Hej
Igår kväll började det helt plötsligt att surra i en elcentral som går till utomhuselen. Jag hade motorvärmaren inkopplad så jag provade att slå av säkringen(dvärgbrytare) till den och då slutade det surra. Sedan slog jag på säkringen igen och slog på motorvärmaren igen (den är kopplat via ett fjärrstyrt uttag) och då fungerade allting normalt igen. Motorvärmaren gick i ytterligare nån kvart innan jag slog av den för att jag skulle åka iväg med bilen. Inget mer hände.

Säkringen går till ett utanpåliggande vägguttag utomhus vilket jag använder till en dräneringspump och motorvärmare. Mellan uttaget och bilen finns det en fjärrstyrning inkopplad. Det består av en stickpropp med en bit kabel och en klump med uttag i. (Osram, ip44, zigbee styrning). Dräneringspumpen går ganska ofta just nu, medan motorvärmaren används mer sällan.

Jag plockade av huven till centralen men kund inte se någonting som såg ovanligt ut. säkringen ligger under en jordfelsbrytare som även går till flera andra saker vilka har fungerat normalt hela tiden.
Dräneringspumpen har gått som vanligt hela natten. Motorvärmaren har jag inte haft anledning att använda.

Vad kan ha hänt? Är det något jag borde undersöka vidare? Byta ut säkringen?

Mikael_L
Om det är kraftiga övertoner kan det surra om säkringen. Åtminstone har jag varit med om det en gång, när de hade lagt typ 700W LED-lamps-last över en gruppsäkring på 10A.
Säkringen surrade faktiskt då.
Jag kollade också vågformen med oscilloskop, den var ... intressant ...

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om det är kraftiga övertoner kan det surra om säkringen. Åtminstone har jag varit med om det en gång, när de hade lagt typ 700W LED-lamps-last över en gruppsäkring på 10A.
Säkringen surrade faktiskt då.
Jag kollade också vågformen med oscilloskop, den var ... intressant ...
Kan tänka mig det...det är därför man ska vara försiktig med vilka apparater man släpar hem.

Men jag kan inte förstå varifrån dessa övertoner skulle kunna komma ifrån i mitt fall. Dräneringspumpen har liten effekt och har aldrig tidigare orsakat nåt. Fjärrstyrningen har alldeles för lite strömförbrukning. Och motorvärmaren (inklusive kupévärmare) är i stort sett resistiv. Och surret försvann när jag slog ifrån och kom inte tillbaka.

lnilsson lnilsson skrev:
Och motorvärmaren (inklusive kupévärmare) är i stort sett resistiv.
Hej lnilsson

Är det en kupevärmare med två effektlägen då kopplar man ofta in en diod (som orsakar likströmskomponent och övertoner) i det lägre effektläget.

M Martin Lundmark skrev:
Hej lnilsson

Är det en kupevärmare med två effektlägen då kopplar man ofta in en diod (som orsakar likströmskomponent och övertoner) i det lägre effektläget.
Hej
Den har två effektlägen, men är ställd på max. Så det borde inte vara det. Men tack för tipset, jag ska undvika det lägre effektläget i framtiden (för att slippa störningar), det är ju ändå ett självreglerande PTC element i den.

Motorvärmaren hade gått i säkert en halvtimme innan det började surra, och det blev tyst när jag hade slagit av och på igen. Skumt...

Det behöver inte vara någon yttre påverkan som övertoner, olinjär last osv för att en dvärg ska surra lite. Det räcker ofta med lite högre ström som tex din värmare. Lite lösa delar i säkringen och speciellt ankaret till magnetutlösaren är troliga kandidater här.

Ockham bör gälla även i de här fallen. Lite konstigt att det hela tiden numera drar i väg mot förklaringar som oftast är mer osannolika.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
lnilsson lnilsson skrev:
Hej
Igår kväll började det helt plötsligt att surra i en elcentral som går till utomhuselen. Jag hade motorvärmaren inkopplad så jag provade att slå av säkringen(dvärgbrytare) till den och då slutade det surra. Sedan slog jag på säkringen igen och slog på motorvärmaren igen (den är kopplat via ett fjärrstyrt uttag) och då fungerade allting normalt igen. Motorvärmaren gick i ytterligare nån kvart innan jag slog av den för att jag skulle åka iväg med bilen. Inget mer hände.

Säkringen går till ett utanpåliggande vägguttag utomhus vilket jag använder till en dräneringspump och motorvärmare. Mellan uttaget och bilen finns det en fjärrstyrning inkopplad. Det består av en stickpropp med en bit kabel och en klump med uttag i. (Osram, ip44, zigbee styrning). Dräneringspumpen går ganska ofta just nu, medan motorvärmaren används mer sällan.

Jag plockade av huven till centralen men kund inte se någonting som såg ovanligt ut. säkringen ligger under en jordfelsbrytare som även går till flera andra saker vilka har fungerat normalt hela tiden.
Dräneringspumpen har gått som vanligt hela natten. Motorvärmaren har jag inte haft anledning att använda.

Vad kan ha hänt? Är det något jag borde undersöka vidare? Byta ut säkringen?
Jag hade engångs nåt liknande, men det var en kontaktor ( relä ) till värmeelement. Ankaret der lindningen går runt har en kortslutningsring ( 1 varv ) som var sprucken. Det gjorde att ankaret vibrerade. Jag lödde ihop den och så vart det tyst. Men det gälla att kunna öppna säkringsautomaten!

Det låter ju som att det kan vara värt att byta ut den säkringen, jag blir både nervös och irriterad på surrande prylar (när dom ska vara tysta).

Ja det kan du göra pga surrandet men i princip är de ok trots allt och inget som normalt påverkar funktionen. Bra att du tittar över anslutningar i centralen så de är ok och dragna det är en amnan källa till surr som kan få sämre konsekvenser på sikt.

Då byter jag nog säkringen. Kan ju vara bra att efterdra, även om alla skruvar är momentdragna.

Tack för alla svar/förslag!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.