976 läst ·
6 svar
976 läst
6 svar
Spisinstallation
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Det är många som har det så, även om rekommendationen är 16A. Såvitt förstår så brukar det fungera. Det som kan hända är att någon av säkringarna löser ut om du kör max på flera plattor/zoner samtidigt. Säkringarna blir helt klart överbelastade, men det tål de under begränsad tid.
Har det varit en spis där förr? Jag vet ett hus där spisen är avsäkrad med 3 10 A säkringar. Mig veterligen har ingen säkring till spisen löst på 15 år. I många lägenheter med enfas inne i stan finns bara en fas 20 A till spisen. Det går oftast utmärkt det också.J jalle127 skrev:
Jag satte in 10A säkringar när jag byggde mitt hus för att "kolla" om det fungerade, nu ca 40 år sedan vet jag att hos oss har det fungerat perfekt. Dvs jag har ALDRIG bytt en spissäkring (diazed/smältpropp).J jalle127 skrev:
Det går nog bra. Ett mer utförligt svar innebär att om du väljer än lägre avsäkring än tillverkaren av spisen anger riskerar du att om du belastar spisen hårt få varmgång i främst passdel till säkringen. Det får nog ses som extremfall men det kan vara värt att känna på säkringarnas temperatur de gånger du använder många plattor/ugn samtidigt.
Klicka här för att svara