Jag tolkar det som att det är en mer eller mindre permanent lösning du är ute efter, tillfälligt utförd med skarvsladdar? Skarvsladdslösningar är just för tillfälligt bruk och man kan slira ganska mycket på dimensioneringen så länge som uttaget i matande ände är skyddat av en JFB. Du märker själv om spänningsfallet blir besvärande. För "lite belysning" räcker 1.5 mm² för dessa 70 meter. Det är bra om säkringen i matande ände är någorlunda anpassad för detta, om du är rädd om skarvsladden. En spis för normalt bruk skulle jag tumregelmässigt säga kräver 6 mm² även om det starkt beror på matlagningsvanorna då en spis kan belasta med allt mellan 1-11 kW. Så du får väl prova.
1.5 mm² ~ 1.5 kW
2.5 mm² ~ 3 kW
6 mm² ~ 7 kW
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Lagligt eller inte mellan "bostadshus" är ingen parameter.

Den formella skrivningen är "inom fastighet".

Så frågan är om den utbyggnad Du tänker göra nu är något som står på den mark som tillhör den befintliga byggnaden (dvs samma fastighet - som i fastighetsgränser = ägogränser = bestämda av lantmäteriet) eller på en egen ägd "friköpt" tomt.

Om det är samma fastighet finns det i dagens lagstiftning inga hinder i juridiken (annat än tekniska) för att dra kabel mellan. Du får också sätta upp en elmätare till ena eller båda för att fördela elkostnaden mellan de olika objekten ("hyresgästerna" om Du så vill). Det kallas då för "fördelningsmätning".

Sedan är det som redan sagts olika tekniska hänsyn att ta i dimensionering. Om Du har "rätten på Din sida" (obs att om man i framtiden styckar av stugan så kommer det då att tvingas till eget abonnemang!) och vill lägga kabel mellan kan slang vara bra, men med rätt kabel inget krav. Jordkabel kan grävas ner direkt i marken.

Oavsett förläggningssätt är det elektrikerarbete! Att bygga ny anläggning i nytt hus är något som Du skall blanda in en elfirma i - tala med dem om både metod, materiel och dimensionering.

Om Du nu inte har bestämt Dig för stugans utformning ännu, där köket kan vara vad som helst mellan vedspis och fullstor villaspis, tja då kanske även en bänkspis-lösning med ett vägguttag (gärna 16A dock) som ger en ugn och två plattor kan vara en medelväg?

Med 3 x 16A kan Du då utan problem få fram "kräm" både till spis och lite värme. Frågan är väl också om varmvattenberedare är aktuellt - och om Du skall ha egen vattenpump eller ta det i slang från huset (var det gräva någon skrev om?) - och så avloppet då förstås (återledaren menar jag ;-)

Men i hela cirkusen kanske det finns en fråga till att fundera på: Hur bra är det med strömförsörjning till huset som redan finns?

Om det som finns nu är "lagom" så är det väl troligt att Ni behöver utöka "säkringsstorlek" på det abonnemanget om det nu skall till fler förbrukare, ett kök till, mer yta att värma etc. Troligen är det dock klart billigare att utöka ett än att ha två separata.

Beroende på hur det ser ut idag kan en utökning "dra med sig" att det behövs ett nytt mätarskåp till huset. Om man har 3 x 25A idag så är det ett tekniskt steg: 35A säkring är nästa storlek, då behvös det större mätartavla, eller om skåpet redan är ganska nytt kanske man kan byta insats. Man får höra med nätägaren om det även drar med sig att byta kabeln fram till huset till en grövre, och vad det kostar (fortfarande troligen billigare än en helt ny kabel från dem till det nya huset). Om den befintliga matningen är gammal kanske det inte är så fel att förbättra den med nytt mätarskåp i alla fall - dvs kostnaden blir att bokföra som underhåll och inte bara som byggkostnad för stugan.

Ok, mycket skrivet, som kostar mer än Du "trodde" - och som inte går att komma undan, så det är väl lika bra att få redan på "slutsumman" redan innan Du börjat sänka pengar en ena delen... Kanske är stugan så liten att ett alternativ är solpanel + batteri + liten laddsladd till gamla huset + elverk? En hygglig "Honda" kan nog vara ett budgetalternativ som är billigare i inköp och dyrare i drift än "riktig el"...
 
