F
En bekant har fått ett jordat uttag monterat i sin toalett/duschrum och där har man anslutit handdukstorken. Är det verkligen rätt? Trodde att enbart fast anslutning är tillåten i fuktutrymmen. Handdukstork ansluten till ett jordat uttag i ett badrum, nära toalett och pappershållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

det beror på vilken zon det sitter i
Det är ju en IP21 brytare som sitter mindre än en meter ifrån uttaget

F
U Uffe A skrev:
det beror på vilken zon det sitter i
Det är ju en IP21 brytare som sitter mindre än en meter ifrån uttaget
Vet inte hur zon bedöms. Det är ett toalettrum med tvättfat och duschkabin.
Frågan min bekant (och jag) ställer oss är om jordat uttag för en handdukstork överhuvudtaget är ok i detta rum. Då finns ju möjligheten (risken) att någon ansluter nåt annat i detta uttag. Brytaren bredvid betjänar tidigare installerad golvvärme.

Sök på våtrum zoner el så hittar du bilder. Mät sedan så har du ditt svar. Svårt på ett forum att se eller veta alla detaljer men ser du bilderna blir det lätt!

Bästa svaret

Lite förenklat uttrykt så måste ett uttag sitta minst 120cm från duschen (alltså själva duschmunstycket) . Och minst 60 cm från en badkarskant. Och uttaget måste vara skyddat av jordfelsbrytare. Innan jordfelsbrytarna kom, så var regeln att bara fast anslutning var tillåten.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
F
Tack då har jag (vi) fått det svar som söktes. Avståndet till duschminstycket är mer än 120 cm och uttaget är kopplat via jordfelsbrytare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.