3 961 läst ·
20 svar
4k läst
20 svar
Byta plats på strömbrytare
Tack för all input Tror jag fått rätt på det nu, de båda vita är tandtrådar som går till vars ett uttag, har testat mig fram för att se vilken av trådarna jag vill använda och förlängt via skärm på nya kabeln. Har testat i både ”1” och ”3” på ny brytare, båda fungerar. Har också testat olika varianter med de andra 2 kablarna,blackarrow skrev:
Jo, du har nog helt rätt.
Det sitter en svart på P och en Brun på ”pil ut” och två vita på ”andra pil ut”, men det kanske är en smart feture att kunna släcka båda lampor/med ena brytaren genom att sätta fas ”in” på ”pil ut” ?
Jag funderade en stund på om bilden var upp och ner eftersom tändtrådarna går neråt, men nej, är vit fas så är bilden rätt och det finns säker ett VU också.
@Henrik Samuelsson2
Du får väl kolla vad det är för färg på tändtråden till den lampa du vill tända med nya brytaren.
(En bättre bild på brytaren hade varit roligt för att se beteckningarna. Är det P, pil, pil? )
brun-brun/svart-blå, brun-blå/svart-brun. Och testat de olika varianterna i ”L1” och ”L2” i ny brytare. Alla varianter fungerar så antar att det bara är att välja den mest logiska kombon.
NEJ, skärmen ska du inte använda till någonting i din krets.H Henrik Samuelsson2 skrev:
Skärmen används bara till att höja säkerheten på själva kabeln.
Om skärmen används så ansluts den till skyddsjord i matande ände.
De enda två trådar du får använda i kabeln i din konfiguration är: Brun (fas) & Blå (tändtråd, detta är i gränslandet eftersom du enkelt kan byta ut kabeln till FK-/FQ-tråd i rätt färger).
Edit: bytt färg på tråd i kabeln (svart -> brun).
Redigerat:
Byter kabel… svart-svart/brun-brun/vit-blå. För vad jag förstått så ska blå vara ok att använda som tandtråd.
När du ändå ska byta ut kabeln, ta då och byt till FK-/FQ-tråd om det är VP-rör/flexslang hela vägen.
Att dra kabel i rör/slang gör man normalt inte.
Nästan enda gångerna man gör det är när kabeln bara går en liten bit i rör/slang å det mesta utanpåliggande och det inte är lämpligt med en dosa i övergången.
Att dra kabel i rör/slang gör man normalt inte.
Nästan enda gångerna man gör det är när kabeln bara går en liten bit i rör/slang å det mesta utanpåliggande och det inte är lämpligt med en dosa i övergången.
Klicka här för att svara