Är ingen elektriker, men imorse så blixtrade det till vid ett eluttag hemma så jag var tvungen att forska, och hittade detta.

Nollan och fas har ju fel plats. Har ringt en elektriker som ska komma och fixa detta.

Det jag undrar är hur alla uttag som är seriekopplade till detta uttag har fungerat som de ska under de 3 åren jag bott här? De andra 5 uttagen är rätt kopplade. Är det någon som kan förklara det för mig?

Till det felkopplade uttaget har jag mest haft lampor och mobilladdare kopplat men till uttag kopplade "efter" felkopplingen har jag haft tv, ps4 och lite allt möjligt och det har aldrig varit något problem..
 
  • Felkopplat eluttag med omvända noll- och fasledningar i en öppen väggdosa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inget problem att växla fas och nolla. Uttagen är ändå inte polariserade.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är inget problem att växla fas och nolla. Uttagen är ändå inte polariserade.
Det var ju bara ett uttag som var felkopplat. Alltså det går ju från fas, till nolla, till fas
 
Ja, men det gör inget.
 
Jag skulle inte vara orolig för detta, det är ju bara lite tryckrifärg, i övrigt är uttagen symmetriska, elektriskt ingen skillnad på fas och nolla. Skyddsjorden sitter på rätt plats och det är ju bra.
Däremot är biledaren ”naken”, den borde varit försedd med isolerslang OCH någon form av toppklämma, bara ihopvriden är inte bra.
Protte
 
Skulle det vara polaritesberoende så hade du varit tvungen att sätta in stickproppen åt samma håll hela tiden
Du har ett annat fel
 
Blixtrar det till när du sätter in stickproppen kan det bero på dålig kontakr
 
Så varför har man L och N i kontakten om detinte spelar någon roll vart man sätter dom?
 
Ja säg det, har funkat i 75 år utan märkning, förutom att skyddsjordskruven ibland varit kopparfärgad.
Protte
 
  • Gilla
  • Haha
Jonas Arvidsson och 3 till
  • Laddar…
L micke880 skrev:
Så varför har man L och N i kontakten om detinte spelar någon roll vart man sätter dom?
Varför är inte stickproppen märkt med L och N?
Varför går den att stoppa in även om den vrids ett halvt varv?
De äldre uttagen var inte märkta med L och N eftersom det var yrkesmän (yrkespersoner)
Som kopplade in dessa
Numera finns det möjliget att vidarekoppla utagen och är det en person utan kunskap som gör det så är det stor risk att det skulle bli felkopplat
:cool:
 
A
Vad är praxis med biledare, klippa av i båda ändarna gissar jag?
 
A ansic skrev:
Vad är praxis med biledare, klippa av i båda ändarna gissar jag?
Det finns nästan lika många varianter, som det finn elektriker. Njaa, fast fullt så många möjliga inkopplingar av biledare finns inte.

Om det går så är det bra att koppla in den, minst i matande ände. Sedan finns det olika skolor om den skall kopplas vidare som vi ser här, eller om den skall ”börja om” i varje kopplingspunkt. Inkoppling i båda ändar ger risk för lite större utstrålade störningar, men det har ingen praktisk betydelse annat än i extrema industriinstallationer (tänk stålugnar o liknande).
 
Den där hoptvinnade biledaren är ju fel. Jag höll på att skriva grovt fel. Men det är lite svårt att klaga över möjlig glappkontakt i en koppling som är valfri att ha överhuvudtaget.

Men man borde kanske titta i andra kopplingsdosor etc. för att undersöka att inte denna hempulare har gjort likadant med en ledare som det faktiskt går ström i. DET vore väldigt allvarligt. Den som har gjort denna koppling saknar uppenbarligen den nödvändiga kunskapen.
 
När det blixtra, var det när du satte i eller tog ur en kontakt?
Om så är fallet inget konstigt om det är något som påslaget, t.ex. en dammsugare.
 
L micke880 skrev:
Är ingen elektriker, men imorse så blixtrade det till vid ett eluttag hemma så jag var tvungen att forska, och hittade detta.

Nollan och fas har ju fel plats. Har ringt en elektriker som ska komma och fixa detta.

Det jag undrar är hur alla uttag som är seriekopplade till detta uttag har fungerat som de ska under de 3 åren jag bott här? De andra 5 uttagen är rätt kopplade. Är det någon som kan förklara det för mig?

Till det felkopplade uttaget har jag mest haft lampor och mobilladdare kopplat men till uttag kopplade "efter" felkopplingen har jag haft tv, ps4 och lite allt möjligt och det har aldrig varit något problem..
Som andra har skrivit så kvittar det om bruna ledaren (fasen) sitter på N-märkta platsen, det viktiga är att bägge fastrådarna sitter ”ihop” och bägge blå sitter ”ihop”.

När det blixtrade till i uttaget, rörde någon någonting, eller blixtrade det till utan anledning?
Även ”små” switchade nätaggregat kan göra att det blixtrar till när kontakten sätts i uttaget.

Ja, uttagen kommer fysiskt sett i serie med varandra.
Men alla uttag/uttagsbrunnar är elektriskt sett parallellkopplade.


I en traditionell adventsljusstake och traditionell julgransslinga där är alla lampor elektriskt sett seriekopplade, när man skruvar ur en lampa slocknar alla.
Många diodslingor är elektriskt sett en kombination av seriekoppling och parallellkoppling, där x antal dioder är seriekopplade med varandra & dessa är i sin tur parallellkopplade med andra seriekopplade dioder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.