El
samkar: [citat] Tackar! Nummer två känns som det givna valet för en snygg installation. Kan jag bara byta ut mina befintliga lampkontakter till DCL?
bonnier: Lite olika bud men jag ska prova med den som @Bo.Siltberg nämnde! Tack för svaren alla.
jonaserik: Mera foton på längre avstånd så allt syns med. Ser mera ut som en strömbrytare med moll och ett och är kopplat till något längre bort tex, El-patron med termostat.
tommib: Du mäter så att du har 400 V mellan fasledarna. Man bör också kolla hur det är kopplat i centralen. Installationen kräver auktorisation enligt lagen, så det blir sagt.
Nick&Wald: [citat] Jag tror det blev en Cylinda Trinda-1 Alliance Fläktkåpa 60 (vit) - Den ser likadan ut som Franken men med röda lampor på knapparna istället för gröna som Franke har. Länk:
tommib: Svar på ursprungsfrågan är nej. Tilläggssvaret är att den befintliga dragningen också sannolikt är fel (men kan vara ok i vissa fall). Tumregelmässigt så säkrar man 2,5 kvmm med 16 A (1,5 kvmm säkras 10 A ). Man kan räkna på det och använda andra typer av kablar (ffa PEX) för att lösa knepiga fall men tumreglerna är oftast vettiga att hålla sig till. Eftersom det är en klassisk
eal: [citat] Tja, det kan finnas många förklaringar. Direkt mätfel, hela glaset har rört sig, referenspunkten har rört sig osv. /Mätingenjören
Fairlane: [citat] Ja, jag utgår ifrån att alla hantverkare arbetar gratis och skänker bort material... Eller så får du läsa en vända till och så kanske det går upp för dig vad jag faktiskt frågade om.
En apelsin: [citat] Bra tips! Surfar runt och letar priser och prylar nu. Inte lätt att välja.
Krux: Har en firma här som sysslar med el och VVS. Har bara gott att säga där. Kan kanske vara si sådär med att komma i tid ibland men dem gånger det har varit akuta problem har han kommit hit jätte snabbt varit jätte hjälpsam. En gång funkade inte en ny termostat han köpt hit det löste han snabbt och smidigt utan några problem. Ett fläktaggregat gick sönder jag ringde honom han kom
Mikael_L: [citat] Ett mycket dåligt råd så här på ett konsumentforum. :surprised: Man får absolut inte göra detta på en spänningssatt anläggning, då blir man väldigt fattigt på en bråkdels sekund. Och bryter man strömmen först, så gäller det att ändå förstå lite för att veta vad man kan få ut av detta.
lnilsson: Det finns en hel uppsjö med standarder och system, som kan och (ofta) inte kan interagera med varandra på olika sätt. Jag har inte sett något system som klarar allting, så själv kör jag med en kombination av system, som delvis är integrerade med hjälp av apples homekit. Inte så mycket till hjälp kanske, men det finns lite trådar här som behandlar olika system.
Pucco: Wattangivelsen på en armatur är satt ur brandsynpunkt. Det man får tänka på är att en LED-lampa får kortare livslängd i förhöjd temperatur. Om armaturen är stängd så ingen luftcirkulation sker så påverkas en glödlampa inget alls av temperaturökningen men en LED kan få väsentligt kortare livslängd.
Bo.Siltberg: I det fall GK100 pratar får man normalt inga problem med selektivitet då det naturligt blir någorlunda stora skillnader i storlek. T.ex en huvudledning avsäkrad kanske 200 A, klenare avgrening till elcentral där ingående säkras med 63 A och därefter gruppsäkringar på 10-32 A. Men är dvärg är inte avsedd för manuell manöver :mad:. Det finns ju brytare med bättre manöverdon för
tombe691: [citat] absolut, tydligen väntar de på nya laddboxen.. :(
attefall: Hej! Har insett att det är en djungel där ute. Försöker läsa på men blir inte riktigt klok. Vad rekommenderar ni för spottar? Är ute efter spottar som jag kan fälla in mot isolering, vinklingsbara och med varmt ljus. Skulle gärna vilja ha möjlighet att åtminstone i framtiden kunna styra genom t.ex. google home. Mina krav borde väl vara något av standardkrav, så vilka är de bästa
Anonymiserad 55101: Stort tack för ditt svar! Då kommer jag inte försöka få dra det själv. :) Och stort tack för info om hur det går till. :)
Millox: Mina elmätare hade en plastskiva som man skulle sätta dit mellan anslutningen av kommunikationskablarna och anslutningarna av kraftkablarna, det följde inte med någon sådan som ökar isolationen? Annars tycker jag det där ser bra ut ändå. Det bör rimligen inte flytta på sig med tanke på buntbanden och kabeln är godkänd för spänningen ändå. Om man förväntar sig mycket
SamB: Hade ändå lite andra grejer från en annan leverantör som skulle beställas, så det blir en: https://www.meanwell-web.com/en-gb/ac-dc-ultra-slim-din-rail-power-supply-input-range-hdr--15--12 Så det blir en Power Shield på D1 Mini'n som ordnar 12V till 5V omvandlingen.
jojje.kalmar: Säker på att det inte är värmeeffekt på 9kW?
Viktor: [citat] Jag testar med 230V...Elektrikern har nog koll får vi hoppas :-)
etompau: Att byta ut en produktspecifik givare mot något helt annat fabrikat etc är ingen bra väg att gå, det lär skapa fler problem än det löser. Om det bara är utseendet du vill påverka så leta efter någon snygg, bättre kåpa och stoppa sedan in bef. kretskort i den.
lnilsson: Då byter jag nog säkringen. Kan ju vara bra att efterdra, även om alla skruvar är momentdragna. Tack för alla svar/förslag!
GK100: [citat] Nollan mot främmande jord är ett fall som inte kräver någon belastning i egna anläggningen. Det räcker med ström som drivs endast i nollan genom JFB. Med alla säkringar från, brytare av, mätarsäkringarna urplockade kommer du lösa om andra under samma nätstation har lite last inkopplad. Det blir särskilt tydligt om du ligger under en distribution byggd strikt TN-S men det är
Bo.Siltberg: [citat] Vad får dig att väcka en tråd från 2017 med en sådan kommentar? Det är ju när man inte vet som man frågar, eller hur? Ser du att TS på något sätt har tummen i handen och inte kan tolka och utföra de svar som ges? På vilket sätt skulle "en som kan" göra det mer rätt? Att arbetet är behörighetskrävande har inte nämnts i tråden, så nu är det gjort...
Bo.Siltberg: Den lampan ser inte alltför gammal ut så den är nog ok. Leta efter en skylt som innnehåller information enligt detta exempel, och om du där ser symbolen för dubbel isolering, inringad i rött. [bild] Finns den så är lampan ojordad och ska förbli ojordad. Jag tolkar det som att du har lamputtag av denna modell i ditt rum, skyddsjordade med en pinne som sticker ut? [bild] Då skulle du
Sebastian Svensson: Elektrikern kunde inte se nåt knasigt, jämn fin spänning. Det lustiga är att spisen fungerar bättre, i det avseendet att den inte slår ifrån längre när den blir lite varm/får lite mer effekt. Om det är bra kan ju diskuteras :) Men det kan bli en ny spis ändå. Tack alla för ert engagemang! (För övrigt så berodde felet med routern på nånting utanför lgh, så det var inte