Hallå alla glada!
Jag har följande situation här hemma: en spis (ca 10 år) har precis börjat ge felmeddelande om ”överupphettning registrerad”, ”klie7k2txjb64oexkvk.pngFelet beror oftast på att ugnens elektronik har blivit för varm. Kylfläkten ska automatiskt gå igång med att kyla ner ugnen. När ugnen är kall, kan den börja värma igen. Går kylfläkten inte igång, kan det bero på att kylfläkten är defekt. Du kan hitta en ny kylfläkt här.”
Gott nog. Stickproppen ser ut enligt bild.

För cirka 4 dagar sedan började kylskåpet larma om att temperaturgivaren var pajko, men nu funkar det igen sen 2 dagar. (Vidare, helt orelaterat, så har routern inget nät! Men kul att allt bråkar samtidigt :)

Spisfläkten snurrar lätt, jag har inte öppnat upp för en närmare inspektion. Är det kört?

• Hand som håller en Perilex stickpropp med brännskadade kontakter och smältskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fläkten i spisen kam handla om styrningen. Här var en annan tråd om det för något år sedan.

Det sitter tydligen ofta en lite ”vitvaruspeciell” komponent. En form av termorelä. Det är en styrning där ström värmer ett element i komponenten, som får ett bimetallrelä inbyggt i komponenten att slå till, och strömförsörjningen till fläkten. När styrningen bryts så tar det några minuter innan reläer släpper (behöver kallna). Komponenten sitter så att den värs upp om ugnen är varm, då är den sluten längre. Tydligen används samma komponent för lucklåset i vissa tvättmaskiner. Det ger fördröjning innan man kan öppna luckan.

Du kan nog behöva mäta lite för att se om det kommer fram spänning till fläkten.

• Gilla
Sebastian Svensson
  • Laddar…
Att kontakten ser ut så där kan bero på smuts och fett som ger en krypström mellan stiften. Kan räcka att göra rent, ev. kan kontaktblecken i uttaget i väggen ha skadats av värme. Själva kontakten är troligen ok. Gör rent och känn på kontakten efter en stunds drift. Är det något fel, blir den rejält varm. I så fall bör uttaget bytas.

• Gilla
Sebastian Svensson
  • Laddar…
Om kontakten bränts så borde du nog öppna uttaget för att se hur det ser ut där inne. Skulle kunna vara orsakat av glapp i någon koppling.

och om flera apparater får problem samtidigt, så är det läge att mäta spänningarna. Skulle t.e.x. Kunna vara ett noll-fel. Då blir det för hög spänning vid uttagen, och apparaterna pajjar.

S SomePenguin skrev:
Om kontakten bränts så borde du nog öppna uttaget för att se hur det ser ut där inne. Skulle kunna vara orsakat av glapp i någon koppling.

och om flera apparater får problem samtidigt, så är det läge att mäta spänningarna. Skulle t.e.x. Kunna vara ett noll-fel. Då blir det för hög spänning vid uttagen, och apparaterna pajjar.
ser ok ut, tycker jag.
Spänningsmätning, check. Ska fundera på det.
Tack för alla fina svar!

• En hand håller en elektrisk plugg med synliga kablar och korrekt anslutna trådar i enlighet med säkerhetskontroll.
    Skapa konto
H hempularen skrev:
Att kontakten ser ut så där kan bero på smuts och fett som ger en krypström mellan stiften. Kan räcka att göra rent, ev. kan kontaktblecken i uttaget i väggen ha skadats av värme. Själva kontakten är troligen ok. Gör rent och känn på kontakten efter en stunds drift. Är det något fel, blir den rejält varm. I så fall bör uttaget bytas.
Den är så sval, så sval, felet verkar ligga nån annanstans

S Sebastian Svensson skrev:
ser ok ut, tycker jag.
Spänningsmätning, check. Ska fundera på det.
Tack för alla fina svar!
Jo stickproppen ser väl okej ut. men jag menade att man bör ta en titt på uttaget som kontakten satt i. Ser den bränd/smält ut?

• Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
S SomePenguin skrev:
Jo stickproppen ser väl okej ut. men jag menade att man bör ta en titt på uttaget som kontakten satt i. Ser den bränd/smält ut?
Inte vad jag kan se

• Vägguttag av europeisk modell på en vit vägg, inga synliga problem.
    Skapa konto
E
S Sebastian Svensson skrev:
Inte vad jag kan se
Bryt, öppna, kolla, spänn över.
Måhända satt inte prippen i ordentligt så kolla detta sen.

E El-Löken66 skrev:
Bryt, öppna, kolla, spänn över.
Måhända satt inte prippen i ordentligt så kolla detta sen.
En elektriker kommer på tisdag för att kolla på det,återkommer efter det :)

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Elektrikern kunde inte se nåt knasigt, jämn fin spänning. Det lustiga är att spisen fungerar bättre, i det avseendet att den inte slår ifrån längre när den blir lite varm/får lite mer effekt. Om det är bra kan ju diskuteras :) Men det kan bli en ny spis ändå.
Tack alla för ert engagemang!

(För övrigt så berodde felet med routern på nånting utanför lgh, så det var inte relaterat :) )

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.