Hej alla kunniga. Jag har på landet utanpåliggande el och vill sätta upp en gammal taklampa vars kabel jag drar över en strömbrytare och sedan in i en golvkontakt (eftersom det inte finns några uttag i takhöjd. Lampa i tunn kopparplåt har ingen jord, så jag tejpar fast jordkabeln i plåten. Men när jag sedan drar jord genom strömbrytaren till eluttaget går jordfelsbrytaren. Så jag kopplar bort jorden från strömbrytaren (den är ny), men då bryts inte strömmen. Jag antar att jag måste jorda på annat sätt och inser att idealiskt vore en ny kontakt i lampan (svårt, gammal, jugend). Vad gör jag för fel? Kan jag jorda i/vid/på lampkupan på annat vis??

Tacksam för svar

H
Låter rätt rackligt.. Har du nån bild? Hur menar du att du ansluter jord till strömbrytaren? Jord brukar/ska inte brytas

Till att börja med. Det duger inte att tejpa fast en jordledare i plåten. Du måste antingen jorda lampan ordentligt (kan behövas jordanslutning fler metalldelar än en), eller så får du bygga om lampan till att vara dubbelisolerad, den skall i så fall inte jordas.
Men detta har inget med felet med jordfelsbrytaren att göra.
Vad menar du med jord via en strömbrytare? Jord får ALDRIG brytas.

Om jag förstår rätt. Du har tejpat jorden (gul/grön) i plåtlampan och den går igenom en strömbrytare på kabeln till ett jordat vägguttag?

När man läser sånt här förstår man varför det finns skor med kardborreband för vuxna.
Är du seriös o menar att du fäster skyddsjorden med tape? Lägg ner!
Be någon med kompetens inom området att hjälpa dig innan du eldar upp huset.

• Gilla
stigarn
  • Laddar…
Har tyvärr ingen bild just nu (är inte där), men jorden i strömbrytaren är inga problem (tyckte bara att det var märkligt att det inte gick att bryta strömmen när jorden i brytaren togs bort, ville kolla att allt annat var ok). Problemet är, antar jag, att jorden i lampan måste bli rätt. Den är i tunn kopparplåt och porslinsfästet för kablarna skruvas fast i ett fäste av koppar....
Jag har monterar andra lampor, men då fanns det uttag, sådana där tvåpoliga med jordpinne, i takhöjd...

H håbbe1961 skrev:
Om jag förstår rätt. Du har tejpat jorden (gul/grön) i plåtlampan och den går igenom en strömbrytare på kabeln till ett jordat vägguttag?
Just precis.

H hempularen skrev:
Till att börja med. Det duger inte att tejpa fast en jordledare i plåten. Du måste antingen jorda lampan ordentligt (kan behövas jordanslutning fler metalldelar än en), eller så får du bygga om lampan till att vara dubbelisolerad, den skall i så fall inte jordas.
Men detta har inget med felet med jordfelsbrytaren att göra.
Vad menar du med jord via en strömbrytare? Jord får ALDRIG brytas.
Jag kopplade bara bort jorden i strömbrytaren, för att se att strömmen gick igenom... att bygga om lampan är nog knepigt, det låter som jag borde försöka hitta en ny kabelanslutning i lampan, en med jord...

C Claes i Viken skrev:
Jag kopplade bara bort jorden i strömbrytaren, för att se att strömmen gick igenom... att bygga om lampan är nog knepigt, det låter som jag borde försöka hitta en ny kabelanslutning i lampan, en med jord...
Vart hittade du en jordpunkt där i strömbrytaren

B Berthramb skrev:
När man läser sånt här förstår man varför det finns skor med kardborreband för vuxna.
Är du seriös o menar att du fäster skyddsjorden med tape? Lägg ner!
Be någon med kompetens inom området att hjälpa dig innan du eldar upp huset.
Jag tänkte liksom att jag skulle göra med kompetensen här först.... så behöver inga oförskämdheter...

• Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Vart hittade du en jordpunkt där i strömbrytaren
Strömbrytaren har en punkt för jord, den är ny och om jorden i brytaren råder ingen tvekan... följde kopplingsschemat.

Ok, Jord i lampa måste vara skruvad eller nitad åtminstone via kabelsko el. dyligt.
Sen bör jord gå direkt till lampa.
Men felet låter som isolationsfel mellan fas o jord.
Måste nog mätas.

• Gilla
Claes i Viken
  • Laddar…
C Claes i Viken skrev:
Strömbrytaren har en punkt för jord, den är ny och om jorden i brytaren råder ingen tvekan... följde kopplingsschemat.
En strömbrytare som har en punkt för jordning? Vad heter den? Märket på materialet?

H håbbe1961 skrev:
G GoGetLost skrev:
En strömbrytare som har en punkt för jordning? Vad heter den? Märket på materialet?
Ja, alltså en jord, en nolla, en fas: https://www.thpg.de/en/surface-mounted-toggle-switch-alternation-duroplast.html

C Claes i Viken skrev:
Ja, alltså en jord, en nolla, en fas: [länk]
En vanlig strömbrytare som inte är någon med styrning av mobil eller har någon elektronik i sig så behövs ingen neutral eller skyddsjord inkopplad till den. Fas och tändtråd är allt som behövs

• Gilla
udihow
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.