Hej, fick elräkningen för januari månad och blev väldigt chockad, förbrukningen låg på cirka 4000 kwh jämfört med månaden innan på ca 2200 kWh, märktes på räkningen kan man lugnt säga. Vi har som familj levt som vanligt, naturligtvis så förstår jag att värmen ökar, golvvärmen osv och innetemperaturen men skillnaden ska ju inte vara så stor, vad kan ha gått fel?
felet är nog till stor del att det var cirka 5-10 grader kallare i januari än i december
som en första approximation så borde det medföra att uppvärmningskostnaden stiger kanske med 25-50 procent mellan månaderna
var i landet befinner vi oss? uppvärmningsform?
som en första approximation så borde det medföra att uppvärmningskostnaden stiger kanske med 25-50 procent mellan månaderna
var i landet befinner vi oss? uppvärmningsform?
Redigerat:
Min egen förbrukning ökade från 2500kWh till 3100kWh dec till jan med välisolerat hus på 180m2 med vattenburen elpanna. Innertemperaturen steg samtidigt från 20C till 23C för att det var kallare och inte optimal kompensering. Det är 26% varav 15% kan skyllas på de 3 extra graderna enligt tumregler resten på kallare väder. Så man får kolla lite olika bidrag. Min årsförbrukning totalt är max 20000kWh sedan alla barn flyttat
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 606 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 606 inlägg
Finns inget "ska ju inte vara så stor". December var ovanligt mild och januari kallare än normalt (men inte så illa som februari hittills) så den skillnaden kan nog nästan förklaras med enbart effektbehovet. Och om det är någon form av värmepump (särskilt icke bergvärme) inblandad så ökar elförbrukningen mer än effektbehovet när det blir kallare.
Kan bli ännu större effekt om man har något utrymme som inte behöver värmas alls vid mild vinter men kräver rejält tillskott när det är 10-20 minus varenda natt. Jag ligger just nu på tre gånger så hög förbrukning hittills i februari som samma period förra året!
Kan bli ännu större effekt om man har något utrymme som inte behöver värmas alls vid mild vinter men kräver rejält tillskott när det är 10-20 minus varenda natt. Jag ligger just nu på tre gånger så hög förbrukning hittills i februari som samma period förra året!
En vän, ska tilläggas att vi befinner oss i Stockholmsområdet, har två familjer för nuvarande i huset, barnbarn med familj där elen konstant e på, allt ifrån tvättmaskiner till lampor och tv, allt man kan tänka sig. Uppvärmningsform e panna som ligger i källaren på båda hushållen, hans elräkning låg på hälften än vad jag hade och vi har samma elbolag. De har också satt på all möjlig värme, golvvärmen, element osv
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 195 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 195 inlägg
Två identiska hus med lika isolerings standard kan konsumera olika mycket energi , allt beror på hur man använder energin (el)werasd skrev:
En vän, ska tilläggas att vi befinner oss i Stockholmsområdet, har två familjer för nuvarande i huset, barnbarn med familj där elen konstant e på, allt ifrån tvättmaskiner till lampor och tv, allt man kan tänka sig. Uppvärmningsform e panna som ligger i källaren på båda hushållen, hans elräkning låg på hälften än vad jag hade och vi har samma elbolag. De har också satt på all möjlig värme, golvvärmen, element osv
Ena huset kan ha ngr gr varmare inomhus eller ngn gillar långduschar eller har badkar .
Hur mycket energi ett hus konsumerar beror också på hur välisolerat det är , vilken form av uppvärmning , direktel eller värmepump osv.
Redigerat:
Jag tycker att frågor som denna är nu relativt vanliga. Ett tips är att skaffa en energimätare, ex. Ikeas Sparsnäs, nu utgången men brukar finnas på ex. tradera.
Med denna så får man direkt besked om momentan förbrukning och statistik över dag, månad och årsförbrukning.
Håller man koll på displayen kan man lära sig lite vad som drar ström i huset. Rent krasst så är det uppvärmning som drar de största effekterna. Vanlig belysning med LED-ljuskällor är idag en liten post på elräkningen.
Innetemp. och funktioner på eventuella termostater bör man hålla ett öga på.
