Min första tråd här :)

Jag ska renovera hallen i min lägenhet. Hallen är avlång, bredd ca 112 cm och höjd ca 275 cm. Jag tänkte i samband med det snygga till elcentral + bredband.

Jag har kikat på infällda kombicentraler, men alla jag har hittat står på högkant och är minst 50 cm höga, vilket inte skulle se bra ut. Om jag har bara har en infälld elcentral, vilket skulle bli mycket mindre, kommer det fula bredbandet och eluttaget tvingas sitta på utsidan, vilket inte heller är snyggt. Så jag vet inte riktigt vilken lösning jag ska ha för att det ska se bra ut.

Har någon något bra förslag på hur jag kan göra för att få ett snyggt slutresultat som är så diskret som möjligt? Hur hade ni gjort?

• En vit hallvägg med en synlig elcentral och bredbandsutrustning ovanför en dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Byt eluttaget till ett nättare med placering bredvid fiberuttaget istället för den väggen där det sitter nu.

Sätt sedan en snygg låda över med ventilationshål.

Räkna inte med att kunna fälla in elcentralen. Baserat på stilen så har du förmodligen murade väggar. Att börja bila ur för central där riskerar att skada samtliga rör till centralen, ev även stigare till grannar beroende på hur det är draget.

• Gilla
maria01 och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Byt eluttaget till ett nättare med placering bredvid fiberuttaget istället för den väggen där det sitter nu.

Sätt sedan en snygg låda över med ventilationshål.

Räkna inte med att kunna fälla in elcentralen. Baserat på stilen så har du förmodligen murade väggar. Att börja bila ur för central där riskerar att skada samtliga rör till centralen, ev även stigare till grannar beroende på hur det är draget.
Tror du att det är möjligt att flytta elcentralen högre upp på väggen, i höjd med fiberuttaget?

Att flytta en elcentral är ju ett ganska stort projekt. Kan ju innebära omdragning av allt typ.

E
Såklart frestande att flytta upp ur ett estetiskt perspektiv så takhöjden verkar rejält tilltagen, troligen minst 2,7m men om du läser @tommib s inlägg finns det mesta förklarat där. Handlar om alla ledningar bakom elcentralen, dessa låter sig inte flyttas så lätt.

tommib
Jag skulle inte heller flytta upp centralen. Tänk på att även lite kortare individer måste kunna komma åt att återställa en dvärgbrytare eller JFB.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
E
tommib tommib skrev:
Jag skulle inte heller flytta upp centralen. Tänk på att även lite kortare individer måste kunna komma åt att återställa en dvärgbrytare eller JFB.
Den där bredbandsinstallationen skulle kunna snyggas till och det är väl den gulnade plasten som mest sticker ut på elcentralen.

T
Lättaste är väl ändå att byta kåpa på centralen till vit istället för gulnad plast! Antagligen går det ej att få tag på bara kåpan, så att ett litet centralbyte isf!

E
T Tgl73 skrev:
Lättaste är väl ändå att byta kåpa på centralen till vit istället för gulnad plast! Antagligen går det ej att få tag på bara kåpan, så att ett litet centralbyte isf!
Med ett väl utfört arbete inuti kunde genomskinlig plast blivit snyggt kanske.

• Gilla
Erjo1979
  • Laddar…
Flytta om fiberkonverteraren till samma vägg som elcentralen (ovanför denna). Bygg in allt i ett skåp. Då har du bara en liten låta kvar på väggen ovan dörren och den stör inte mycket.

• Gilla
Christoffer Örnhagen och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Med ett väl utfört arbete inuti kunde genomskinlig plast blivit snyggt kanske.
Blir det inte svårt att hitta en så noggrann elektriker. Är du frivillig?
Men en modernare kapsling med rökfärgad dörr kanske?
Lite lätt rundade hörn får den att sticka ut lite mindre. Visst, lite onödigt med IP65.
Modern elektrisk kapsling med rökfärgad dörr och rundade hörn, märkt med IP65.
Skapa konto

pacman42 pacman42 skrev:
Flytta om fiberkonverteraren till samma vägg som elcentralen (ovanför denna). Bygg in allt i ett skåp. Då har du bara en liten låta kvar på väggen ovan dörren och den stör inte mycket.
Såhär?
Hörn av rum med elskåp och rördragning markerade med övermålad vit patch.
Skapa konto

Fast med en vit fiberpatch isf svart.

• Gilla
Mr.fluff och 3 till
  • Laddar…
E
blackarrow blackarrow skrev:
Blir det inte svårt att hitta en så noggrann elektriker. Är du frivillig?
Men en modernare kapsling med rökfärgad dörr kanske?
Lite lätt rundade hörn får den att sticka ut lite mindre. Visst, lite onödigt med IP65.
[bild]
Har tyvärr korvar istället för fingrar, men @tommib hade nog kunnat få till en installation med kirurgisk precision. :)

• Haha
  • Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
AXS
Sätt en radda köksskåp eller hyllplan som döljer det fula. Förvaring får du på köpet.

S
blackarrow blackarrow skrev:
Såhär?
[bild]
Fast med en vit fiberpatch isf svart.
En klart godkänd lösning som inte är alltför komplicerad. Samlat och hyfsat estetiskt.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.