Halloj.
Jag ha en sprillans ny sånhär:
https://www.clasohlson.com/se/Kompressor-Cocraft-HC-503-V/p/Pr411821000

Men nästan varje gång när jag ska starta den så ryker 10A säkringen.
Testade att som hastigast byta bottenplatta och säkring till 16A men även den löste ut vid uppstart.
Alltså motorn slår ett eller två kolvslag sedan sprättar säkringen.
Vad tror ni, kan det vara fel på min nya grej ?
 
Vad har du mer inkopplat på den gruppen som uttaget ligger på?
Är det andra stora förbrukare inkopplade samtidigt så kan det vara därför
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Annars kan du titta ifall tryckavlastningen fungerar vid start. Den kanske startar med tryck och då går det tungt.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Nej det är inget annat på det uttaget.
Ok, tryckavlastningen, hur kollar jag det ?
Manualen är ju inte så beskrivande:
https://www.clasohlson.com/medias/sys_master/hc5/h97/67872285622302.pdf

Jag antar att den ska starta upp motorn utan att pumpa luft i tanken första slagen tills den kommer igång, ska det vara någon mekanisk grej som exvis säkerhetsventilen ?

Fast 16A..
Ska gå ut ooch kolla igen, i värsta fall får jag åka in med den till Classe.
 
H hakan_975 skrev:
Nej det är inget annat på det uttaget.
Ok, tryckavlastningen, hur kollar jag det ?
Manualen är ju inte så beskrivande:
[länk]

Jag antar att den ska starta upp motorn utan att pumpa luft i tanken första slagen tills den kommer igång, ska det vara någon mekanisk grej som exvis säkerhetsventilen ?

Fast 16A..
Ska gå ut ooch kolla igen, i värsta fall får jag åka in med den till Classe.
Tror att du missförstod min fråga
Även om det inte sitter fler prylar inkopplade i samma uttag så kan det på den gruppen finnas andra uttag som ligger på samma säkring i din central
Den totala strömmen från dessa är den ström som går igenom säkringen
Det låter inte troligt att ditt uttag är det enda som skyddas av din säkring
 
  • Gilla
lob
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Tror att du missförstod min fråga
Även om det inte sitter fler prylar inkopplade i samma uttag så kan det på den gruppen finnas andra uttag som ligger på samma säkring i din central
Den totala strömmen från dessa är den ström som går igenom säkringen
Det låter inte troligt att ditt uttag är det enda som skyddas av din säkring
Nejdå jag missförstod inte, det är ingenting anna som drar ström i ladugården just nu.
Det enda som är inkopplat är kompressorn.
 
Släpade in kompressorn och testade med några andra uttag med samma resultat: Den går ett eller ett par kolvslag sedan löser säkringen ut.
Får tusan åka in med skiten till Classe.
 
Ok
Har du möjlighet att mäta strömmen den drar vid uppstarten
Den angivna effekten pekar mot en ström vid drift på nästan 10A
Den strömmen mångdubblas säkert vid start
Vad är karakteristiken på nuvarande säkring?
Är det diazed eller norm säkring?
 
Läste ditt tidigare inlägg mer noggrannt
Du bytade säkring så det innebär ju Diazed
Är det snabb eller trög säkring?
 
Det är 'vanligt' tröga med snigeln på, det kan ju vara alltför trög olja. Jag har inte mer än 5-6 grader i ladugården just nu där kompressorn står.
Det kanske finns olja för kompressorer med annan viskositet ?
 
H hakan_975 skrev:
Nej det är inget annat på det uttaget.
Ok, tryckavlastningen, hur kollar jag det ?
Manualen är ju inte så beskrivande:
[länk]

Jag antar att den ska starta upp motorn utan att pumpa luft i tanken första slagen tills den kommer igång, ska det vara någon mekanisk grej som exvis säkerhetsventilen ?

Fast 16A..
Ska gå ut ooch kolla igen, i värsta fall får jag åka in med den till Classe.
Enklaste sättet att kolla om det är tryckavlastningen är att tömma tanken helt..
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Aha. Så jag tömmer tanken helt och ser om den startar efter det ?
Jag har fått igen kompressorn en gång, första gången alltså.
Nu är det kvar ca 6 bar i tanken. Ska genast testa detta.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Jag minns ju nu, när man startar den för första gången så ska man köra den utan bottenplugg i 10 min, då pös det även luft genom en mässinggrej uppe vid cylindern, antar att denna grej ska släppa igenom luft ett tag när man startar kompressorn med trycksatt tank så att den hinner få upp lite varv.
 
Halloj, nu ska ni höra.. ifall ni är intresserade alltså :D
Jag ringde Classe och tydligen har de haft en batch med samma fel, det är mycket riktigt trologen tryckavlastningen som är felaktig.
Jag får en ny hemkörd.. Classe är ju ändå rätt bra att ha att göra med.
Hoppas den nya funkar nu bara.

mvh
/Håkan
 
  • Gilla
Keld och 6 till
  • Laddar…
P
H hakan_975 skrev:
Halloj, nu ska ni höra.. ifall ni är intresserade alltså :D
Jag ringde Classe och tydligen har de haft en batch med samma fel, det är mycket riktigt trologen tryckavlastningen som är felaktig.
Jag får en ny hemkörd.. Classe är ju ändå rätt bra att ha att göra med.
Hoppas den nya funkar nu bara.

mvh
/Håkan
grattis, lycka till
 
  • Gilla
hakan_975
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.