Jag har köpt en Plejd dosdimmer som skall kopplas in till mina fönsterspottar! Idag är dom bara styrda via en enkel väggbrytare i hallen.
Plejd kopplingsplintar ser ut såhär:
Manualen säger såhär:
Och öppnar jag väggbrytaren så ser det ut såhär (allting är nybyggt så färger bör följa senaste normen):
För att förtydliga bilderna så går:
Grå till Pil ut
Dubbla brun till L
Dubbla jord till X
Dubbla blå till X
Ok, hur skulle då en elektriker koppla detta?
Min tryckknapp (som det monteras fjäder i för att bli återfjädrande) skall kopplas in samt då Plejd pucken!
Plejd kopplingsplintar ser ut såhär:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Manualen säger såhär:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och öppnar jag väggbrytaren så ser det ut såhär (allting är nybyggt så färger bör följa senaste normen):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För att förtydliga bilderna så går:
Grå till Pil ut
Dubbla brun till L
Dubbla jord till X
Dubbla blå till X
Ok, hur skulle då en elektriker koppla detta?
Min tryckknapp (som det monteras fjäder i för att bli återfjädrande) skall kopplas in samt då Plejd pucken!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
En elektriker skulle först titta runt lite för att bekräfta att ledarna har den funktion som färgen antyder. Vi ser uppenbarligen en vidarekoppling här. I sådana här fall är det alltid bra att titta på vart rören kommer ifrån, om det finns ett uttag under strömbrytaren etc, dvs enbart stirra på ledarna i dosan. Det tar bara några sekunder att få lite grepp om helheten, bara för att bekräfta det man ser.
X-plintar (kan också vara märkt B) i en strömbrytare är blindplintar som inte har någon funktion i strömbrytaren utan endast används för att skarva andra ledare. Så där är den blå skarvade med varandra och likaså den grön/gula.
Kvar blir brun och svar. Då brun också är skarvad kan man anta att den är fast fas som vidare kopplas till utgående rör tillsammans med blå och grön/gul.
Detta ger att svart är tändtråden.
Detta kan du ha som utgångspunkt vid kontrollen.
Sedan är det enkelt att koppla in plejdpucken enligt dess schema. Du kan ev få problem med att få plats med en ledare till så du kanske behöver använda en toppklämmor för att förgrena noll och fasledaren för matning av pucken. Då gäller att allt får plats i dosan efteråt.
X-plintar (kan också vara märkt B) i en strömbrytare är blindplintar som inte har någon funktion i strömbrytaren utan endast används för att skarva andra ledare. Så där är den blå skarvade med varandra och likaså den grön/gula.
Kvar blir brun och svar. Då brun också är skarvad kan man anta att den är fast fas som vidare kopplas till utgående rör tillsammans med blå och grön/gul.
Detta ger att svart är tändtråden.
Detta kan du ha som utgångspunkt vid kontrollen.
Sedan är det enkelt att koppla in plejdpucken enligt dess schema. Du kan ev få problem med att få plats med en ledare till så du kanske behöver använda en toppklämmor för att förgrena noll och fasledaren för matning av pucken. Då gäller att allt får plats i dosan efteråt.
Tack för svar!
Ok, ja en styck BLÅ/BRUN/JORD går ner till uttaget under och en styck BLÅ/BRUN/JORD samt SVART går vidare uppåt.
Svart är tändtråden till lamporna.
Om en elektriker skulle koppla in det rätt, skulle det då se ut på följande vis?
Ok, ja en styck BLÅ/BRUN/JORD går ner till uttaget under och en styck BLÅ/BRUN/JORD samt SVART går vidare uppåt.
Svart är tändtråden till lamporna.
Om en elektriker skulle koppla in det rätt, skulle det då se ut på följande vis?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Perfekt så 
Det enda du kan behöva ändra är att flytta på tändtråden på strömbrytaren så att den sluter när du trycker in den övre delen. Blir det omvänt kan det ge besynnerliga symptom.
Det enda du kan behöva ändra är att flytta på tändtråden på strömbrytaren så att den sluter när du trycker in den övre delen. Blir det omvänt kan det ge besynnerliga symptom.
