16 032 läst ·
49 svar
16k läst
49 svar
Snygga till elcentral + bredband - hur hade ni gjort?
Min första tråd här 
Jag ska renovera hallen i min lägenhet. Hallen är avlång, bredd ca 112 cm och höjd ca 275 cm. Jag tänkte i samband med det snygga till elcentral + bredband.
Jag har kikat på infällda kombicentraler, men alla jag har hittat står på högkant och är minst 50 cm höga, vilket inte skulle se bra ut. Om jag har bara har en infälld elcentral, vilket skulle bli mycket mindre, kommer det fula bredbandet och eluttaget tvingas sitta på utsidan, vilket inte heller är snyggt. Så jag vet inte riktigt vilken lösning jag ska ha för att det ska se bra ut.
Har någon något bra förslag på hur jag kan göra för att få ett snyggt slutresultat som är så diskret som möjligt? Hur hade ni gjort?
Jag ska renovera hallen i min lägenhet. Hallen är avlång, bredd ca 112 cm och höjd ca 275 cm. Jag tänkte i samband med det snygga till elcentral + bredband.
Jag har kikat på infällda kombicentraler, men alla jag har hittat står på högkant och är minst 50 cm höga, vilket inte skulle se bra ut. Om jag har bara har en infälld elcentral, vilket skulle bli mycket mindre, kommer det fula bredbandet och eluttaget tvingas sitta på utsidan, vilket inte heller är snyggt. Så jag vet inte riktigt vilken lösning jag ska ha för att det ska se bra ut.
Har någon något bra förslag på hur jag kan göra för att få ett snyggt slutresultat som är så diskret som möjligt? Hur hade ni gjort?
Byt eluttaget till ett nättare med placering bredvid fiberuttaget istället för den väggen där det sitter nu.
Sätt sedan en snygg låda över med ventilationshål.
Räkna inte med att kunna fälla in elcentralen. Baserat på stilen så har du förmodligen murade väggar. Att börja bila ur för central där riskerar att skada samtliga rör till centralen, ev även stigare till grannar beroende på hur det är draget.
Räkna inte med att kunna fälla in elcentralen. Baserat på stilen så har du förmodligen murade väggar. Att börja bila ur för central där riskerar att skada samtliga rör till centralen, ev även stigare till grannar beroende på hur det är draget.
Tror du att det är möjligt att flytta elcentralen högre upp på väggen, i höjd med fiberuttaget?tommib skrev:
Byt eluttaget till ett nättare med placering bredvid fiberuttaget istället för den väggen där det sitter nu.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Att flytta en elcentral är ju ett ganska stort projekt. Kan ju innebära omdragning av allt typ.
Flytta om fiberkonverteraren till samma vägg som elcentralen (ovanför denna). Bygg in allt i ett skåp. Då har du bara en liten låta kvar på väggen ovan dörren och den stör inte mycket.
Blir det inte svårt att hitta en så noggrann elektriker. Är du frivillig?E El-Löken66 skrev:
Men en modernare kapsling med rökfärgad dörr kanske?
Lite lätt rundade hörn får den att sticka ut lite mindre. Visst, lite onödigt med IP65.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har tyvärr korvar istället för fingrar, men @tommib hade nog kunnat få till en installation med kirurgisk precision.blackarrow skrev: