4 852 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
Vindandelar
Hej!
För och nackdelar med vindandelar? Jag har köpt vindandelar motsvarande 8000kw/h
För 23öre kw/h. För mig låter det som en bra affär men det kanske finns nåt jag missat?
Visst om elpriset går ner till 10öre kw/h så är det ju en dålig affär men det verkar ju inte gå där åt.
Bra eller dåligt med vindandelar?
För och nackdelar med vindandelar? Jag har köpt vindandelar motsvarande 8000kw/h
För 23öre kw/h. För mig låter det som en bra affär men det kanske finns nåt jag missat?
Visst om elpriset går ner till 10öre kw/h så är det ju en dålig affär men det verkar ju inte gå där åt.
Bra eller dåligt med vindandelar?
Hej! Jag har också kikat lite på vindandelar och är inne på att köpa, men funderar lite på hur ofta ett vindkraftverk står stilla egentligen? Om jag förstått det rätt så får man vid produktionsbortfall pga exempelvis svag vind eller reparation/underhåll köpa elen till ordinarie pris...? Kan det dessutom vara så att det i vissa perioder finns tillräckligt med vind för att driva kraftverket, men att kapaciteten är för låg för att förse alla kunder med billig el fullt ut motsvarande de andelar man har... Har ett flerbostadshus som förbrukar 48 000kwh/år och tänkte ev köpa så det täcker halva behovet ungefär... Hur är dina erfarenheter än så länge? @Sentio
Hej! Det är säkert olika i olika föreningar, men jag köpte 8000kwh fördelat på 667kwh/mån och det som överskrider 667kwh får jag köpa till rörligt pris. Jag antar att jag får mina 667kwh oavsett hur mycket det blåser för det producerar ju mer än så och jag får mina innan överskottet säljs till marknaden. Det blir nog mer som ett fastpris på en begränsad mängd elNiho86 skrev:
Hej! Jag har också kikat lite på vindandelar och är inne på att köpa, men funderar lite på hur ofta ett vindkraftverk står stilla egentligen? Om jag förstått det rätt så får man vid produktionsbortfall pga exempelvis svag vind eller reparation/underhåll köpa elen till ordinarie pris...? Kan det dessutom vara så att det i vissa perioder finns tillräckligt med vind för att driva kraftverket, men att kapaciteten är för låg för att förse alla kunder med billig el fullt ut motsvarande de andelar man har... Har ett flerbostadshus som förbrukar 48 000kwh/år och tänkte ev köpa så det täcker halva behovet ungefär... Hur är dina erfarenheter än så länge? @Sentio
Sentio skrev:
Hej! Det är säkert olika i olika föreningar, men jag köpte 8000kwh fördelat på 667kwh/mån och det som överskrider 667kwh får jag köpa till rörligt pris. Jag antar att jag får mina 667kwh oavsett hur mycket det blåser för det producerar ju mer än så och jag får mina innan överskottet säljs till marknaden. Det blir nog mer som ett fastpris på en begränsad mängd el
Isf är det ju ganska bra affär, om du är garanterad att få köpa el som motsvarar dina andelar. Det är Jönköping energi jag har tittat på och pratade med deras kundtjänst igår som sa att han trodde att det gick till så att de dagar det inte blåser går det rörliga avtalet in och täcker upp. Han var dock inte helt säker, så jag ska prata med hans kollega under dagen. Får man fråga vilken förening du är med i?Sentio skrev:
Hej! Det är säkert olika i olika föreningar, men jag köpte 8000kwh fördelat på 667kwh/mån och det som överskrider 667kwh får jag köpa till rörligt pris. Jag antar att jag får mina 667kwh oavsett hur mycket det blåser för det producerar ju mer än så och jag får mina innan överskottet säljs till marknaden. Det blir nog mer som ett fastpris på en begränsad mängd el
så har jag förstått det men kan ha fel jag har varbergortenselkraft jag har fått mina andelar än så längeNiho86 skrev:
Isf är det ju ganska bra affär, om du är garanterad att få köpa el som motsvarar dina andelar. Det är Jönköping energi jag har tittat på och pratade med deras kundtjänst igår som sa att han trodde att det gick till så att de dagar det inte blåser går det rörliga avtalet in och täcker upp. Han var dock inte helt säker, så jag ska prata med hans kollega under dagen. Får man fråga vilken förening du är med i?
När jag helt tappat hoppet om vindandelar pga den stora prishöjningen på över 50% ringde Jönköpings energi upp mig då jag hade ett ärende inlagt hos dem men personen som är ansvarig för vindandelarna var ledig i måndags. Eftersom jag hade sökt de innan prishöjningen fick jag möjlighet att köpa vindandelar till det gamla priset, så jag har nu köpt 250 andelar (25000 kwh) och det börjar gälla från 10 jan Och angående min första fråga om man är garanterad el som motsvarar de andelar man köper så är det så, precis som du sa God Jul
Klicka här för att svara