Byggahus.se
Hej, jag har idag befintliga spotlights installerade av tidigare ägare. Som jag tolkar det är dessa antingen LED eller lågenergi hallogen (blir ej varma) och installerade för ca 5 år sedan. Då jag nu byter ut alla kontakter och till Renova sprang jag på patrull vid byte av den här vippbrytaren .

Följande problem uppstår:

- det går ej att helt släcka genom att trycka på dimmern
- ljuset dimmras inte genom vrid på ratten
- ljuset dimmras enbart genom snabba tryck på dimmerratten, men aldrig ner till helt släkt.

Behöver ngt kopplas om i styrdon vid byte från vippbryare till traditionell dimmer?

Tacksam för support!

tommib
Om de inte blir varma är det LED.

Är det ens ett dimbart drivdon? Hur funkade det innan, var det en återfjädrande knapp eller en helt vanlig strömbrytare?

Bilder på armaturerna och ffa drivdonet hjälper här.

Det är inte säkert att du kan använda en vriddimmer alls.

Tack. Det fungerade fint tidigare med återfjädrandeknapp. Ska försöka ta kompletterande bilder senare.

M MrMill skrev:
Hej, jag har idag befintliga spotlights installerade av tidigare ägare. Som jag tolkar det är dessa antingen LED eller lågenergi hallogen (blir ej varma) och installerade för ca 5 år sedan. Då jag nu byter ut alla kontakter och till Renova sprang jag på patrull vid byte av den här vippbrytaren .

Följande problem uppstår:

- det går ej att helt släcka genom att trycka på dimmern
- ljuset dimmras inte genom vrid på ratten
- ljuset dimmras enbart genom snabba tryck på dimmerratten, men aldrig ner till helt släkt.

Behöver ngt kopplas om i styrdon vid byte från vippbryare till traditionell dimmer?

Tacksam för support!
Det satt tidigare en återfjädrande strömbrytare? Då finns det en dosdimmer installerad någonstans. Nu har du om jag förstått det rätt installerat en vriddimmer? Du behöver ta bort någon av dem. Sedan är det kanske så att spottarna drivs av drivdon av något slag. Kan renova dimmra dessa?

tommib
Om det var en återfjädrande knapp så är det ett dimbart drivdon. Dessa brukar dock inte gå att styra med primärdimning som du försöker göra nu.

Du måste kolla specifikationen för drivdonet.

Tack alla för bra feedback - så får det bli en vanlig renova brytare med extra impulsfjäder. Det bör funka, eller?

Ja fungerade det tidigare med fjädrande knapp så lär det fungera med en ny fjäder.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.