2 006 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Två dimmer i dosa? Värme..
Hej,
jag har två dosor sittande ovanpå varandra.
Får man installera två fibaro dimmerpuckar i dessa? En i varje. Tänker att det kan bli en del värme. Om man borrar ett 5mm hål i nedersta och översta dosan så borde det bli lite ventilation.
Det är bara till lite led-spottar så ingen kraftig belastning.
jag har två dosor sittande ovanpå varandra.
Får man installera två fibaro dimmerpuckar i dessa? En i varje. Tänker att det kan bli en del värme. Om man borrar ett 5mm hål i nedersta och översta dosan så borde det bli lite ventilation.
Det är bara till lite led-spottar så ingen kraftig belastning.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Det finns nog ingen på forumet som har någon insiderinformation om fibaros puckar utan vi går på deras anvisningar. Så vad säger installationsanvisningen? Jag kan inte hjälpa dig då jag inte vet vilken modell du tänker på. Dom bör uppge en Ta-temperatur som är den maximala omgivningstemperatur som den får ha. De har troligen inga speciella krav där. Om de har krav på storleken på utrymmet så ska de ange det. De är ju uppenbarligen avsedda att placeras i en dosa, och du kan betrakta två dosor bredvid varandra som separata dosor. Borra inga hål i dosan. Om pucken kräver ventilation så använd en separat kapsling.
tack för ett bra svar.Bo.Siltberg skrev:
Det finns nog ingen på forumet som har någon insiderinformation om fibaros puckar utan vi går på deras anvisningar. Så vad säger installationsanvisningen? Jag kan inte hjälpa dig då jag inte vet vilken modell du tänker på. Dom bör uppge en Ta-temperatur som är den maximala omgivningstemperatur som den får ha. De har troligen inga speciella krav där. Om de har krav på storleken på utrymmet så ska de ange det. De är ju uppenbarligen avsedda att placeras i en dosa, och du kan betrakta två dosor bredvid varandra som separata dosor. Borra inga hål i dosan. Om pucken kräver ventilation så använd en separat kapsling.
Om jag förstår manualen rätt så stänger dimmern av dig när den blir för varm.
Varför får man inte borra ett litet hål i dosan?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
De enkelisolerade ledare som finns i dosan får inte komma i kontakt med byggnadsdelar. Ett litet hål gör där inte så mycket. Men tillför hålet något? Dosa ligger väl inbäddad i isolering? Provat först och se ifall dimmern tycker det är för varmt.
Klicka här för att svara
