4 948 läst · 10 svar
5k läst
10 svar
Jorda elverk via jordskena i gruppcentral eller permanent jordspett?
Har femledarsystem från det utanpåliggande mätarskåpet in till gruppcentralen i bostadshuset. Det har väl ingen betydelse i detta sammanhang, men gruppcentralen är uppdelad i en sektion utan jordfelsbrytare samt resten av grupperna fördelade på två olika JF. Det sitter ingen JF i mätarskåpet.
Jag tänker sätta ett husvagnsintag (alltså ett blått 1-fas16 A CEE-don) på bostadshusets yttervägg. Från intaget ska det gå en treledare direkt in till ett vanligt vägguttag på insidan intill gruppcentralen. OBS att denna installation blir helt fristående från husets ordinarie elinstallation, det blir i princip som en fastmonterad skarvsladd tvärs genom ytterväggen.
Vid längre strömavbrott ska mitt enfas-elverk mata 230 V via CEE-intaget till vägguttaget på insidan. Stoppar en lös JF i det invändiga uttaget för att göra det säkrare.
Min fundering rör skyddsjordningen. Elverket har ett litet jordspett men det funkar inte vintertid pga tjälen. Då finns det två varianter:
Dra en jordtråd från gruppcentralens jordskena till vägguttaget (vilket sitter direkt intill gruppcentralen)?
Banka ner ett permanent jordspett som jag ansluter till jordblecket i något av uttagen?
Jag tänker sätta ett husvagnsintag (alltså ett blått 1-fas16 A CEE-don) på bostadshusets yttervägg. Från intaget ska det gå en treledare direkt in till ett vanligt vägguttag på insidan intill gruppcentralen. OBS att denna installation blir helt fristående från husets ordinarie elinstallation, det blir i princip som en fastmonterad skarvsladd tvärs genom ytterväggen.
Vid längre strömavbrott ska mitt enfas-elverk mata 230 V via CEE-intaget till vägguttaget på insidan. Stoppar en lös JF i det invändiga uttaget för att göra det säkrare.
Min fundering rör skyddsjordningen. Elverket har ett litet jordspett men det funkar inte vintertid pga tjälen. Då finns det två varianter:
Dra en jordtråd från gruppcentralens jordskena till vägguttaget (vilket sitter direkt intill gruppcentralen)?
Banka ner ett permanent jordspett som jag ansluter till jordblecket i något av uttagen?
Mät utgående spänning på ditt elverk, så att det inte är 115 V på bägge polerna. Är tydligen vanligt på generatorer att ha det så istället för nolla och 230 V. Frågan är om jordfelsbrytare alls kommer fungera då.
OK, du menar att det är tvåfas-elverk som ger 230 mellan faserna och 115 mellan fas och jord? Visste inte att sånt fanns.T tompaah7503 skrev:
Nu är jag rätt säker på att mitt ger 230 mellan fas och nolla. Jag har matat typ en Elbjörn (med JFB) med elverket och det funkade.
Oavsett typ kan du med fördel använda din JFB i uttaget den kommer fungera bra.P Processengine skrev:
Om du ändå ska göra en fast installation med CEE-intag så kan du väl kosta på dig en fast monterad JFB också.
För att det ska bli ett korrekt reservkraftsintag så ska väl också jordningen utgå från just intaget, dvs jordspettet ansluts till intages jord. OBS att detta är jag väldigt osäker på och hoppas att GK100 eller elmont väger in med vad som faktiskt gäller.
För att det ska bli ett korrekt reservkraftsintag så ska väl också jordningen utgå från just intaget, dvs jordspettet ansluts till intages jord. OBS att detta är jag väldigt osäker på och hoppas att GK100 eller elmont väger in med vad som faktiskt gäller.
Jo, det är väl nåt sånt jag hade på känn ang påverkan, med därpå följande vagabonderande krypströmmar och övernaturliga fenomen, men det hade förstås varit enklare att ta jord från centralen. Men men, gör rätt på en gång.E elmont skrev:
Jo, en fast JFB går väl för detsamma. Grejen är att gruppcentralen sitter i ett skåp så det blir lite trångt, men det skulle gåtommib skrev:
Om du ändå ska göra en fast installation med CEE-intag så kan du väl kosta på dig en fast monterad JFB också.
Precis, separat JFB i en liten kapsling före vägguttaget. När jag skrev att gruppcentralen sitter i ett skåp menar jag att den är faskruvad uppe på innerväggen, dold av ett vanligt 60x80 köksöverskåp. Centralen är ganska stor men det finns plats på sidorna så det blir faktiskt mer praktiskt med en fast JFB ovanför uttaget. Men, om rekommendationen för själva jordningen är jordspett istf att nyttja centralen jordskena för att hålla installationerna helt separata, så slirar jag på alltihopa till sommaren.E elmont skrev:
Klicka här för att svara