L micke880 skrev:
Så varför har man L och N i kontakten uttaget om det inte spelar någon roll vart man sätter dom?
Därför att vi annars hade fått en fråga per vecka från folk som undrar var de ska koppla fas och nolla till uttaget.
 
  • Gilla
  • Haha
Dublin och 6 till
  • Laddar…
Det är väl bra att kontakten är märkt, så vet man att blå är fas och brun nolla? ;)
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Jag har en lite mer seriös teori kring varför uttagen är märkta med fas och noll, de är helt enkelt samma som används oavsett om det är Frankrike, Polen, Tyskland eller Sverige och de två förstnämnda har polariserade uttag. Då slipper man helt enkelt göra fel eftersom alla är likadana...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.