Generellt bör man undvika att knöla in 2 trådar i skruvplintar, det är bättre att använda en kort 12-15 cm kabel ansluten i skruvplinten och åtstadkomma förbindelsen med WAGO 221-3 i botten av dosan.
Annars ser det bra ut, om du gör som Bo skrev att brytarn skall sluta vid tryck och bryta när du släpper den.
Annars ser det bra ut, om du gör som Bo skrev att brytarn skall sluta vid tryck och bryta när du släpper den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om väggbrytaren visar ett schema enligt detta på baksidan. Innebär det att när man monterat en fjäder (så att den är återfjädrande) så kommer den alltid att vara sluten till höger, och därmed sluts det till vänster där den gråa nu är ansluten vid knapptryck.
Rätt?
Helt rätt så det ser du också på siffran 1 vid den anslutningen dvs om man kopplar mellan L och 1 kommer den sluta med vippan intryckt upptill om den monteras som på bilden det är en standard sen länge att sträva efter den funktionen. Märkningen 6/1 visar också samma sak dvs det numer vanliga att trappkopplare 6 även används som enkel brytare 1.
Ok, ett par frågor till.... 
Till mina fönsterspottar sitter det idag Hide a Lite driver som ej är dimbara!
https://www.elbutik.se/product.html/converter-plr
Det sitter två sådana här i vardagsrummet för matningen till alla spottar.
Fråga 1: fungerar det att koppla in ovanstående PLEJD dosdimmer enligt ovan för att kunna dimra spottarna med dom drivdonen som sitter där idag? (tror själv inte att det går?)
Fråga2: Eller kan denna PLEJD dosdimmer ersätta hide a lite drivdonen, behöver jag alltså två sådana och ersätta dom som idag finns? (tror själv inte att det går?)
Fråga3: Eller kan man koppla enligt tidigare inlägg, och istället ersätta hide a lite drivdonen till dimbara? (detta tror jag fungerar?)
Fråga4: Eller får jag helt enkelt vänta tills PLEJD börjar sälja sin egna 10w LED Driver, som bör dyka upp innan årets slut? (detta tror jag också fungerar)
Till mina fönsterspottar sitter det idag Hide a Lite driver som ej är dimbara!
https://www.elbutik.se/product.html/converter-plr
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det sitter två sådana här i vardagsrummet för matningen till alla spottar.
Fråga 1: fungerar det att koppla in ovanstående PLEJD dosdimmer enligt ovan för att kunna dimra spottarna med dom drivdonen som sitter där idag? (tror själv inte att det går?)
Fråga2: Eller kan denna PLEJD dosdimmer ersätta hide a lite drivdonen, behöver jag alltså två sådana och ersätta dom som idag finns? (tror själv inte att det går?)
Fråga3: Eller kan man koppla enligt tidigare inlägg, och istället ersätta hide a lite drivdonen till dimbara? (detta tror jag fungerar?)
Fråga4: Eller får jag helt enkelt vänta tills PLEJD börjar sälja sin egna 10w LED Driver, som bör dyka upp innan årets slut? (detta tror jag också fungerar)
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 695 inlägg
1. Nej, det går troligtvis inte att dimma dem, drivern tycker inte om det.
2. Nej, dimmer och drivdon är olika saker.
3. Byta till dimbara drivdon ska funka.
2. Nej, dimmer och drivdon är olika saker.
3. Byta till dimbara drivdon ska funka.
Det är bara att prova.C crazytok skrev:
Troligen fungerar det direkt med bakkants styrning oftast får man pröva med logaritmisk karaktesik för att få en linjär känsla vid dimning. Dom festa drivdon för 350 mA ger detta vid 230 V RMS och minskar strömmen proportionellt mot inmatad RMS spänning.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Vad tror du om sannolikheten Leif? Har du mätt på de flesta drivdon för konstant ström att de uppför sig så som du beskriver?
Den här drivern kan fungera beroende på hur många spottar som matas av drivern. (3-5 W)
http://www.designlight.nu/sv/produkt/?pID=296
http://www.designlight.nu/sv/produkt/?pID=296
