Håller på att byta kök i vårt radhus och tittade av ren nyfikenhet in i spisens perilexuttag (givetvis när alla 3 faserna var urkopplade). Såg då att någon form av minibrand pågått där inne vid något tillfälle (se bilderna). I och med att vi ännu inte flyttat in så måste det ha skett för någon av de tidigare ägarna. Det dom oroar mig är att detta nog kan hända igen (och att huset är av trä).

Så min fråga är: vad kan ha orsakat något sådant? Jag har kontrollerat att kablarna är ordentligt monterade och det är de. Vad krävs det för åtgärd för att göra uttaget säkert igen? Spontant skulle jag säga att alla kablarna borde bytas ut hela vägen från elcentralen, likaså uttaget. Men är inte helt övertygad om att det med säkerhet kommer avhjälpa grundproblemet som orsakade branden.

• Skador från en tidigare minibrand syns runt ett perilexuttag med svartfärgade märken och anslutna kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Perilexuttag med tecken på överhettning och brännskador på väggen bakom.
    Skapa konto
E
L LukasK skrev:
Håller på att byta kök i vårt radhus och tittade av ren nyfikenhet in i spisens perilexuttag (givetvis när alla 3 faserna var urkopplade). Såg då att någon form av minibrand pågått där inne vid något tillfälle (se bilderna). I och med att vi ännu inte flyttat in så måste det ha skett för någon av de tidigare ägarna. Det dom oroar mig är att detta nog kan hända igen (och att huset är av trä).

Så min fråga är: vad kan ha orsakat något sådant? Jag har kontrollerat att kablarna är ordentligt monterade och det är de. Vad krävs det för åtgärd för att göra uttaget säkert igen? Spontant skulle jag säga att alla kablarna borde bytas ut hela vägen från elcentralen, likaså uttaget. Men är inte helt övertygad om att det med säkerhet kommer avhjälpa grundproblemet som orsakade branden.
Så där kan du inte ha det. Kan du flytta ner uttaget lite så du får frisk koppar att räcka?
Ser inte var kabeln kommer från.

Sen byt uttag och stickpropp och plugga in ordentligt så bör det bli prima.

Låt det vara urkopplat så länge så får ni äta pizza tills detta är löst, helst imorgon, och köp inte billigaste kvalisorten.

E El-Löken66 skrev:
Så där kan du inte ha det. Kan du flytta ner uttaget lite så du får frisk koppar att räcka?
Ser inte var kabeln kommer från.

Sen byt uttag och stickpropp och plugga in ordentligt så bör det bli prima.

Låt det vara urkopplat så länge så får ni äta pizza tills detta är löst, helst imorgon, och köp inte billigaste kvalisorten.
Kabeln går upp, men bra idé att flytta uttaget (upp i mitt fall)!

Antar då att detta uttag är dåligt enligt dig?

https://www.hornbach.se/shop/Spisut...als.prisjakt.alwayson_assortment.leu.product…

Hittade inte infällt någon annanstans tror jag...

E
L LukasK skrev:
Kabeln går upp, men bra idé att flytta uttaget (upp i mitt fall)!

Antar då att detta uttag är dåligt enligt dig?

[länk]

Hittade inte infällt någon annanstans tror jag...
Aldrig hört talas om.

Men du vill väl ha ett utanpåliggande?

E El-Löken66 skrev:
Aldrig hört talas om.

Men du vill väl ha ett utanpåliggande?
Det är utanpåliggande nu, men iom att spisen byts ut mot häll (ugnen kommer inte vara under hällen) så kan det bli problem om uttaget bygger för mycket.

E
L LukasK skrev:
Det är utanpåliggande nu, men iom att spisen byts ut mot häll (ugnen kommer inte vara under hällen) så kan det bli problem om uttaget bygger för mycket.
Jaha, du har tänkt fälla in en dosa?
Välj då en bra där med, dessa är ordentligt brandtestade ifall du var orolig för detta.

Ett alternativ är att koppla det fast i en dosa med dragavlastning, vissa anser det vara en nackdel att det inte går att plugga ut med stickpropp men det går ju att göra anslutningskabeln lagom lång ifall nu hällen mot förmodan ska lyftas bort.

Annars är det väl bara att ta valfritt, exempelvis Haubaus: Vägguttag av märket Perilex, brandtestat, för inbyggnad i vägg.
Skapa konto

Men i och med. Du har en utanpåliggande kabel hade jag nog främst tänkt dosa, du ska väl ha ut en massa ledningar från centralen till ditt nya kök då. Kanske sliter ner lite väggskivor och så.

Vet ju inte alls hur det resonera så du får ta råden som väldigt generella, med en nypa salt.

• Gilla
LukasK
  • Laddar…
L LukasK skrev:
Så min fråga är: vad kan ha orsakat något sådant? Jag har kontrollerat att kablarna är ordentligt monterade och det är de. Vad krävs det för åtgärd för att göra uttaget säkert igen?
Uppenbarligen har det glappat i anslutningen av den ledaren, för det ser ut som om kontaktblecket är blankt och fint, och då även stickproppen?. Det kanske inte märks nu efteråt ifall ledaren satt lite löst. Lyckligtvis är det ovanligt att misslyckas så någon extra åtgärd annat ett nytt montage som vanligt ser jag inte behov av.

Du kan du kontrollera vilken storlek på säkringen du har till spisen, och hur den gamla spisen var inkopplad. Den kanske tog all sin ström från denna fas så att uttaget mer eller mindre var konstant överbelastat. Uttaget är klassat för 16 A.

• Gilla
LukasK
  • Laddar…
Uttaget verkar ju bytt efter skadan som lämnat spåren på väggen. Det är inte bra att det inte flyttats eller trådarna dragits fram så frisk koppar kunde användas vid anslutningen. Att använda den som glödgats och utsatts för syra från PVC är i princip dömt att ge liknande fel igen.

• Gilla
El-Löken66 och 3 till
  • Laddar…
Tack för alla svar! Har även pratat med en bekant elektriker och han säger samma som ni - byt uttag, klipp av kabeln på lämpligt avstånd från branden och sätt det nya uttaget där.

Tillägger att varje fas gick via en 16A-säkring.

Om man använde hylsor på kablarna, skulle det minska risken för varmgång pga dålig kontakt? Kan hylsor användas i alla typer av skruvplintar?

GK100 GK100 skrev:
Uttaget verkar ju bytt efter skadan som lämnat spåren på väggen. Det är inte bra att det inte flyttats eller trådarna dragits fram så frisk koppar kunde användas vid anslutningen. Att använda den som glödgats och utsatts för syra från PVC är i princip dömt att ge liknande fel igen.
Man undrar om det är någon som brytt sig lite för mycket om vad som är behörighetskrävande här. Genom att byta uttaget på befintlig plats så tyckte man kanske att det inte behövdes elektriker. Men om man klippt fram ny koppar blir det ingrepp i fast installation.

Hur som helst, uttaget är nog helt ok och redan bytt efter "branden". Klipp fram ny koppar och flytta det bara.

• Haha
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Sätter man dit hylsor får man bara ett ställe till där det kan bli fel. Ser man till att alla kardelar är där dom ska vara och man har ett bra uttag där man kan dra åt skruvarna riktigt så är det inga problem. Jag vill dock höja ett varningens finger då det förekommer uttag där skruvar kan kärva och man kan få lägga lite extra kraft för att få till bra kontakt. Men allt det känner man och det kan man se.

• Gilla
LukasK
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.