Hej,

Håller på att sätta upp ett nytt altanräcke (25 meter) och i samband med det så började jag fundera på om man kan sätta en LED list under räcket. Problemet är att det är svårt att hitta info om hur långa man kan bygga dessa lister. Dessutom har jag ganska lång sträcka från listen till eluttaget. Och för att göra det ännu mer struligt, så behöver jag ett sätt att komma "igenom" några stolpar. (Se nedan). Men här är det säker bara att borra, så länge inte bredden på listen gör att det krävs ett stort hål.

Förslag på var man kan hitta dylika lister?

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
En 230V slinga kan man i princip ha hur lång som helst, vi har en sådan här runt poolen.
[länk]
Inomhus?

J
  • LED-list inbyggd i träträcke lyser med varmt ljus i skymningen, installation av belysning utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädeck med inbyggd 230-volts LED-belysning i räcket, med utsikt över träd och ett hus i skymningen.
    Skapa konto
  • Gilla
Krillboy och 1 till
  • Laddar…
Jag har beställt 5m långa 12v Led lister från Ali express. Jag har 20m mur som jag har belyst. Jag matar varje 5m sektion separat. Men det är stora skillnader i kvalitet bland de olika försäljarna och det är ett par år sedan jag beställde nu. Letar man lite kan man få samma kvalitet som i Sverige men till ett mycket lägre pris.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Måste man fräsa ur, eller kan man montera direkt på undersidan av överliggaren? Jag tänkte på spridningsvinkeln och risken att man får ljuset rätt i ögat.

J Jo-han skrev:
Jag fräste in en 230-volts ledlist i räcket.
[länk]

Max 40 meter. Kapas på hela meter. Glöm inte strömdon som säljs separat.
Snyggt! Körde du med överhandsfräs?

Mitt problem är också att jag måste "igenom " stolpen på något sätt
. Metallfäste på vit trästolpe med synliga smutsmärken och slitage.
Skapa konto

J
M Mad_Man skrev:
Snyggt! Körde du med överhandsfräs?
Ja och med vanlig pinnfräs. Problemet var att överliggaren var för tunn så jag fick skruva fast en 22 mm tryckt råplan under, som jag fräste i. Jag provade massa olika lösningar, bla. att lägga den under överliggaren, men det bländade för mycket. Också svagare ljuskällor men det blev för dåligt ljus. Det viktiga var att verkligen få in hela listen för att få ett indirekt ljus. Slangen levereras öppen i båda ändar så det enklaste för dig är att borta ett hål rakt igenom och trä igenom den när du monterar den. Denna är ca. 17x8 mm. Om det inte är så att den skall avslutas genom stolpen, då är det enklare.

Enda nackdelen är att den inte är särskilt ”billig” i drift, men allt är ju relativt....

• Närbild på LED-ljusslangens ände med teknisk märkning, H230V - 50Hz, 8W/m, IP44.
    Skapa konto
  • Indirekt belysning monterad bakom en träöverliggare med en förstärkande råplanad list och synlig kabel.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Ja, 8W/m blir ju 200W för mig, vilket är en hel del. Man skulle ju tex inte ens tänka tanken att montera en 200W glödlampa i något rum inomhus, om man säger så...

M Mad_Man skrev:
Ja, 8W/m blir ju 200W för mig, vilket är en hel del. Man skulle ju tex inte ens tänka tanken att montera en 200W glödlampa i något rum inomhus, om man säger så...
Ja, det är lite mycket.
Listen jag köpte är på 2,5W/m, när jag dimrade ner den till 10% styrka så drog den mindre än 1W/m har jag för mig.
Och det är 10% vi använder, allt annat blir för starkt.

J
M Mad_Man skrev:
Jag var tvungen att mäta för att se om det stämde. Mätte upp totalt 89 W, vilket ger strax under 7 W/m för mina 13 m.

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Ja, det är lite mycket.
Listen jag köpte är på 2,5W/m, när jag dimrade ner den till 10% styrka så drog den mindre än 1W/m har jag för mig.
Och det är 10% vi använder, allt annat blir för starkt.
Var hittade du en utomhusdimmer? (Eller du kanske har dimmern inomhus?)

• Gilla
GR710
  • Laddar…
M Mad_Man skrev:
Var hittade du en utomhusdimmer? (Eller du kanske har dimmern inomhus?)
Jag har en vanlig Nexadimmer i en kopplingsdosa under altanen.
I samma dosa har jag även en transformator och en dimmer till lampan i poolen.
Kopplingsdosa monterad under altan med kablar för Nexadimmer och poolbelysning.
Skapa konto

• Gilla
Mad_Man
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.