  • Gilla
nljung
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tolkar det som att det är en mer eller mindre permanent lösning du är ute efter, tillfälligt utförd med skarvsladdar? Skarvsladdslösningar är just för tillfälligt bruk och man kan slira ganska mycket på dimensioneringen så länge som uttaget i matande ände är skyddat av en JFB. Du märker själv om spänningsfallet blir besvärande. För "lite belysning" räcker 1.5 mm² för dessa 70 meter. Det är bra om säkringen i matande ände är någorlunda anpassad för detta, om du är rädd om skarvsladden. En spis för normalt bruk skulle jag tumregelmässigt säga kräver 6 mm² även om det starkt beror på matlagningsvanorna då en spis kan belasta med allt mellan 1-11 kW. Så du får väl prova.
1.5 mm² ~ 1.5 kW
2.5 mm² ~ 3 kW
6 mm² ~ 7 kW
Vet inte om det är ett bra exempel, men en god vän bor i en villa från 40-talet "i stan", med 2 vuxna + ett barn i familjen. Spisen är en 55 cm 3-plattors med "vanlig" ugn. De lagar rätt mycket mat på den spisen - typ dagligen...-
3 fas 10A på 1,5 mm2. Har på 10 år aldrig löst ut för överlast.

MEN: Den spisen har elementspänning 400V - de man köper nya idag tenderar att ha elementspänning 230V (även om det är flera faser framdragna), och då blir behovet av ström givetvis 1,7 gånger större för att få samma effekt, plus att dagens spisar kan ha något högre effekt i plattorna.
 
S Soltorp40 skrev:
Lagligt eller inte mellan "bostadshus" är ingen parameter.

Den formella skrivningen är "inom fastighet".

Så frågan är om den utbyggnad Du tänker göra nu är något som står på den mark som tillhör den befintliga byggnaden (dvs samma fastighet - som i fastighetsgränser = ägogränser = bestämda av lantmäteriet) eller på en egen ägd "friköpt" tomt.

Om det är samma fastighet finns det i dagens lagstiftning inga hinder i juridiken (annat än tekniska) för att dra kabel mellan. Du får också sätta upp en elmätare till ena eller båda för att fördela elkostnaden mellan de olika objekten ("hyresgästerna" om Du så vill). Det kallas då för "fördelningsmätning".

Sedan är det som redan sagts olika tekniska hänsyn att ta i dimensionering. Om Du har "rätten på Din sida" (obs att om man i framtiden styckar av stugan så kommer det då att tvingas till eget abonnemang!) och vill lägga kabel mellan kan slang vara bra, men med rätt kabel inget krav. Jordkabel kan grävas ner direkt i marken.

Oavsett förläggningssätt är det elektrikerarbete! Att bygga ny anläggning i nytt hus är något som Du skall blanda in en elfirma i - tala med dem om både metod, materiel och dimensionering.

Om Du nu inte har bestämt Dig för stugans utformning ännu, där köket kan vara vad som helst mellan vedspis och fullstor villaspis, tja då kanske även en bänkspis-lösning med ett vägguttag (gärna 16A dock) som ger en ugn och två plattor kan vara en medelväg?

Med 3 x 16A kan Du då utan problem få fram "kräm" både till spis och lite värme. Frågan är väl också om varmvattenberedare är aktuellt - och om Du skall ha egen vattenpump eller ta det i slang från huset (var det gräva någon skrev om?) - och så avloppet då förstås (återledaren menar jag ;-)

Men i hela cirkusen kanske det finns en fråga till att fundera på: Hur bra är det med strömförsörjning till huset som redan finns?

Om det som finns nu är "lagom" så är det väl troligt att Ni behöver utöka "säkringsstorlek" på det abonnemanget om det nu skall till fler förbrukare, ett kök till, mer yta att värma etc. Troligen är det dock klart billigare att utöka ett än att ha två separata.

