Men för tredje gången. JAG RENOVERAR OCH DET SKA GÖRAS RÄTT NÄR RENOVERINGEN BLIR KLAR!
Jag vet att det ser galet ut med fel färg på kablar och dosor mm. PROVISORISK EL!!!

• Ledsen
Panor82
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
Var bara en fråga efter jag fick se bilden. Kan du få upp locket utan verktyg så är det inte godkänt så det kan ju också behöva ses över om de nu görs byte av elen.

Sen är ju kabeln till strömbrytaren någon RKK kanske, den får ju inte användas till det ändamålet den görs heller
Dosan sitter på 2.5m höjd så inget barn kommer åt den om det är så du tänker.

D docboy skrev:
Dosan sitter på 2.5m höjd så inget barn kommer åt den om det är så du tänker.
Spelar mindre roll...

Gör som dit namn. Go get lost.
Har du inget vettigt att bidra med utan bara påpeka fel och brister behöver du inte bidra med mer i denna tråd!

T
D docboy skrev:
Det kan väl ändå inte spela någon roll i sakfrågan?
Nej, men det är mycket som ser skumt ut. Sen är det säkert under renovering, men det som oftast är nödlösningar under renovering har en tendens till att bli permanenta..

Bästa svaret

I dosan kan det omöjligt finnas nolla.. när du mäter mellan tändtråd och fas med lampan tänd= 0volt. När du sedan mäter mellan fas i tändtråd med lampan släckt= 230volt. Innebär att du får nolla bakvägen genom lampan till dosan. Det går inte att koppla in en transformator där

D docboy skrev:
Men för tredje gången. JAG RENOVERAR OCH DET SKA GÖRAS RÄTT NÄR RENOVERINGEN BLIR KLAR!
Jag vet att det ser galet ut med fel färg på kablar och dosor mm. PROVISORISK EL!!!
Oavsett finns ingen anledning till att det ska bli som det du visar. Inget illa menat så du behöver inte bli stingslig men jag håller fast vid vad jag skrev om att det är bättre du frågar framåtsyftande.

T
D docboy skrev:
Varför i hela friden vill du göra ett jobb två gånger?

Att göra som du gör blanda färger och använda fel färger, det är ju som att be att få problem. Även en erfaren och duktig elektriker kan ju gå bet om hen börjar blanda gulgrön som tändtråd och annat gojs. Räcker med att man tänker fel på ett ställe så är allt strömförande..

ZZzzZZzz....jag lägger ner. Var ju värt ett försök att komma till avslut utan el-poliser. Stort tack till dom som kom med konkreta tips!

E
D docboy skrev:
ZZzzZZzz....jag lägger ner. Var ju värt ett försök att komma till avslut utan el-poliser. Stort tack till dom som kom med konkreta tips!
Vad är din fråga?

Nu är det löst. Ny nolla framdragen och det fungerar som det ska.
Visade sig vara så här:
Gul=fas
Grön=tändkablar
Svart= ny nolla. Nollkabel var tydligen svart 1964!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.