C crazytok skrev:
Jag har köpt en Plejd dosdimmer som skall kopplas in till mina fönsterspottar! Idag är dom bara styrda via en enkel väggbrytare i hallen.

Plejd kopplingsplintar ser ut såhär:
[bild]
Manualen säger såhär:
[bild]

Och öppnar jag väggbrytaren så ser det ut såhär (allting är nybyggt så färger bör följa senaste normen):
[bild]
[bild]

För att förtydliga bilderna så går:
Grå till Pil ut
Dubbla brun till L
Dubbla jord till X
Dubbla blå till X

Ok, hur skulle då en elektriker koppla detta?
Min tryckknapp (som det monteras fjäder i för att bli återfjädrande) skall kopplas in samt då Plejd pucken!
För det första: Om du behöver fråga ska du INTE göra det själv.

Sedan är det ju så att du inte lagligt får göra den typen av fast installation på egen hand.... ta in en som kan och gör jobbet rätt. Det är säkerheten under installationen och senare också säkerhet för de som bor i huset som får gå först - inte snålheten...

Macajo Macajo skrev:
För det första: Om du behöver fråga ska du INTE göra det själv.

Sedan är det ju så att du inte lagligt får göra den typen av fast installation på egen hand.... ta in en som kan och gör jobbet rätt. Det är säkerheten under installationen och senare också säkerhet för de som bor i huset som får gå först - inte snålheten...
Vad får dig att väcka en tråd från 2017 med en sådan kommentar?
Det är ju när man inte vet som man frågar, eller hur?
Ser du att TS på något sätt har tummen i handen och inte kan tolka och utföra de svar som ges?
På vilket sätt skulle "en som kan" göra det mer rätt?
Att arbetet är behörighetskrävande har inte nämnts i tråden, så nu är det gjort...

• Gilla
cedd90 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.