Hej,
Är det någon som är insatt i minimum avståndet från matande strömkälla till pool?

jag har för mig jag hört att det är 1.2 m men hittar bara att det är minimum 2 meter.

det gäller poolutrustningen, dvs rengöring och poolpump. Jag har tänkt bygga ner all utrustning i ett rum under mark precis bakom poolen, där jag skulle vilja ha en central för poolutrustningen.

någon med input?

S Stev87 skrev:
Hej,
Är det någon som är insatt i minimum avståndet från matande strömkälla till pool?

jag har för mig jag hört att det är 1.2 m men hittar bara att det är minimum 2 meter.

det gäller poolutrustningen, dvs rengöring och poolpump. Jag har tänkt bygga ner all utrustning i ett rum under mark precis bakom poolen, där jag skulle vilja ha en central för poolutrustningen.

någon med input?
Inte mycket mer än hörsägen, men de elektriker som installerade el för vårt maskinrum (som ligger nedsänkt i direkt anslutning till poolens kortsida) sa att det var okej så länge det kommer ett ordentligt tak på maskinrummet. Ospecificerat vad det innebär i detalj. Däremot fick inte transformatorerna till belysningen sitta i täta dosor under plåt vid poolkanten (långsidan) utan sattes i elcentralen på huset. Inte helt klart för mig varför det ena var okej men inte det andra.

Grundregeln är att all el ska finnas minst 3.5 meter från bassängkanten.

Materiel som oundvikligen måste placeras närmare som t.ex pumpar tillåts, fast då bakom en låst lucka plus lite andra krav på kapslingsklass, kompletterande skyddsutjämning och JFB. Skyddsåtgärder som SELV och skyddsseparation kan också användas.

Det finns ett liknande lite mer allmänt undantag för elmateriel i område 1 som då ska gömmas i en isolerad låda som inte kan öppnas utan verktyg eller nyckel. Och luckan ska vara förreglad så att all spänning bryts om man öppnar den. För belysning är det nog helt enkelt mer praktiskt att placera transformatorn längre bort, utanför område 2.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Grundregeln är att all el ska finnas minst 3.5 meter från bassängkanten.

Materiel som oundvikligen måste placeras närmare som t.ex pumpar tillåts, fast då bakom en låst lucka plus lite andra krav på kapslingsklass, kompletterande skyddsutjämning och JFB. Skyddsåtgärder som SELV och skyddsseparation kan också användas.

Det finns ett liknande lite mer allmänt undantag för elmateriel i område 1 som då ska gömmas i en isolerad låda som inte kan öppnas utan verktyg eller nyckel. Och luckan ska vara förreglad så att all spänning bryts om man öppnar den. För belysning är det nog helt enkelt mer praktiskt att placera transformatorn längre bort, utanför område 2.
Intressant. Vet du var jag kan hitta mer precis information om hur man ska göra för att "säkra" maskinrummet? Vårt är nämligen inte färdigställt, och jag vill gärna få det säkert. Jordfelsbrytare och någon slags vettig kapslingsklass (minns ej vilken) på säkerhetsbrytaren till poolpumpen har vi. Låst lucka går ju att ordna. Kompletterande skyddsjordning, vad innebär det i praktiken? (Nu ska inte jag kapa tråden, men jag gissar att vi nog är ute efter samma svar.)

SEK HB 444 som innehåller SS 436 40 00 finns bl.a här, avsnitt 702.
Bassängreglerna är det allra mesta snåriga de skrivit i denna bok.
I grunden gäller att hålla blöta halvnakna barn och personer borta från all el som överstiger 12 V AC.
Man bör också kunna få tillräcklig information från installationsanvisningen för de produkter som är aktuella.

• Gilla
Erik Lindroos
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
SEK HB 444 som innehåller SS 436 40 00 finns bl.a här, avsnitt 702.
Bassängreglerna är det allra mesta snåriga de skrivit i denna bok.
I grunden gäller att hålla blöta halvnakna barn och personer borta från all el som överstiger 12 V AC.
Man bör också kunna få tillräcklig information från installationsanvisningen för de produkter som är aktuella.
Tack! Det börjar bli dags för mig att införskaffa litteraturen. Ju mer man frågar, desto mer intresserad blir man. Och jag vill inte alltid hänga på andras resurser.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.