5 768 läst ·
14 svar
6k läst
14 svar
Säkringen löser ut vid start av kompressor
Halloj.
Jag ha en sprillans ny sånhär:
https://www.clasohlson.com/se/Kompressor-Cocraft-HC-503-V/p/Pr411821000
Men nästan varje gång när jag ska starta den så ryker 10A säkringen.
Testade att som hastigast byta bottenplatta och säkring till 16A men även den löste ut vid uppstart.
Alltså motorn slår ett eller två kolvslag sedan sprättar säkringen.
Vad tror ni, kan det vara fel på min nya grej ?
Jag ha en sprillans ny sånhär:
https://www.clasohlson.com/se/Kompressor-Cocraft-HC-503-V/p/Pr411821000
Men nästan varje gång när jag ska starta den så ryker 10A säkringen.
Testade att som hastigast byta bottenplatta och säkring till 16A men även den löste ut vid uppstart.
Alltså motorn slår ett eller två kolvslag sedan sprättar säkringen.
Vad tror ni, kan det vara fel på min nya grej ?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Annars kan du titta ifall tryckavlastningen fungerar vid start. Den kanske startar med tryck och då går det tungt.
Nej det är inget annat på det uttaget.
Ok, tryckavlastningen, hur kollar jag det ?
Manualen är ju inte så beskrivande:
https://www.clasohlson.com/medias/sys_master/hc5/h97/67872285622302.pdf
Jag antar att den ska starta upp motorn utan att pumpa luft i tanken första slagen tills den kommer igång, ska det vara någon mekanisk grej som exvis säkerhetsventilen ?
Fast 16A..
Ska gå ut ooch kolla igen, i värsta fall får jag åka in med den till Classe.
Ok, tryckavlastningen, hur kollar jag det ?
Manualen är ju inte så beskrivande:
https://www.clasohlson.com/medias/sys_master/hc5/h97/67872285622302.pdf
Jag antar att den ska starta upp motorn utan att pumpa luft i tanken första slagen tills den kommer igång, ska det vara någon mekanisk grej som exvis säkerhetsventilen ?
Fast 16A..
Ska gå ut ooch kolla igen, i värsta fall får jag åka in med den till Classe.
Tror att du missförstod min frågaH hakan_975 skrev:Nej det är inget annat på det uttaget.
Ok, tryckavlastningen, hur kollar jag det ?
Manualen är ju inte så beskrivande:
[länk]
Jag antar att den ska starta upp motorn utan att pumpa luft i tanken första slagen tills den kommer igång, ska det vara någon mekanisk grej som exvis säkerhetsventilen ?
Fast 16A..
Ska gå ut ooch kolla igen, i värsta fall får jag åka in med den till Classe.
Även om det inte sitter fler prylar inkopplade i samma uttag så kan det på den gruppen finnas andra uttag som ligger på samma säkring i din central
Den totala strömmen från dessa är den ström som går igenom säkringen
Det låter inte troligt att ditt uttag är det enda som skyddas av din säkring
Nejdå jag missförstod inte, det är ingenting anna som drar ström i ladugården just nu.U Uffe A skrev:Tror att du missförstod min fråga
Även om det inte sitter fler prylar inkopplade i samma uttag så kan det på den gruppen finnas andra uttag som ligger på samma säkring i din central
Den totala strömmen från dessa är den ström som går igenom säkringen
Det låter inte troligt att ditt uttag är det enda som skyddas av din säkring
Det enda som är inkopplat är kompressorn.
Ok
Har du möjlighet att mäta strömmen den drar vid uppstarten
Den angivna effekten pekar mot en ström vid drift på nästan 10A
Den strömmen mångdubblas säkert vid start
Vad är karakteristiken på nuvarande säkring?
Är det diazed eller norm säkring?
Har du möjlighet att mäta strömmen den drar vid uppstarten
Den angivna effekten pekar mot en ström vid drift på nästan 10A
Den strömmen mångdubblas säkert vid start
Vad är karakteristiken på nuvarande säkring?
Är det diazed eller norm säkring?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Enklaste sättet att kolla om det är tryckavlastningen är att tömma tanken helt..H hakan_975 skrev:Nej det är inget annat på det uttaget.
Ok, tryckavlastningen, hur kollar jag det ?
Manualen är ju inte så beskrivande:
[länk]
Jag antar att den ska starta upp motorn utan att pumpa luft i tanken första slagen tills den kommer igång, ska det vara någon mekanisk grej som exvis säkerhetsventilen ?
Fast 16A..
Ska gå ut ooch kolla igen, i värsta fall får jag åka in med den till Classe.
Jag minns ju nu, när man startar den för första gången så ska man köra den utan bottenplugg i 10 min, då pös det även luft genom en mässinggrej uppe vid cylindern, antar att denna grej ska släppa igenom luft ett tag när man startar kompressorn med trycksatt tank så att den hinner få upp lite varv.
Halloj, nu ska ni höra.. ifall ni är intresserade alltså 
Jag ringde Classe och tydligen har de haft en batch med samma fel, det är mycket riktigt trologen tryckavlastningen som är felaktig.
Jag får en ny hemkörd.. Classe är ju ändå rätt bra att ha att göra med.
Hoppas den nya funkar nu bara.
mvh
/Håkan
Jag ringde Classe och tydligen har de haft en batch med samma fel, det är mycket riktigt trologen tryckavlastningen som är felaktig.
Jag får en ny hemkörd.. Classe är ju ändå rätt bra att ha att göra med.
Hoppas den nya funkar nu bara.
mvh
/Håkan
grattis, lycka tillH hakan_975 skrev:Halloj, nu ska ni höra.. ifall ni är intresserade alltså
Jag ringde Classe och tydligen har de haft en batch med samma fel, det är mycket riktigt trologen tryckavlastningen som är felaktig.
Jag får en ny hemkörd.. Classe är ju ändå rätt bra att ha att göra med.
Hoppas den nya funkar nu bara.
mvh
/Håkan
Klicka här för att svara
