5 235 läst ·
25 svar
5k läst
25 svar
Köpa spis - 230 eller 400 volt?
De flesta nya spisar går på 230 V även om dom kopplas till flera faser. För att det ska fungera måste det finnas en nolla där man ansluter spisen. Om du inte känner dig bekväm med att kontrollera det själv får du anlita någon som kan. Den gamla spisen går på 400 V, så det är inte säkert att nollan finns.
Finns inte nollan så riskerar du att bränna din nya spis när du kopplar in den.
Tack. Då tror jag att jag satsar på en spis för 400 volt.useless skrev:
De flesta nya spisar går på 230 V även om dom kopplas till flera faser. För att det ska fungera måste det finnas en nolla där man ansluter spisen. Om du inte känner dig bekväm med att kontrollera det själv får du anlita någon som kan. Den gamla spisen går på 400 V, så det är inte säkert att nollan finns.
Det är inga problem med att hitta 400V spisar, men utbudet är rätt begränsat. Både uttag och den g:a stickproppen ser lite medfaren ut så att byta uttaget till ett nytt kanske inte är helt fel. Gör man det kan man ju samtidigt kolla om nollan är framdragen och inkopplad, är den det så blir utbudet helt plötsligt mycket större.
Du har redan en del bra svar efter mitt men det du kan göra (och borde) är att skruva ur alla 3 propparna märkta 1 i skåpet (och ta ur propparna och skruva tillbaka huvarna om du har yngre familjemedlemmar i huset), därefter skruva av uttagets kåpa för att se om kontaktblecket som motsvarar stickkontaktens saknade pinne har en tråd ansluten. Bör vara övre vänster bleck. Därefter släpar du dit en kompis som har en multimeter som kan mäta resistansen mellan detta bleck och skyddsjorden (blecket i mitten). Är resistansen i det närmaste 0 kan du skruva fast den nydiskade kåpan och sätta tillbaka propparna och välja spis du vill ha.E Erik Norbergh skrev:
Blir inte kåpan helt ren utan det är svart mellan hålen så byt hela uttaget till ett nytt av bra kvalitet typ Schneider eller Elko.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden