Tanken va att montera en taklampa i vardagsrummet. Men stött på något som jag inte har någon aning om . Det är nämligen 3 vita kablar som har satts ihop till en kabel? Hmm . Vad handlar det om ?

• Öppning i tak med synliga elektriska kablar inklusive tre ihopkopplade vita kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En vidarekoppling. Det är likadant med de svarta kablarna, men där sitter hatten kvar på toppklämman.

• Gilla
Tv100
  • Laddar…
Den vita ”tomtehatten” har fallit bort, se den svarta farlederna som är ihop virade bredvid, där plast höljet är kvar.
Den vita är nollan och den gröna är tändtråd som skall inkopplas på lampan.

• Gilla
josefine andersson1 och 1 till
  • Laddar…
Så som det ser ut ar svart i botten fas går till strömbrytare och kommer tillbaka som grön ( tändtråd ) vita är då noll lampan kopplas mellan grön och vit

• Gilla
Tv100
  • Laddar…
R
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Varför just Wago , porlinsmössan kanske ramlat av och finns på plats., bara skruva tillbaka den.

• Gilla
Tv100
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Det har suttit en likadan toppklämma som på de svarta kablarna, men den skyddande plasten har lossnat. Farligt och bör åtgärdas snarast. Klipp, skala kablarna, och sätt ihop dem i en sådan här: [länk]
Det va jag som tog bort hatten , har skruvat tillbaka den nu. Den gröna hade man även ”förlängt” så det blev till två kablar . Men jag klippte av så det endast blev en.
L Leif i Skåne skrev:
Den vita ”tomtehatten” har fallit bort, se den svarta farlederna som är ihop virade bredvid, där plast höljet är kvar.
Den vita är nollan och den gröna är tändtråd som skall inkopplas på lampan.
T Tv100 skrev:
Tanken va att montera en taklampa i vardagsrummet. Men stött på något som jag inte har någon aning om . Det är nämligen 3 vita kablar som har satts ihop till en kabel? Hmm . Vad handlar det om ?

• Öppen takdosan med elektriska kablar, en kabel klippt för att reducera till en.
    Skapa konto
T Tv100 skrev:
Det va jag som tog bort hatten , har skruvat tillbaka den nu. Den gröna hade man även ”förlängt” så det blev till två kablar . Men jag klippte av så det endast blev en.
Då är det ok , koppla lampan mellan grön och vit kabel.
Lycka till
Förresten vad menade du med att du klippte av grön kabel? Passerade den från början?

• Gilla
Tv100
  • Laddar…
Tackar ödmjukast för alla svar .

L Leif i Skåne skrev:
Då är det ok , koppla lampan mellan grön och vit kabel.
Lycka till
Förresten vad menade du med att du klippte av grön kabel? Passerade den från början?
Såhär såg det ut från början . Den gröna blev till två

lampan är monterad nu och den funkar . Jag hoppas den är korrekt oxå.

• Elkabel med en häftad grön jordledare och avskalade ändar för brun och blå ledare.
    Skapa konto
T Tv100 skrev:
Såhär såg det ut från början . Den gröna blev till två
A Ha tidigare lampa var kronkopplad ( kunde tända 1/2 lampan åt gången) dåtidens dimmer.
Då man bara haft en tändtråd men 2 - delar i lampan så blev det som det du klippte bort.

R
J jonaserik skrev:
Varför just Wago , porlinsmössan kanske ramlat av och finns på plats., bara skruva tillbaka den.
För att wago (den typ jag länkade) är det enklaste att använda för en lekman utan att riskera att det blir fel.

TS nämnde inte att hen skruvat av den själv, därför antog jag att det såg ut så från början.

R RoAd skrev:
enklaste att använda för en lekman utan att riskera att det blir fel.
Det väl bara några dagar sen en hade lyckats koppla alla kablar i samma wago så det går att få till det.

R
Stefan N Stefan N skrev:
Det väl bara några dagar sen en hade lyckats koppla alla kablar i samma wago så det går att få till det.
Uttryckte mig fel. Menade förstås "med minst risk" :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.