Beroende på hur det ser ut idag kan en utökning "dra med sig" att det behövs ett nytt mätarskåp till huset. Om man har 3 x 25A idag så är det ett tekniskt steg: 35A säkring är nästa storlek, då behvös det större mätartavla, eller om skåpet redan är ganska nytt kanske man kan byta insats. Man får höra med nätägaren om det även drar med sig att byta kabeln fram till huset till en grövre, och vad det kostar (fortfarande troligen billigare än en helt ny kabel från dem till det nya huset). Om den befintliga matningen är gammal kanske det inte är så fel att förbättra den med nytt mätarskåp i alla fall - dvs kostnaden blir att bokföra som underhåll och inte bara som byggkostnad för stugan.

Ok, mycket skrivet, som kostar mer än Du "trodde" - och som inte går att komma undan, så det är väl lika bra att få redan på "slutsumman" redan innan Du börjat sänka pengar en ena delen... Kanske är stugan så liten att ett alternativ är solpanel + batteri + liten laddsladd till gamla huset + elverk? En hygglig "Honda" kan nog vara ett budgetalternativ som är billigare i inköp och dyrare i drift än "riktig el"...
Många bra synpunkter.
Det är en typ av byggström jag är ute efter, lite belysning, ladda batterier, kapsåg osv.
Kostade 37' att få in eget abb så det är inget att fundera på vid ett skarpt läge, men under renovering så får jag "fula" till strömmen lite.
 
nino nino skrev:
Det är en typ av byggström jag är ute efter, lite belysning, ladda batterier, kapsåg osv.
nino nino skrev:
Hade ju gärna haft 3fas till bla spis osv
Det är lite svårt att förstå vad det är för typ av lösning du är ute efter. Formuleringarna ovan skulle kunna betyda att svaret är allt från att rulla ut en gummikabel till skaffa ett abonnemang, lite överdrivet kanske.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är lite svårt att förstå vad det är för typ av lösning du är ute efter. Formuleringarna ovan skulle kunna betyda att svaret är allt från att rulla ut en gummikabel till skaffa ett abonnemang, lite överdrivet kanske.
Nej det är sant

Trodde att en nyanslutning var betydligt dyrare än det var, därför blev det lite svammel.
 
E
S Soltorp40 skrev:
Lagligt eller inte mellan "bostadshus" är ingen parameter.

Den formella skrivningen är "inom fastighet".

Så frågan är om den utbyggnad Du tänker göra nu är något som står på den mark som tillhör den befintliga byggnaden (dvs samma fastighet - som i fastighetsgränser = ägogränser = bestämda av lantmäteriet) eller på en egen ägd "friköpt" tomt.

Om det är samma fastighet finns det i dagens lagstiftning inga hinder i juridiken (annat än tekniska) för att dra kabel mellan. Du får också sätta upp en elmätare till ena eller båda för att fördela elkostnaden mellan de olika objekten ("hyresgästerna" om Du så vill). Det kallas då för "fördelningsmätning".

Sedan är det som redan sagts olika tekniska hänsyn att ta i dimensionering. Om Du har "rätten på Din sida" (obs att om man i framtiden styckar av stugan så kommer det då att tvingas till eget abonnemang!) och vill lägga kabel mellan kan slang vara bra, men med rätt kabel inget krav. Jordkabel kan grävas ner direkt i marken.

Oavsett förläggningssätt är det elektrikerarbete! Att bygga ny anläggning i nytt hus är något som Du skall blanda in en elfirma i - tala med dem om både metod, materiel och dimensionering.

Om Du nu inte har bestämt Dig för stugans utformning ännu, där köket kan vara vad som helst mellan vedspis och fullstor villaspis, tja då kanske även en bänkspis-lösning med ett vägguttag (gärna 16A dock) som ger en ugn och två plattor kan vara en medelväg?

Med 3 x 16A kan Du då utan problem få fram "kräm" både till spis och lite värme. Frågan är väl också om varmvattenberedare är aktuellt - och om Du skall ha egen vattenpump eller ta det i slang från huset (var det gräva någon skrev om?) - och så avloppet då förstås (återledaren menar jag ;-)

Men i hela cirkusen kanske det finns en fråga till att fundera på: Hur bra är det med strömförsörjning till huset som redan finns?

Om det som finns nu är "lagom" så är det väl troligt att Ni behöver utöka "säkringsstorlek" på det abonnemanget om det nu skall till fler förbrukare, ett kök till, mer yta att värma etc. Troligen är det dock klart billigare att utöka ett än att ha två separata.

