Tjena! Är i färd med att byta plats på en strömbrytare då jag byggt sovrum i källaren och vill kunna tända taklampan inifrån rummet istället för utifrån undrar om någon har tips på hur följande bör kopplas…

Bild Gammal strömbrytare i vägg med öppen dosa och synliga ledningar vid sidan om ett hål för förlängning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal strömbrytare på vägg med ut stickande elektriska kablar i brunt, blått och grönt vid en öppen väggdosering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1 illustrerar gammal strömbrytare som ska dosas och kabel förlängas med brun/blå/jord/skärm.

Bild 2 illustrerar ny strömbrytare som ska kopplas inne i det nya rummet.

Tacksam för alla tips och råd!!
 
Vart tar kabeln vid den nya brytaren vägen?
 
Första bilden är en trapp-brytare, så det finns en till knapp någonstans.
ska de kopplas bort, eller ska du kunna tända/släcka från 3 ställen ?
 
H Henrik Samuelsson2 skrev:
Tjena! Är i färd med att byta plats på en strömbrytare då jag byggt sovrum i källaren och vill kunna tända taklampan inifrån rummet istället för utifrån undrar om någon har tips på hur följande bör kopplas…

Bild [bild] [bild] 1 illustrerar gammal strömbrytare som ska dosas och kabel förlängas med brun/blå/jord/skärm.

Bild 2 illustrerar ny strömbrytare som ska kopplas inne i det nya rummet.

Tacksam för alla tips och råd!!
Vad är det i andra änden av den där kabeln?

Det alltså omöjligt att veta hur den ska kopplas givet den information som ges av bilden.

Det är inte den typ man väntar sig av el som är draget inne i väggen? Är kabeln utanpåliggande på andra sidan väggen eller så?
 
Centano Centano skrev:
Vart tar kabeln vid den nya brytaren vägen?
Den går tillbaka till den gamla brytaren där den bara ska förlängas till den nya, den gamla brytaren ska alltså inte användas längre.
 
Nja, "5" är en kronbrytare...men för att veta hur det där ska ihop så måste vi veta vilken tändning som ska flyttas, eller ska bägge flyttas, eller är bägge i drift öht..?
Så svaret:
H Henrik Samuelsson2 skrev:
undrar om någon har tips på hur följande bör kopplas…
är nog nej...
 
nisse123 nisse123 skrev:
Första bilden är en trapp-brytare, så det finns en till knapp någonstans.
ska de kopplas bort, eller ska du kunna tända/släcka från 3 ställen ?
Precis, där var 2 knappar på den gamla, den ska inte längre användas, endast kablarna som ska förlängas till den nya.
 
Vilka kablar är det du tänkt förlänga? Och varför har just den kabeltypen valts vid den nya brytaren? Jag tror du helt enkelt får förtydliga vilken funktion du hade först och vad du vill uppnå med den nya kopplingen.
 
Centano Centano skrev:
Vilka kablar är det du tänkt förlänga? Och varför har just den kabeltypen valts vid den nya brytaren? Jag tror du helt enkelt får förtydliga vilken funktion du hade först och vad du vill uppnå med den nya kopplingen.
jag vet inte vilka kablar jag behöver förlänga, det borde ingått i den ursprungliga frågan. Den ursprungliga funktionen var att strömbrytaren hade 2 knappar som tände/släckte vars en lampa, nu vill jag flytta strömbrytaren in i det nybyggda rummet, men endast styra 1 lampa.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Nja, "5" är en kronbrytare...men för att veta hur det där ska ihop så måste vi veta vilken tändning som ska flyttas, eller ska bägge flyttas, eller är bägge i drift öht..?
Så svaret:

är nog nej...
OK får skylla på "Palt-koma"
 
Den nya brytaren är en korskopplade trappbrytare. (L2/2 ser i inte ut att användas).
Från den gamla kronbrytaren tycks det gå ut 3 tändtrådar. Vilken av 3 möjliga lampor som ska gå att tända med den nya brytaren är inte lätt att gissa…:rolleyes:

Jag hade nog valt en 2-tråds fjärrstyrd dimmer eller dosrelä och satt ett sändarknapp på lämpligt ställe. Man får visserligen byta batteri ibland, men man slipper dra kabel.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Den nya brytaren är en korskopplade trappbrytare. (L2/2 ser i inte ut att användas).
Från den gamla kronbrytaren tycks det gå ut 3 tändtrådar. Vilken av 3 möjliga lampor som ska gå att tända med den nya brytaren är inte lätt att gissa…:rolleyes:

Jag hade nog valt en 2-tråds fjärrstyrd dimmer eller dosrelä och satt ett sändarknapp på lämpligt ställe. Man får visserligen byta batteri ibland, men man slipper dra kabel.
Det är väl 2 fasledare och 2 tändtrådar i kronbrytaren? :rolleyes: sitter förmodligen ett VU under gissar jag på.
 
H Henrik Samuelsson2 skrev:
jag vet inte vilka kablar jag behöver förlänga, det borde ingått i den ursprungliga frågan. Den ursprungliga funktionen var att strömbrytaren hade 2 knappar som tände/släckte vars en lampa, nu vill jag flytta strömbrytaren in i det nybyggda rummet, men endast styra 1 lampa.
Det går väl med den kabeln men eftersom blå FK finns där i andra dosan så... Byt kabel eller dra i FK istället om det går. Sen har du fel strömbrytare också, du behöver en 1pol/trapp brytare.
 
H Henrik Samuelsson2 skrev:
jag vet inte vilka kablar jag behöver förlänga, det borde ingått i den ursprungliga frågan. Den ursprungliga funktionen var att strömbrytaren hade 2 knappar som tände/släckte vars en lampa, nu vill jag flytta strömbrytaren in i det nybyggda rummet, men endast styra 1 lampa.
Ligger kabeln löst i väggen eller är den dragen i vp-rör/flexslang?

Hur är vprören/flexslangen klamrad?
Hur avslutas det i andra änden?
Om det är lös kabel, hur är kabeln dragen? Finns spikskydd?

Gulgröna tråden får bara användas till skyddsjord.
Blå FK-tråd får bara användas till nollan.
Blå tråd i kabel får användas som fas/tändtråd under förutsättning att den inte av misstag kan anta att det är nolla.
 
G GoGetLost skrev:
Det är väl 2 fasledare och 2 tändtrådar i kronbrytaren? :rolleyes: sitter förmodligen ett VU under gissar jag på.
Jo, du har nog helt rätt. (y)
Det sitter en svart på P och en Brun på ”pil ut” och två vita på ”andra pil ut”, men det kanske är en smart feture att kunna släcka båda lampor/med ena brytaren genom att sätta fas ”in” på ”pil ut” ?
Jag funderade en stund på om bilden var upp och ner eftersom tändtrådarna går neråt, men nej, är vit fas så är bilden rätt och det finns säker ett VU också.

@Henrik Samuelsson2
Du får väl kolla vad det är för färg på tändtråden till den lampa du vill tända med nya brytaren.
(En bättre bild på brytaren hade varit roligt för att se beteckningarna. Är det P, pil, pil? )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.