Enligt bild:

1 C16 trefasgrupp med ett trefasuttag som brukare.
2 C16 trefasgrupp med ett trefasuttag som brukare.

4-9 är okopplade C10:or.

10 är en C10 som driver downlights på utsidan av garaget.

Sen har vi då den, för mig, intressanta trefasgruppen 3. En C10 med enbart enfasbrukare på; Luftvärmepumpen, samtliga vägguttag samt takbelysningen.

Varför har man kopplat så? Varför inte nyttja 3st av 4-9 till detta?

Finns det ett legitimt skäl till varför man kopplat så här? Varför skulle man t.ex. vilja bryta belysningen och värmepumpen om man råkar överbelasta ett vägguttag?
 
  • Elcentral med säkringar betecknade 1-10, två trefasgrupper och flera okopplade samt en C10 för utomhusbelysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kan ju vara en 5-ledare som matas av grupp 3, som sedan delas upp till 3 st enfasgrupper.
 
J jim_b skrev:
Finns det ett legitimt skäl till varför man kopplat så här? Varför skulle man t.ex. vilja bryta belysningen och värmepumpen om man råkar överbelasta ett vägguttag?
Det finns ingen anledning att bryta allt på denna grupp vid ett fel.

Om det finns en anledning så kan det vara att gruppledningen är lagd så att det finns flera faser bakom strömbrytare och uttag. Då byte av dessa apparater får göras av en lekman har man sagt att det ska räcka med att bryta en (1) säkring för att göra allting på/bakom detta uttag strömlöst. Då är ett trepoligt skydd av värde.

Om man har möjlighet att fördelar trefasgruppen i kopplingsdosor, dit lekmän inte har tillträde, så slipper man detta och kan använda enpoliga skydd.

Men troligast var detta en befintlig grupp som föregående ägare fann lämplig att använda till lite av varje, och det råkade sitta ett trepoligt skydd i centralen. En trefasgrupp bör ha ett enhetligt syfte, och här spretar det ju rejält.
 
  • Gilla
jim_b
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om det finns en anledning så kan det vara att gruppledningen är lagd så att det finns flera faser bakom strömbrytare och uttag. Då byte av dessa apparater får göras av en lekman har man sagt att det ska räcka med att bryta en (1) säkring för att göra allting på/bakom detta uttag strömlöst. Då är ett trepoligt skydd av värde.
Ah, intressant. Får öppna ett uttag och ser hur det ser ut.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Men troligast var detta en befintlig grupp som föregående ägare fann lämplig att använda till lite av varje, och det råkade sitta ett trepoligt skydd i centralen. En trefasgrupp bör ha ett enhetligt syfte, och här spretar det ju rejält.
Samtidigt kan jag då tycka att han kunde använt tre av de lediga grupperna (4-9) så hade det varit ordentligt.
 
Men det kan ha varit svårt att dra fram fler rör till fördelningspunkten.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.