsätts det svavel vilket korroderar kontaktytorna och gör att de inte längre funkar. Vet inte hur officiellt det är, men på ett ställe jag konsultar åt får de byta massor med kontaktorer efter bara runt 3 år på grund av detta problem.

Vet dock inte om det är skillnad mellan AF- och A-kontaktorer i det här avseendet...
Har den gamla kontakton kvar, tror du det är något att plocka itu och rengöra om det handlar om en så simpel sak som beläggningar och korrosion? Kan vara bra att ha en i lager i såna fall, om de har en förmåga att paja.

Det "normala" felet på kontaktorer är att tråden i spolarna brinner av eller att spolarna blir så varma att isoleringen smälter. I vattenpumpsanläggningar brukar det bero på avsaknad eller mycket lite luft i hudroforer/hydropresser som får till följd att kontaktorn upprepat startar stoppar pumpen så fort man tappar vatten. Det i sin tur ger en stor belastning på kontaktorn, både på kontaktytor och spole.

T tompaah7503 skrev:
Har den gamla kontakton kvar, tror du det är något att plocka itu och rengöra om det handlar om en så simpel sak som beläggningar och korrosion? Kan vara bra att ha en i lager i såna fall, om de har en förmåga att paja.
I ditt fall är det som sagt tydligt att det är spolen som felar och genom avbrott i den. Så om du kan få tag på en spole kan du renovera din gamla att ha som reserv.

Problemen Millox nämnde verkar du inte ha (ännu) eftersom kontaktbryggan funkade ok när du körde genom att manuellt trycka in den.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Nej, möjligen kan du öppna den och se om kretskortet har några uppenbara fel. I ditt fall är det precis som GK100 säger, avbrott i spolen eller fel på kretskortet...

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Men inte har man väl nått kretskort för styrningen av vanliga vattenpumpar??

ABB:s multispänningsspolar har ett elektroniskt gränssnitt för att just anpassa mellan styrspänning och spolspänning. Kortet sitter inne i kontaktorn, så man ser det inte utan att sabotera kontaktorn.

Illustration av en ABB kontaktor med detaljer och elektroniskt kretskort för spänningstillpassning.
Skapa konto

Wow, va fin den bilden blev... Nåja, den kommer från denna fil: https://library.e.abb.com/public/93153ca56bbd21eac1256f0a004c6314/1SBC104032D0201.pdf

Edit2: Det är också detta kretskort som gör att de inte är tillåtet att använda multispänningsspolar inom kärnkraften

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.