Kan jag köpa en jordfelsbrytare och koppla in stationär dator i då jordat ej finns att tillgå i rummet?
Snälla hjälp mig!
Snälla hjälp mig!
Svar nej det går inte normalt , en jordfelsbrytare måst jord , sätts en jordfB i ojordat uttag så kan det fungera om datorn blir strömförande och tar i den och samtidigt i ett vatten eller el-element om dom är jordade. Du talar om en stationär dator då och inte en lapptopp, sistnämnda har en adapter 230V till 12 -16 18 V beroende på fabrikat
Aj då så jag måste jorda uttagen i rummet?J jonaserik skrev:Svar nej det går inte normalt , en jordfelsbrytare måst jord , sätts en jordfB i ojordat uttag så kan det fungera om datorn blir strömförande och tar i den och samtidigt i ett vatten eller el-element om dom är jordade. Du talar om en stationär dator då och inte en lapptopp, sistnämnda har en adapter 230V till 12 -16 18 V beroende på fabrikat
Vad kostar detta?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 407 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 407 inlägg
Du kan koppla in din dator utan jordfelsbrytare i ojordade uttaget om du känner för det och risken för personskada är väldigt låg men jag ser ingen anledning varför en portabel jfb inte skulle fungera.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 407 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 407 inlägg
Det finns regler för hur mycket störningar apparater får släppa ifrån sig. Det gäller dels ledningsbundna störningar i form av övertoner och dels luftburna störningar i form av radiovågor. Det senare kanske kan klassas som strålning. Avstörningsskydden minskar dessa störningar och ser till att de hamnar inom tillåtna gränser. Dessa gränsvärden har inte med personsäkerhet att göra. De har att göra med hur de stör andra apparater. Jordfelsbrytare är bra och det ökar personsäkerheten rent generellt. Men det finns inte någon generellt större orsak att ha en jordfelsbrytare på just en dator.
Okej tack så ett jordat uttag kan minska en del störning och strålning.A Avemo skrev:Det finns regler för hur mycket störningar apparater får släppa ifrån sig. Det gäller dels ledningsbundna störningar i form av övertoner och dels luftburna störningar i form av radiovågor. Det senare kanske kan klassas som strålning. Avstörningsskydden minskar dessa störningar och ser till att de hamnar inom tillåtna gränser. Dessa gränsvärden har inte med personsäkerhet att göra. De har att göra med hur de stör andra apparater. Jordfelsbrytare är bra och det ökar personsäkerheten rent generellt. Men det finns inte någon generellt större orsak att ha en jordfelsbrytare på just en dator.