Beroende på hur det ser ut idag kan en utökning "dra med sig" att det behövs ett nytt mätarskåp till huset. Om man har 3 x 25A idag så är det ett tekniskt steg: 35A säkring är nästa storlek, då behvös det större mätartavla, eller om skåpet redan är ganska nytt kanske man kan byta insats. Man får höra med nätägaren om det även drar med sig att byta kabeln fram till huset till en grövre, och vad det kostar (fortfarande troligen billigare än en helt ny kabel från dem till det nya huset). Om den befintliga matningen är gammal kanske det inte är så fel att förbättra den med nytt mätarskåp i alla fall - dvs kostnaden blir att bokföra som underhåll och inte bara som byggkostnad för stugan.

Ok, mycket skrivet, som kostar mer än Du "trodde" - och som inte går att komma undan, så det är väl lika bra att få redan på "slutsumman" redan innan Du börjat sänka pengar en ena delen... Kanske är stugan så liten att ett alternativ är solpanel + batteri + liten laddsladd till gamla huset + elverk? En hygglig "Honda" kan nog vara ett budgetalternativ som är billigare i inköp och dyrare i drift än "riktig el"...
Vem är koncession innehavare?
Vilket undantag tänkte du på?

https://www.ei.se/sv/for-energifore...FjABegQICRAC&usg=AOvVaw2VEOIhWWnaLQHaT6U8zTRo
 
S Soltorp40 skrev:
Vet inte om det är ett bra exempel, men en god vän bor i en villa från 40-talet "i stan", med 2 vuxna + ett barn i familjen. Spisen är en 55 cm 3-plattors med "vanlig" ugn. De lagar rätt mycket mat på den spisen - typ dagligen...-
3 fas 10A på 1,5 mm2. Har på 10 år aldrig löst ut för överlast.
Det låter som ett ganska vanligt scenario. Också vanligt är enfaslägenheter där spisen är ansluten med enfas 20A. Och för många löser aldrig säkringen då heller. 3x10A räcker långt även till nya spisar. Det som eventuellt är ett problem i det här fallet är hur lång kabeln blir. Det är mycket sällan som man i en lägenhet har 70 m mellan elcentral och spis.

S Soltorp40 skrev:
MEN: Den spisen har elementspänning 400V - de man köper nya idag tenderar att ha elementspänning 230V (även om det är flera faser framdragna), och då blir behovet av ström givetvis 1,7 gånger större för att få samma effekt, plus att dagens spisar kan ha något högre effekt i plattorna.
Har spisen 400V elementspänning kan man klara sig utan nolla i anslutningen. Därmed kan man spara lite koppar till kabeln. Men det krävs precis lika grova ledare till en spis med 400 V elementspänning som en med 230 V elementspänning. Det blir skillnad om man bara använder en platta. Men använder man flera minskar skillnaden. Och är spisen på för fullt blir det ingen skillnad alls.
 
  • Gilla
Soltorp40
  • Laddar…
S Soltorp40 skrev:
Lagligt eller inte mellan "bostadshus" är ingen parameter.

Den formella skrivningen är "inom fastighet".
PUDEL. I alla fall minst en Mellanpudel...

Sedan jag senast läste på det här aktuella området har författningarna om överföring mellan byggnader inom fastighet ändrats.

(Inte till det bättre heller, om jag nu får ha en egen åsikt).

Glöm min skrivning om "fastighet", om det inte är en jordbruksfastighet, och man kan sätta en elstängselapparat på fritidshuset.

Det som i lagtexten är omnämnt "Nätmyndigheten" lär idag avse Energimarknadsinspektionen.

Och de verkar ha en tolkning som går ut på att maximera nätföretagens vinst samtidigt som svensken vänjer sig av med att el från nätet är en naturlig del av byggnader man sover i...

Så för TS fråga går det nog bra med sladd under bygget (byggström), men sedan är det att skaffa ett eget abonnemang till fritidshuset, eller köra med lokalproducerad el som är de lagliga alternativen.

Lagstiftningen lämnar vissa "möjligheter" till kreativt agerande, men värst praktiska att utnyttja vore de inte... Med en 70m lång roterande axel skulle till exempel reglerna om elledningar inte vara tillämpliga - sedan en generator...

