Tja.

Golvvärmen har pajat och jag misstänker det beror på termostaten. Den är av äldre modell som utgått ur sortimentet. Är det bara att byta ut den till vilken annan termostat som helst?

Gröna och röda lampan lyser ju på termostaten men ger ingen värme.

• Äldre modell av vit golvvärmetermostat med inställningsratt, grönt lysande indikatorljus aktiverat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre modell av termostat anslutet till kablar i vägg, med synliga gröna och röda lysande lampor.
    Skapa konto
  • Öppen termostat med synliga elektroniska komponenter, gröna och röda lysdioder tända, ingen värme levereras.
    Skapa konto
Ja. Bara den är av rätt typ så du kan koppla in givaren. Men kolla såklart först om det är den som är felet!

martin43 martin43 skrev:
Ja. Bara den är av rätt typ så du kan koppla in givaren. Men kolla såklart först om det är den som är felet!
Hur vet jag vilken typ som passar? Det lyser ju om båda dioderna när jag startar den men det ger ingen värme. Vart kan felet ligga i så fall?

Felet kan ligga i termostaten, värmekabeln eller spänningsmatningen. Då den indikerar värme men inte ge någon värme så skulle jag börja med att mäta ifall det finns spänning på ingång och utgång. Det bör sitta ett relä i den som kanske glappar.

• Gilla
Karvaknight och 2 till
  • Laddar…
Ny givare följer med termostaten så det ärbara att byta den, Och tex en Devireg 530 fungerar bra som ersättning.

• Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Felet kan ligga i termostaten, värmekabeln eller spänningsmatningen. Då den indikerar värme men inte ge någon värme så skulle jag börja med att mäta ifall det finns spänning på ingång och utgång. Det bör sitta ett relä i den som kanske glappar.
Är det bara att köpa en spänningsmätare på tex jula?

E elmont skrev:
Ny givare följer med termostaten så det ärbara att byta den, Och tex en Devireg 530 fungerar bra som ersättning.
Får fixa en sån sen om det nu är termostaten.

E elmont skrev:
Under förutsättning att givaren är installerad i ett odeformerat rör och enkelt går att byta. Vet ej om det brukar vara enkelt? Synd att slita ut den gamla o inte få in den nya.
Devi Touch tex funkar med de flesta givare (ställbart).

M Cameltoe skrev:
Tja.

Golvvärmen har pajat och jag misstänker det beror på termostaten. Den är av äldre modell som utgått ur sortimentet. Är det bara att byta ut den till vilken annan termostat som helst?

Gröna och röda lampan lyser ju på termostaten men ger ingen värme.
Hej!
Har du denna termostat kvar?
Jag har blivit av med "vredet" till min och försöker slippa köpa helt ny termostat....

L laikra skrev:
Hej!
Har du denna termostat kvar?
Jag har blivit av med "vredet" till min och försöker slippa köpa helt ny termostat....
Hej,

Den är kvar men har varit för lat för att felsöka och byta till ny termostat hittills :/

M Cameltoe skrev:
Hej,

Den är kvar men har varit för lat för att felsöka och byta till ny termostat hittills :/
Ok, om du bestämmer dig för att sälja den, så är jag jätteintresserad av vredet!
MVH Laila
laila_kraft@hotmail.com

L laikra skrev:
Ok, om du bestämmer dig för att sälja den, så är jag jätteintresserad av vredet!
MVH Laila
laila_kraft@hotmail.com
Jag hör av mig i så fall :)

• Gilla
laikra
  • Laddar…
Har också denna termostat och får inte längre nån värme i golvet. Elektrikern var här och mätte och konstaterade att termostaten verkade kass.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.