En del vill ha kanske 23-24 grader inomhus medan andra tycker 18-20 är fullt tillräckligt.
Långa varma duschar kräver energi. Snålspolande munstycke kan hjälp till att hålla nere energiförbrukningen.
Fel på äldre (+25 år) vent.anläggningar med värmepaket kan ligga och förbruka ström.
Med denna så får man direkt besked om momentan förbrukning och statistik över dag, månad och årsförbrukning.
Håller man koll på displayen kan man lära sig lite vad som drar ström i huset. Rent krasst så är det uppvärmning som drar de största effekterna. Vanlig belysning med LED-ljuskällor är idag en liten post på elräkningen.
Innetemp. och funktioner på eventuella termostater bör man hålla ett öga på.
En del vill ha kanske 23-24 grader inomhus medan andra tycker 18-20 är fullt tillräckligt.
Långa varma duschar kräver energi. Snålspolande munstycke kan hjälp till att hålla nere energiförbrukningen.
Fel på äldre (+25 år) vent.anläggningar med värmepaket kan ligga och förbruka ström.
Elpanna? Vedpanna?
Ingen elradiator i garage?
Något måste du ha som förbrukar el i förhållande till utomhustemperatur.
Har ni varit extra frusna i kylan och vridit upp värmen lite kanske?
Hade själv 330 kWh i Januari men har fjärrvärme så är endast hushållsel.
Fjärrvärme å andra sidan låg på 4440 kWh, 1500 kWh mer än December.
Ingen elradiator i garage?
Något måste du ha som förbrukar el i förhållande till utomhustemperatur.
Har ni varit extra frusna i kylan och vridit upp värmen lite kanske?
Hade själv 330 kWh i Januari men har fjärrvärme så är endast hushållsel.
Fjärrvärme å andra sidan låg på 4440 kWh, 1500 kWh mer än December.
vill man ha lite koll på elförbrukningen skulle jag rekommendera att man för lite bok över husets konsumtion (det går oftast lätt att återskapa historiska data också, även om man inte tidigare har samlat på sig den)
är man lite slängd i excel så är det plättlätt, men kanske ännu enklare med penna och ett vanligt rutat papper med
– den genomsnittliga månadstemperaturen (hittas hos SMHI) på x-axeln och
– husets elförbrukning (hittas hos elbolaget) på y-axeln
då uppkommer denna graf – här för ett hus med byggår 2009 och med de senaste 13 månadernas data:
som framgår av grafen var januari tio-tolv grader kallare än såväl december som januari i fjol och som en konsekvens steg elförbrukningen 800-1000 kWh för huset – för ögat/optiskt ser det ganska rimligt ut
i samma graf för samma hus men med alla månader i livet – här med de sista 18 månaderna i mörkblått och sammanbundna med en linje för enklare lokalisering och lite excel-extravaganser – ser man tydligt sambandet mellan temperatur och elförbrukning:
och då ser man enkelt månader som avviker "på riktigt":
alltså månader då förbrukningen avvikit kraftigt från andra månader med liknande temperatur – och för detta huset så var förbrukningen den senaste månaden faktiskt avsevärt lägre än brukligt vid -12 grader (frekvent vedeldning i kamin kvällstid), medan en oktober för några år sedan var osedvanligt dyr (lite oklart varför, men gissningsvis felställd golvvärme)
är man lite slängd i excel så är det plättlätt, men kanske ännu enklare med penna och ett vanligt rutat papper med
– den genomsnittliga månadstemperaturen (hittas hos SMHI) på x-axeln och
– husets elförbrukning (hittas hos elbolaget) på y-axeln
då uppkommer denna graf – här för ett hus med byggår 2009 och med de senaste 13 månadernas data:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
som framgår av grafen var januari tio-tolv grader kallare än såväl december som januari i fjol och som en konsekvens steg elförbrukningen 800-1000 kWh för huset – för ögat/optiskt ser det ganska rimligt ut
i samma graf för samma hus men med alla månader i livet – här med de sista 18 månaderna i mörkblått och sammanbundna med en linje för enklare lokalisering och lite excel-extravaganser – ser man tydligt sambandet mellan temperatur och elförbrukning:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
och då ser man enkelt månader som avviker "på riktigt":