EI hänvisar bland annat till en dom mot ledning från ett fritidshus till en gäststuga i Strömstad, där givetvis det var ett av de absolut största nätföretagen i landet som skulle tvinga till sig dubbla ab. av samma nyttjare för båda kåkarna, ca 40m avstånd). I den domen likställer man "sovmöjlighet" med "Bostad" - och fäster alltså ingen vikt vid att skilja mellan permanentbostad eller fritidsbostad.

Slutsatsen måste bli att "Komplementbostad" på samma sätt är eget bostadsobjekt. (I TS fall var det ju ett fritidshus, så det stämmer "exakt"). Bara att pynta eller köpa fotogenlyktor och gaskök.

Varje Attefallshus för uthyrning skall alltså ha egen servis från nätägaren, eget abonnemang etc (även om det är samma person som betalar strömmen och nyttjar båda inom sitt hushåll. Den som bygger måste sätta upp mätarskåp och låta gräva till tomtgräns, nätägaren göra ev. grävning utanför tomten till lämpligt skåp/stolpe etc. Nätägaren drar sedan en egen inmatningskabel till Attefallshuset, och förser det med som lägst 3-fas 16A, "mot en liten avgift".

Nu var ju själva tanken med Attefallshus, och att de får användas som bostad, att lösa delar av landets bostadsbrist - villaägarna i storstäderna skall med piska och morot förmås att inhysa så många själar som möjligt på sina tomter - gärna en student i boden och en på vinden. För att göra det rimligt skulle man underlätta och förbilliga byggande, byggnadslov mm. EI:s tolkning av ellagen är tvärt däremot! Undrar när någon "rätt person" drabbas av merkostnader och ställer till med oljud i Stockholm så att reglerna uppdateras?

För i mina ögon är dessa regler fullständigt vansinniga - enkom utformade för att maximera nätägarnas vinster - och de är ju redan innan snuskigt optimerade på att ta ut vinst. I många fall är likvärdiga verksamheter i kommunal regi (som enligt lag inte får gå med vinst) avsevärt billigare för konsumenten. Välj rätt elnätsområde att bo i!

När det gäller Attefallshuset vore väl motor-generator ett ännu enklare fall - man kan sätta motorn på husets utsida, med remskiva och en rem över till Attefallshusets generator (på utsidan). Då har man inte dragit någon elledning mellan bostadshus som kräver tillstånd eller ger nätägaren ensamrätt till att göra jobbet och ta betalt för det. För att slippa oljudet förser man Attefallshuset med ett batteri för belysning, och en ledning som manövrerar (stänger av) motorn när man inte längre behöver mer för matlagning.

Vad gäller värmen i Attefallshuset får man väl sätta värmepumpen på det stora huset och bara dra rör för kylmediet över till Attefall, eller koppla cirkulerande vatten inifrån om man har det.

I praktiken undrar jag hur många nätägare som vill in i villaområdenas bakgårdar med en kabel till och sätta en mätare till (som måste bytas var 9:e år och vara uppkopplad på timavläsning i snart kommande utgåva) - förutom en viss jätte då.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Vem är koncession innehavare?
Vilket undantag tänkte du på?

[länk]
Se mitt eget svar på mitt förra inlägg. Jag var dåligt påläst när jag skrev (först).
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Och nu blir jag bara ännu jobbigare!
En utredare har föreslagit ändringar i detta, men jag hittar inte att hans förslag skulle ha beslutats ännu...

Läs själva (Ni som inte redan orkat somna...)
https://www.regeringen.se/4ada75/contentassets/44f30a8f474440adae314f86d4311f74/sou-2019_30_webb.pdf

Om man läser i tillsättningen av utredningen så har den en del intressanta skrivningar:
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2019/06/sou-201930/

Speciellt tänker jag på:
Elnätet är en grundläggande infrastruktur i vårt samhälle. Ett robust elnät är även en viktig beståndsdel för Sveriges krisberedskap och totalförsvarets behov. Det är därför avgörande att reglerna som styr elnätet är väl i takt med samhällsutvecklingen. Med en ökad produktion av väderberoende el och en ökad småskalig elproduktion är det viktigt med ett regelverk som tillåter och möjliggör en effektiv anpassning till nya förutsättningar. En ökad elektrifiering av samhället, bland annat inom transportsektor och industri, kommer att påverka elnätet och ställa nya krav på det. En möjlig utveckling är också att vissa verksamheter, bostäder eller mindre områden vill ha ett eget elnät för att fördela och styra användning och produktion av el internt. Den europeiska lagstiftning som kontinuerligt arbetas fram inom EU, bland annat i syfte att uppnå en gemensam elmarknad, ställer även den nya krav på den svenska lagstiftningen.


