Går det att koppla en lampa med endast två sladdar (se bild) till en sån här lamppropp? https://m.a-ljus.se/sv/articles/2.2735.1786/lamppropp-2-pol-med-jord-vit
Och hur ska jag gå tillväga isf? Lämnar jag bara jorden tom? Finns det risker med det? Är orolig för att göra något tokigt.
Och hur ska jag gå tillväga isf? Lämnar jag bara jorden tom? Finns det risker med det? Är orolig för att göra något tokigt.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ja, det går utmärkt.Och du lämnar jordanslutningen oanvänd.J Jojjo88 skrev:
Men då är du väl medveten om att lampan inte är jordad?
Visserligen inget problem om det inte finns några elektriskt ledande (metall-) delar i lampans hölje.
För övrigt: Välkommen till Bygga Hus-forumet @Jojjo88 !
(Får se nu om någon el-expert slår mig på fingrarna
Det beror väl en del på vad du har i andra änden av sladden.
Höljet är dessvärre ledande (i metall), så det låter ju inte som en bra idé då. Jag funderar på om det kanske är bäst att byta ut själva lampdelen inuti höljet då. Men går det? Ser ut såhär... Det är alltså en kåpa runtom vilket är den delen av lampan jag vill åt, så måste isf behålla de där ”krokarna”/fästena som är skruvade runt sockeln där i bild. Men övriga del kanske kan bytas ut? Hjälp gärna en okunnig.KnockOnWood skrev:
Ja, det går utmärkt.Och du lämnar jordanslutningen oanvänd.
Men då är du väl medveten om att lampan inte är jordad?
Visserligen inget problem om det inte finns några elektriskt ledande (metall-) delar i lampans hölje.
För övrigt: Välkommen till Bygga Hus-forumet @Jojjo88 !
(Får se nu om någon el-expert slår mig på fingrarna)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 879 inlägg
Den lampan ser inte alltför gammal ut så den är nog ok. Leta efter en skylt som innnehåller information enligt detta exempel, och om du där ser symbolen för dubbel isolering, inringad i rött.
Finns den så är lampan ojordad och ska förbli ojordad.
Jag tolkar det som att du har lamputtag av denna modell i ditt rum, skyddsjordade med en pinne som sticker ut?
Då skulle du egentligen montera en stickpropp utan skyddsjord på din lampa. Det är det mest rätta. Tyvärr finns det ingen (lättillgänglig) som du kan ansluta sladden till direkt, utan det som finns är denna modell med en kort sladdstump som inte går att byta. Den behöver i så fall skarvas vilket blir lite klumpigt.
Så det näst bästa är att använda en skyddsjordad lampstickpropp som du länkar till. Det är inte riktigt rätt men ok.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns den så är lampan ojordad och ska förbli ojordad.
Jag tolkar det som att du har lamputtag av denna modell i ditt rum, skyddsjordade med en pinne som sticker ut?
Då skulle du egentligen montera en stickpropp utan skyddsjord på din lampa. Det är det mest rätta. Tyvärr finns det ingen (lättillgänglig) som du kan ansluta sladden till direkt, utan det som finns är denna modell med en kort sladdstump som inte går att byta. Den behöver i så fall skarvas vilket blir lite klumpigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så det näst bästa är att använda en skyddsjordad lampstickpropp som du länkar till. Det är inte riktigt rätt men ok.
Klicka här för att svara