1 237 läst ·
1 svar
1k läst
1 svar
Tappat en fas?
Hej!
Hej!
Har i fritidshuset tappat en fas ut till bastubyggnaden. Tre inkommande faser till bastubyggnaden. En av faserna fungerar inte och jag mäter till 30v (kapacitivt?). Sjunker ned till 10-20v med en förbrukare kopplad. Övriga två fungerar. Det är byggt på 70-talet och är ett TN-C system. Ingen JFB.
I huvudcentralen i huvudstugan (diazed) så går det alltså en äldre kabel (3 ledare) ut till bastubyggnaden. Det är en röd, en grå och en svart ledare som var och en går via varsin 10A diazed i huvudcentralen. Jordfläta går till kombinerad jord/nollskena. Har bytt alla säkringar till nya.
Mäter jag får jag rätt värden i huvudbyggnaden.
L1 (röd) mot jord = 230v
L2 (grå) mot jord = 230v
L3 (svart) mot jord = 230v
L1 mot L2 = 400v
L1 mot L3 = 400v
L2 mot L3 = 400v
Även när jag mäter på utgående ledare från samtliga, dvs "efter proppen".
I bastubyggnaden kommer det in i en undercentral. Här får jag däremot andra värden. Faserna ligger fel jmf mot stugan så jag skriver ut färg istället. Bytt säkringar även här.
Grå mot jord = 30v
Röd mot jord = 230v
Svart mot jord = 230v
Grå mot röd = 230v
Grå mot svart = 230v
Svart mot röd = 400v
Så mao tappar jag L2 (grå) på vägen ut? Antar att jag är pga avsaknad JFB det inte löser ut? Har ingen utrustning för att megga kabeln. Vad göra? Dra ut säkringarna till L2 tills ny kabel kan dras ut? Eller är det något fel som kan avhjälpas redan nu?
Tillägg. Bara enfas-förbrukare i bastubyggnaden. L2 går endast till ett vägguttag.
Hej!
Har i fritidshuset tappat en fas ut till bastubyggnaden. Tre inkommande faser till bastubyggnaden. En av faserna fungerar inte och jag mäter till 30v (kapacitivt?). Sjunker ned till 10-20v med en förbrukare kopplad. Övriga två fungerar. Det är byggt på 70-talet och är ett TN-C system. Ingen JFB.
I huvudcentralen i huvudstugan (diazed) så går det alltså en äldre kabel (3 ledare) ut till bastubyggnaden. Det är en röd, en grå och en svart ledare som var och en går via varsin 10A diazed i huvudcentralen. Jordfläta går till kombinerad jord/nollskena. Har bytt alla säkringar till nya.
Mäter jag får jag rätt värden i huvudbyggnaden.
L1 (röd) mot jord = 230v
L2 (grå) mot jord = 230v
L3 (svart) mot jord = 230v
L1 mot L2 = 400v
L1 mot L3 = 400v
L2 mot L3 = 400v
Även när jag mäter på utgående ledare från samtliga, dvs "efter proppen".
I bastubyggnaden kommer det in i en undercentral. Här får jag däremot andra värden. Faserna ligger fel jmf mot stugan så jag skriver ut färg istället. Bytt säkringar även här.
Grå mot jord = 30v
Röd mot jord = 230v
Svart mot jord = 230v
Grå mot röd = 230v
Grå mot svart = 230v
Svart mot röd = 400v
Så mao tappar jag L2 (grå) på vägen ut? Antar att jag är pga avsaknad JFB det inte löser ut? Har ingen utrustning för att megga kabeln. Vad göra? Dra ut säkringarna till L2 tills ny kabel kan dras ut? Eller är det något fel som kan avhjälpas redan nu?
Tillägg. Bara enfas-förbrukare i bastubyggnaden. L2 går endast till ett vägguttag.
Dra ur den säkringen. Helst egentligen alla, eftersom det inte går att att veta att vad problemet är och hur skadad kabeln är. Eftersom du har en PEN i manteln så är risken att den är skadad stor när en av innerledarna är skadad och den kanske går av snart med omedelbar fara som följd.
Planera för ett snart byte och byt till en femledare (om inte kabeln är >10 kvmm).
Planera för ett snart byte och byt till en femledare (om inte kabeln är >10 kvmm).
Klicka här för att svara