Privatpersoner och företag har rätt att förutsätta att villkor skapas för en effektiv och hållbar energianvändning och en kostnadseffektiv svensk energiförsörjning med låg inverkan på hälsa, miljö och klimat, vilket också varit målet för svensk energipolitik under lång tid. Ett framtida elnät måste klara de utmaningar som förutses, med stora variationer i såväl effektbehov som effekttillförsel, på ett kostnadseffektivt sätt.
Detta är de två första syckena i "Bakgrund" till att utredningen tillsatts.

Man får väl hoppas att EI:s skrivningar måste justeras efter att en ändring av ellagen beslutats, och att det då inte bara blir vargarna som tillåts ha synpunkter inför ny fårhagereglering.

För det är inte värst effektivt att behöva betala fasta avgifter för varje kåk med sovplats när staten vill att vi skall ha så många som möjligt!

Annars verkar man ha försökt få till något bättre än allt trams i nuvarande skrivning om "solenergi" - där skrivningarna gör allt som är möjligt för att förhindra/försvåra solceller.

Undrar om vi egentligen borde be någon moderator att bryta ut denna del av tråden till en egen tråd med egen rubrik - det är ju rätt långt från frågan om "hur lång skarvsladd", men mycket väl något som intresserar många.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
S Soltorp40 skrev:
Och nu blir jag bara ännu jobbigare!
En utredare har föreslagit ändringar i detta, men jag hittar inte att hans förslag skulle ha beslutats ännu...

Läs själva (Ni som inte redan orkat somna...)
[länk]

Om man läser i tillsättningen av utredningen så har den en del intressanta skrivningar:
[länk]

Speciellt tänker jag på:


Detta är de två första syckena i "Bakgrund" till att utredningen tillsatts.

Man får väl hoppas att EI:s skrivningar måste justeras efter att en ändring av ellagen beslutats, och att det då inte bara blir vargarna som tillåts ha synpunkter inför ny fårhagereglering.

För det är inte värst effektivt att behöva betala fasta avgifter för varje kåk med sovplats när staten vill att vi skall ha så många som möjligt!

Annars verkar man ha försökt få till något bättre än allt trams i nuvarande skrivning om "solenergi" - där skrivningarna gör allt som är möjligt för att förhindra/försvåra solceller.

Undrar om vi egentligen borde be någon moderator att bryta ut denna del av tråden till en egen tråd med egen rubrik - det är ju rätt långt från frågan om "hur lång skarvsladd", men mycket väl något som intresserar många.
Tycker väl det passar in i temat men det får andra avgöra.

Ett starkt argument EI brukar framföra är att vart hushåll ska ha sin rättighet att välja elhandelsbolag och att det därför skulle vara viktigt att inte dra kablar kors och tvärs utan nätkoncession såvida det inte är undantag.

Detta är ett lite lustigt argument många gånger, i mitt tycke, detta är ju knappast vad personen i fråga prioriterar och därav ser vi dessa övertramp. Lagar som i regel bryts är ett stort bekymmer för samhället då det underminerar rättssystemet och gör det svårt för friska hjärnor att förstå var gränsen ska dras.
 
  • Gilla
Soltorp40
  • Laddar…
Håller helt med!

I det nya förslaget står skrivet en hel del om hur slutabonnenter skall kunna välja elleverantör individuellt även vid fördelningsmätning där en BRF eller hyresvärd har ett abonnemang (inom en byggnad, eller mellan byggnader som hade kabeln ute före 2007).

Detta utan att BRF/hyresvärden skall behöva registrera sig som nätägare.

Jag kan nog till och med säga (efter en lite snabb läsning...) att detta är en av de viktigaste punkterna för att ändringen skall komma till stånd! Alla hinder för den fria köpenskapen av energi måste rivas undan. De monopolstyrda nätavgifterna verkar det däremot vara beklämmande lite intresse för att kunna hålla nere för den enskilde. Medborgaren förväntas tydligen bo i lägenhet.