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
alltså månader då förbrukningen avvikit kraftigt från andra månader med liknande temperatur – och för detta huset så var förbrukningen den senaste månaden faktiskt avsevärt lägre än brukligt vid -12 grader (frekvent vedeldning i kamin kvällstid), medan en oktober för några år sedan var osedvanligt dyr (lite oklart varför, men gissningsvis felställd golvvärme)
harka skrev:
vill man ha lite koll på elförbrukningen skulle jag rekommendera att man för lite bok över husets konsumtion (det går oftast lätt att återskapa historiska data också, även om man inte tidigare har samlat på sig den)
är man lite slängd i excel så är det plättlätt, men kanske ännu enklare med penna och ett vanligt rutat papper med
– den genomsnittliga månadstemperaturen (hittas hos SMHI) på x-axeln och
– husets elförbrukning (hittas hos elbolaget) på y-axeln
då uppkommer denna graf – här för ett hus med byggår 2009 och med de senaste 13 månadernas data:
[bild]
som framgår av grafen var januari tio-tolv grader kallare än såväl december som januari i fjol och som en konsekvens steg elförbrukningen 800-1000 kWh för huset – för ögat/optiskt ser det ganska rimligt ut
i samma graf för samma hus men med alla månader i livet – här med de sista 18 månaderna i mörkblått och sammanbundna med en linje för enklare lokalisering och lite excel-extravaganser – ser man tydligt sambandet mellan temperatur och elförbrukning:
[bild]
och då ser man enkelt månader som avviker "på riktigt":
[bild]
alltså månader då förbrukningen avvikit kraftigt från andra månader med liknande temperatur – och för detta huset så var förbrukningen den senaste månaden faktiskt avsevärt lägre än brukligt vid -12 grader (frekvent vedeldning i kamin kvällstid), medan en oktober för några år sedan var osedvanligt dyr (lite oklart varför, men gissningsvis felställd golvvärme)
Allt det där tillhandahåller min el leverantör. Jag får ute temp jämföra år, månader dagar med varandra
Detta året har inte varit så snällt mot vår elräkning. 3500kr i januari. Bor i Skåne.
Riktigt snyggt och pedagogiskt!harka skrev:
vill man ha lite koll på elförbrukningen skulle jag rekommendera att man för lite bok över husets konsumtion (det går oftast lätt att återskapa historiska data också, även om man inte tidigare har samlat på sig den)
är man lite slängd i excel så är det plättlätt, men kanske ännu enklare med penna och ett vanligt rutat papper med
– den genomsnittliga månadstemperaturen (hittas hos SMHI) på x-axeln och
– husets elförbrukning (hittas hos elbolaget) på y-axeln
då uppkommer denna graf – här för ett hus med byggår 2009 och med de senaste 13 månadernas data:
[bild]
som framgår av grafen var januari tio-tolv grader kallare än såväl december som januari i fjol och som en konsekvens steg elförbrukningen 800-1000 kWh för huset – för ögat/optiskt ser det ganska rimligt ut
i samma graf för samma hus men med alla månader i livet – här med de sista 18 månaderna i mörkblått och sammanbundna med en linje för enklare lokalisering och lite excel-extravaganser – ser man tydligt sambandet mellan temperatur och elförbrukning:
[bild]
och då ser man enkelt månader som avviker "på riktigt":
[bild]
alltså månader då förbrukningen avvikit kraftigt från andra månader med liknande temperatur – och för detta huset så var förbrukningen den senaste månaden faktiskt avsevärt lägre än brukligt vid -12 grader (frekvent vedeldning i kamin kvällstid), medan en oktober för några år sedan var osedvanligt dyr (lite oklart varför, men gissningsvis felställd golvvärme)
Kan det vara nåt som läcker el? Nåt som står o drar mer än vad det borde göra, drog nya rör ifrån värmepumpen utomhus vid dränering till pannan i källaren, de kanske? Vi har inte dragit upp värmen, duschat som vanligt som månaden före, en dubbel förbrukning då låter väldigt orimligt även om ni påpekar att det blivit kallare ute, frågat massor med vänner som bokstavligen är chockade över min januariräkning, likaså jag
