Behöver förlägga ca 330 meter (hel längd) 5G6 i mark, dessutom några kortare bitar i skyddsrör på upp till 50 meter. Det blir ju lite belopp när det rör sig om dessa längder, därför undrar jag vad det är för skillnad på dessa två kablar?
Kollar jag beskrivningen är bägge två avsedda för fast förläggning i mark/vatten med eller utan skyddsrör.
Den första har solida ledare och den andra mångtrådigt. Har detta någon praktisk betydelse, arean är den samma ändå.
Kollar jag beskrivningen är bägge två avsedda för fast förläggning i mark/vatten med eller utan skyddsrör.
Den första har solida ledare och den andra mångtrådigt. Har detta någon praktisk betydelse, arean är den samma ändå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
N1XV tror jag anses lite robustare än RZ1-K. Den senare är nästan lika mjuk som en gummikabel. Men det är nog små skillnader. Att RZ1 är mångkardelig kan ha betydelse vid anslutning och speciellt skarvning, men knappast problem i praktiken. RZ1 är nog mer tänkt för inomhusbruk pga sina goda brandegenskaper, men är dock inte rolig att klamra på vägg.
330 meter är dock långt. Du får ett besvärande enfasigt spänningsfall redan under 10 A.
330 meter är dock långt. Du får ett besvärande enfasigt spänningsfall redan under 10 A.
Tack Bo.Bo.Siltberg skrev:
N1XV tror jag anses lite robustare än RZ1-K. Den senare är nästan lika mjuk som en gummikabel. Men det är nog små skillnader. Att RZ1 är mångkardelig kan ha betydelse vid anslutning och speciellt skarvning, men knappast problem i praktiken. RZ1 är nog mer tänkt för inomhusbruk pga sina goda brandegenskaper, men är dock inte rolig att klamra på vägg.
330 meter är dock långt. Du får ett besvärande enfasigt spänningsfall redan under 10 A.
Lägger kanske de extra tusenlapparna på en tåligare kabel.
Har en brunn ca 320 meter ledningslängd från huset, vattenslangen dit är lagt snart 50 år sedan och har gått sönder nu två gånger på kort tid (med dyrbar grävning och skarvning som följd). En gräventreprenör tyckte att det var dags att byta ut den mot en ny slang i hela dess längd, blir ny elkabel också i samma veva.
Den gamla kabeln är en 4 kvadrats 3-ledare med jord i manteln.
Det som finns där nere är en dränkbar pump, Wilo TWI 5 (data) så några 10 A kommer vi inte dra genom ledningen. Kanske hade räckt med en ny 4 kvadrats kabel också men de verkar inte finnas att köpa för hemmapulare.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Med den låga trefasiga belastningen kommer du undan med 2.5 mm² som skyddas av en B6 dvärg.
Det finns men vanligast med fåtrådig. Man får se på beteckningens efterled dvs -U, -R, , -K som visar ledartyp och översatt till de gamla bekanta då -EK, -FK, -RK. Så i TS fall ledare FK och RK ingen EK.G Gabbe1 skrev:
Klicka här för att svara