Som jag tolkar skrivningen kan man dra en kabel till sitt fristående garage utan problem. Detta funkar fint även om man har elbilsladdare där. MEN om man sätter solceller på garagetaket (som kanske ligger bättre i naturen än bostadshuset) så får man inte ha kabel mellan boningshuset och garaget - det krävs då en egen mätare och ett eget abonnemang för garaget. Detta så att elen från solcellen som skall in i huset skall gå genom nätägaren så de kan få betalt för sina överföringskostnader!

När sedan de flesta nätägare är vettiga och inte vill veta av sådant så blir de konsumenter som utsätts för en utsugardrake (förlåt att jag lånar uttryck från en politisk ytterkant, men ibland kan även "extrema" åsikter ha huvudet på spiken!) desto mer uppgivna över helheten och lagstiftarens resultat. Har en medborgare börjat regelmässigt skita i en förordning (för att man känner sig "tvingade" till det) så är det inget svårt steg att ta nästa också, och därmed har samhället börjat rasa samman.

Tråkigt nog är vi nog inom elområdet redan en bit på väg i utförsbacken, så att det dras elkablar åt höger och vänster får vi också räkna med. Medborgaren av idag som kan välja om man skall betala mycket pengar för att uppnå det någon politiker långt bort kallar "optimalt nyttjande av samhällets resurser" eller betydligt mindre pengar för att uppnå att hans eget liv fungerar som det är tänkt gör faktiskt precis som politikerna själva gör för sina personliga val - tänker med plånboken.
 
E
S Soltorp40 skrev:
Håller helt med!

I det nya förslaget står skrivet en hel del om hur slutabonnenter skall kunna välja elleverantör individuellt även vid fördelningsmätning där en BRF eller hyresvärd har ett abonnemang (inom en byggnad, eller mellan byggnader som hade kabeln ute före 2007).

Detta utan att BRF/hyresvärden skall behöva registrera sig som nätägare.

Jag kan nog till och med säga (efter en lite snabb läsning...) att detta är en av de viktigaste punkterna för att ändringen skall komma till stånd! Alla hinder för den fria köpenskapen av energi måste rivas undan. De monopolstyrda nätavgifterna verkar det däremot vara beklämmande lite intresse för att kunna hålla nere för den enskilde. Medborgaren förväntas tydligen bo i lägenhet.

Som jag tolkar skrivningen kan man dra en kabel till sitt fristående garage utan problem. Detta funkar fint även om man har elbilsladdare där. MEN om man sätter solceller på garagetaket (som kanske ligger bättre i naturen än bostadshuset) så får man inte ha kabel mellan boningshuset och garaget - det krävs då en egen mätare och ett eget abonnemang för garaget. Detta så att elen från solcellen som skall in i huset skall gå genom nätägaren så de kan få betalt för sina överföringskostnader!

När sedan de flesta nätägare är vettiga och inte vill veta av sådant så blir de konsumenter som utsätts för en utsugardrake (förlåt att jag lånar uttryck från en politisk ytterkant, men ibland kan även "extrema" åsikter ha huvudet på spiken!) desto mer uppgivna över helheten och lagstiftarens resultat. Har en medborgare börjat regelmässigt skita i en förordning (för att man känner sig "tvingade" till det) så är det inget svårt steg att ta nästa också, och därmed har samhället börjat rasa samman.

Tråkigt nog är vi nog inom elområdet redan en bit på väg i utförsbacken, så att det dras elkablar åt höger och vänster får vi också räkna med. Medborgaren av idag som kan välja om man skall betala mycket pengar för att uppnå det någon politiker långt bort kallar "optimalt nyttjande av samhällets resurser" eller betydligt mindre pengar för att uppnå att hans eget liv fungerar som det är tänkt gör faktiskt precis som politikerna själva gör för sina personliga val - tänker med plånboken.
Detta med egenmätning och BRF är ju också ganska intressant för sig, säljer de mätt el per kWh, och inte schablon, så krävs det att de drar moms för detta och registrerar som för detta hos SKV.

Det är inte helt lätt att utmana monopolet?! :rofl:
 
  • Gilla
Soltorp40
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.